Rozdział 4
![]()
Co każdy grający w Stars! powinien wiedzieć.
Dostosowywanie Stars! do posiadanej rozdzielczości ekranu
Im wyższa jest rozdzielczość ekranu, tym lepiej stars! będzie wyglądać. Gra działa jednak na dowolnym kolorowym ekranie VGA.
1024 na 768 (lub wyższa)
Daje najwięcej satysfakcji z gry.
* Użyj komendy View (Window Layout > Large)
* Jeżeli używasz dużej czcionki ekranowej, użyj komendy View (Window Layout > Medium)
800 na 600
Jest to najniższa z zalecanych rozdzielczości.
- Wybierz komendę View (Window Layout > Medium). Jeżeli używasz dużej czcionki ekranowej, możesz sprawdzić, jak wygląda mniejszy układ ekranu.
- Zmień rozmiar wszystkich okien tak, aby wszystkie informacje były widoczne na jeden rzut oka.
- Jeżeli ekran wygląda na zbyt ściśnięty, ukryj pasek narzędzi komendą View (Toolbar). Większość funkcji paska narzędzi jest dostępnych za pośrednictwem skrótów klawiszowych.
640 x 480 (VGA)
Jest to najniższa wymagana rozdzielczość.
- Wybierz komendę View (Window Layout > Small).
- Zmień rozmiar wszystkich okien tak, aby wszystkie informacje byty widoczne na jeden rzut oka.
- Zwiń rolety w obszarze dowodzenia, rozwijając je tylko wtedy, gdy będzie to konieczne.
- Jeżeli ekran wygląda na zbyt ściśnięty, ukryj pasek narzędzi komendą View (Toolbar). Większość funkcji paska narzędzi jest dostępnych za pośrednictwem skrówów klawiszowych.
Powtarzanie poprzedniej tury
Stars! pozwala na zachowywanie poprzednich tur w przypadku, gdyby trzeba je było ponownie przesłać aranżerowi lub jeszcze raz rozegrać. W opcji kopii zapasowej pliku stars.ini można nakazać zachowywanie do 999 tur. Jeżeli nie określisz liczby tur w kopii zapasowej, Stars! zachowa tylko poprzednią turę. Gdy zachowasz i zatwierdzisz turę, stars! zachowa aktualną turę jako ostatnią zapasową. Chcąc rozpocząć turę korzystając z danych z poprzedniej tury (np. ostatnio rozgrywanej tury):
- Skopiuj wszystkie pliki aktualnej gry z katalogu kopii zapasowych do katalogu gry. Na przykład, jeżeli gra jest zachowywana pod nazwą Nonstop, skopiuj wszystkie pliki, których nazwy zaczynają się od Nonstop. Aby się upewnić, czy wybierasz właściwe pliki, sprawdź ich datę i godzinę powstania w katalogu kopii zapasowych.
- Wybierz Open Game lub File (Open). Wybierz plik zapisu gracza dla tej tury (np. nonstop.ml) i kliknij OK. Gra powinna wrócić do tamtego miejsca, chociaż we wszechświecie będą zachowane aktualne pozycje innych graczy.
Nagrywanie stanu gry - co to oznacza
Nagrywanie domyślne
Standardowo nagrywając grę nagrywa się tylko bieżący stan aktualnie rozgrywanej tury. Dane z tury poprzedniej są nagrywane do podkatalogu o nazwie Backup (kopie zapasowe), w katalogu gry. Podkatalog Backup jest tworzony przez Stars! automatycznie. Za każdym razem, gdy generujesz nową turę, stare dane w katalogu kopii zapasowych są zastępowane danymi za poprzednią turę.
Nagrywanie aktualnego stanu swojej gry
Komendą File (Save) można nagrać bieżący stan swojej gry. Jest to przydatne, jeżeli masz opuścić grę przed zakończeniem tury. Gdy uruchomisz Stars! ponownie, wystarczy kliknąć Continue Game, aby wznowić grę od miejsca, gdzie została przerwana. Jeżeli zamykasz grę nie nagrywając jej, zobaczysz ostrzeżenie i pytanie, czy mimo wszystko chcesz ją nagrać.
Nagrywanie więcej niż jednej poprzedniej tury
Jeżeli chcesz nagrać więcej niż jedną poprzednią turę dla późniejszych analiz i innych celów, musisz:
- Otworzyć plik stars.ini w edytorze tekstowym. Jest to plik tekstowy znajdujący się w katalogu Windows.
- W części [MISC] ustaw opcję Backups na liczbę tur, od 1 do 999. Jeżeli brak jest opcji Backups, dopisz ją, np.:
Backups = 50Katalogi kopii zapasowych będą numerowane od BACKUP1 do BACKUPN. Stare pliki gier będą przechowywane w katalogu kopii zapasowej według numerów tur. Na przykład, jeżeli Backups=4, to pierwsza tura zostanie zapamiętana w katalogu BACKUP1, druga w BACKUP2, trzecia w BACKUP3, czwarta w BACKUP4, piąta w BACKUP1 itd.
Plik stars.ini jest zapisywany do Twojego katalogu Windows za pierwszym razem, gdy nagrywasz grę.
Nagraj i potwierdź
Tylko w grach wieloosobowych
Użyj komendy File (Save and Submit), aby nagrać aktualny stan swojej gry i zatwierdzić turę. W grach wieloosobowych stanowi to sygnał dla aranżera, że Twoja tura jest ukończona i można auto-generować następną. Komenda Save nie daje takiego sygnału.
Jeżeli zamkniesz grę nie nagrywając jej, otrzymasz pytanie, czy życzysz sobie nagrać grę i zatwierdzić turę przed zamknięciem.
Opuszczanie gry
Wybierz File (Exit) lub File (Glose). Jeżeli od początku tury zostały wprowadzone jakieś zmiany, Stars! zapyta, czy nagrać stan gry, natomiast w grze wieloosobowej, czy chcesz nagrać i zatwierdzić swoją turę.
Opuszczanie Stars! po raz pierwszy
WAŻNE: Przy pierwszej grze w Stars! wyjdź z niej używając komendy File (Exit). Zapisuje ona plik stars.ini do katalogu Windows, zachowując tym samym opcje gry i zapobiegając pojawianiu się uciążliwego pytania o numer seryjny na ekranie.
Opuszczanie Stars! aby usunąć zmiany
Jeżeli przed zatwierdzeniem chcesz usunąć zmiany dokonane w tej turze, to:
1. Wybierz File (Close) nie nagrywając gry.
2. Wybierz Open Game z ekranu tytułowego, następnie wybierz swój plik zapisu z okna Otwierania pliku. Znajdziesz się ponownie na początku przerwanej tury.
Komendy Save i Save and Submit
Tylko w grach wieloosobowych
Użyj komendy File (Save and Submit), aby nagrać aktualny stan swojej gry i zatwierdzić turę. W grach wieloosobowych stanowi to sygnał dla aranżera, że Twoja tura jest ukończona i można auto-generować następną. Komenda Save nie daje takiego sygnału.
Jeżeli zamkniesz grę nie nagrywając jej, otrzymasz pytanie, czy życzysz sobie nagrać grę i zatwierdzić turę przed zamknięciem.
Opcje uruchamiania Stars!
Stars! można uruchamiać z linii komend DOS lub Windows, używając samej komendy Stars! lub z różnymi opcjami. Przy użyciu opcji musisz też podać jako argument plik aranżera lub gracza. Można też podać samą nazwę pliku aranżera lub gracza bez dalszych opcji.
Wpisanie nazwy gry, z opcjami lub bez, powoduje wystartowanie stars! baz ekranu początkowego.
-s: wyłączenie efektów dźwiękowych w walkach
-m: wyłączenie muzyki w grze
-t: spróbuj i zakończ. Jeżeli podasz plik gracza, otworzy się ostatnio wygenerowana tura. Jeżeli tura nie została jeszcze wygenerowana, program Stars! się zamknie. Jeżeli podasz plik aranżera, program sprawdzi, czy wszyscy gracze potwierdzili już swoje ruchy w tej turze. Jeżeli tak, Stars! wykreuje nową turę i zamknie się. W każdym innym przypadku tylko się zamknie.
-w: czekaj. Jeżeli podasz plik aranżera, komenda ta wykreuje samoczynnie nową turę, gdy tylko wszyscy gracze potwierdzą swoje ruchy Jeżeli podasz plik gracza, poczeka, aż zostanie utworzona nowa tura. Opcja ta nie zamyka po sobie Stars!
-g: utwórz i wyjdź Podaje się tylko plik aranżera. Sprawia to, że tura zostanie utworzona niezależnie od tego, czy wszyscy gracze przysłali już swoje ruchy. Następnie program się zamyka. Korzystając z tej opcji nie można załadować pliku gracza.
-p: hasło. Służy do wpisania hasła w linię komend. Można tego użyć z zabezpieczonym hasłem plikiem aranżera lub gracza.
-x: zamyka Windows po zamknięciu Stars!. Przydaje się szczególnie w połączeniu z opcją -b, jeżeli chcesz utworzyć program, który automatycznie uruchamia Windows, generuje nową turę i zamyka Windows.
-b plik_listygier: Generuje tury dla wszystkich tur wymienionych na załączonej liście gier.
-a game.def: Tworzy nową grę (wszechświat) na podstawie danych zawartych w pliku game.def. Pozwala to na tworzenie nowych gier z linii komend. Zobacz Tworzenie nowego wszechświata z linii komend w rozdziale 3.
-h: Sprawia, że stars! będzie Cię zawsze pytać o hasło przy otwieraniu pliku tury. Dzięki temu spryciarze, którzy nie umieją grać bez oszukiwania, będą się trzymać z daleka od plików tur. Jest to szczególnie przydatne w grze jednostanowiskowej.
Flaga -x ma zastosowanie
tylko w Windows 16-bitowych (3.1 lub 3.11). Działanie opcji -x w systemach OS/2, Windows NT i Windows 95 nie jest udokumentowane i prawdopodobnie będzie odbiegać od oczekiwań.
Przykłady
stars! nazwapliku Ładuje plik gracza lub aranżera uruchamiając przy tym grę bez ekranu tytułowego.
stars! -w nazwagry.hst Ładuje plik aranżera i wchodzi w tryb auto-generowania. stars! -w nazwagry.mN Ładuje plik danego gracza i czeka, aż aranżer utworzy nową turę. stars! -t nazwagry.mN Ładuje plik danego gracza; zamyka program jeżeli aranżer jeszcze nie wygenerował nowej tury. stars! -g nazwagry.hst Ładuje plik aranżera, wymusza nową turę i zamyka program, stars! -w -g nazwagry.hst Ładuje plik aranżera, czeka aż wszyscy gracze potwierdzą swoje tury, generuje nową i zamyka program. stars! -t -g nazwagry.nst Ładuje plik aranżera, generuje nową turę tylko wtedy, gdy wszyscy gracze potwierdzą swoje tury. Jeżeli wygeneruje nową turę, zwraca wartość 1; jeżeli nie - 0. stars! -t -b plikJistygier Warunkowo generuje tury dla listy gier. stars! -x -b plikJistygier Generuje tury dla listy gier znajdującej się w załączonym pliku i zamyka Windows. Przydaje się w grach w BBS-ie.
Jeżeli twój BBS działa pod OS/2, NT lub Windows, możesz uruchomić Stars! z parametrem -b plik_listygier, aby za jednym razem generować tury dla wielu gier. Stars! zamknie się automatycznie po wygenerowaniu ostatniej tury. Plik_listy gier musi zawierać po jednej nazwie gry z pełną ścieżką dostępu w każdej linii:
c:\games\stars!\play\frenzy.hst
c:\games\stars!\play\game.hst
c:\user\jeff\stars!\killer.hst
Plik z listą gier można nazwać całkowicie dowolnie. Jeżeli Twój BBS działa pod DOS-em, ale na komputerze są zainstalowane Windows, możesz uruchomić Windows i Stars! którymś z eventów obsługujących system w taki np. sposób:
win c:\gry\stars!\stars!.exe -x -b c:\gry\stars!\listagry.txt
Komenda ta uruchomi Windows i stars!, wygeneruje turę dla wszystkich gier podanych w pliku listagry.txt i zamknie Stars! i Windows. Jest to metoda optymalna w Windows 3.1.
Jeżeli masz zainstalowane Windows for Workgroups (Windows 3.11), możesz skorzystać z opcji win /n:
win /n c:\gry\stars!\starsl.exe -x -b c:\gry\stars!\llstagry.txt
co zapobiegnie ładowaniu sterowników sieciowych przez Windows i wyświetlaniu polecenia załogowania się. Jeżeli chcesz wygenerować turę dla jednej gry, możesz użyć parametru -g nazwagry.hst z opcją-x lub bez niej (tylko w Windows
3.1 i 3.11).
Zabezpieczenie przed kopiowaniem
Zachowaj swój numer seryjny
Przy pierwszym uruchomieniu Stars! otrzymasz polecenie wpisania numeru seryjnego. Jest on wydrukowany na karcie rejestracyjnej.
Należy zawsze trzymać swój numer seryjny w takim miejscu, żeby można go było później odnaleźć.Stars! może ponownie poprosić o podanie numeru seryjnego, jeżeli:
- ponownie instalujesz Stars!
- zmieniasz konfigurację komputera
- instalujesz upgrade do
Jeden komputer - jeden numer seryjny
Każdy komputer z uruchomionym Stars! musi mieć swój unikalny numer seryjny. Zabezpieczenie przed kopiowaniem włącza się zatem tylko w poniższych sytuacjach:
- Gdy anulujesz okno numeru seryjnego
- Gdy gracze używający tego samego numeru seryjnego przysyłają tury powstałe na różnych komputerach. Chodzi również o przysyłanie tur z komputerów sieciowych dzielących ten sam numer seryjny. Jeżeli chcesz zbierać tury z różnych komputerów w sieci, każdy z nich musi mieć zainstalowaną kopię Stars! ze swoim numerem seryjnym.
- Jedna osoba przysyła tury za dwóch lub więcej graczy z różnych komputerów dzielących ten sam numer seryjny Stars!
W każdym razie Stars! daje szansę wprowadzenia właściwego dla danej kopii numeru seryjnego i kontynuowania gry.
Jak działa zabezpieczenie przed kopiowaniem
W Stars! gra się dostarczając pliki z zapisanymi turami graczy aranżerowi (którym jest jedna z osób lub sama gra). Każdy plik posiada numer seryjny kopii Stars!, za pomocą której został utworzony oraz identyfikator komputera, na którym gra została zainstalowana. Jeżeli aranżer Stars! otrzyma dwa lub więcej plików z różnymi identyfikatorami komputerów i tym samym numerem seryjnym, zakłada, że gracze wysyłający te pliki zapisu skradli ten program i blokuje im możliwość gry (uczciwi gracze z pewnością na tym nie ucierpią). Zabezpieczenie przed kopiowaniem uniemożliwia grę osobom winnym piractwa, dopóki każda z nich nie wprowadzi właściwego tylko sobie numeru seryjnego. Zabezpieczenie przed kopiowaniem wyłącza się, gdy tylko wszyscy gracze dostarczą tury z różnymi numerami seryjnymi.
Aranżer nie potrzebuje numeru seryjnego
Aranżer może używać tego samego numeru seryjnego, co jeden z pozostałych graczy, co nie ma żadnego wpływu na aranżera ani na gracza. Dzięki temu można być aranżerem i graczem na tej samej kopii Stars!
Komputery pracujące na więcej niż jednej wersji Windows
Jeżeli na jednym komputerze posiadasz jakąkolwiek kombinację Windows 95, NT lub 3.x, otrzymasz polecenie wpisania numeru seryjnego za pierwszym razem, gdy uruchamiasz Stars! w każdej wersji Windows z osobna. Później nie musisz się już tym kłopotać, dopóki nie zmienisz konfiguracji systemu lub nie usuniesz pliku stars.ini z każdego z katalogów Windows. Każda wersja Windows ma oddzielny katalog na oprogramowanie systemowe. Domyślnie katalog ten nosi nazwę Windows. W każdym systemie może on jednak mieć nieco inną nazwę.