Rozdział 17


scroll.gif (3183 bytes)

Skanery i maskowanie


Skanery dostarczają danych o:
warunkach środowiskowych planet
wrogich flotach
polach minowych
lecących pakietach minerałów
szczątkach
tunelach podprzestrzennych

W skanery są wyposażone planety i statki. Pierwszy skaner planetarny powsta-
je przez wstawienie go do kolejki produkcyjnej. Następnie jest on automatycznie
ulepszany wraz z postępem technologii. Skanery pokładowe trzeba uwzględnić
w konstrukcji kadłuba.
Wszystkie floty wykrywane przez Twoje skanery pojawiają się w obszarze
Skanera. Floty mogą używać urządzeń maskujących, aby obniżyć zasięg ska-
nera, co pozwala im na uniknięcie wykrycia.


.

Technologia skanerów

skaner-1

Podobnie jak w przypadku innych technologii, aby zdobywać
nowe skanery i urządzenia maskujące, trzeba prowadzić badania.
Wymagania naukowe i elementy skanerów planetarnych są opisane w Katalogu technologii w dziale Planetary; natomiast pokładowe - w kategorii Scanners; urządzenia maskujące znajdziesz w dziale Electrical i innych.

Skanery do penetracji planet


Te skanery mogą wykrywać floty na orbitach planet. Mogą też na odległość podać pewne statystyki dotyczące planet, jak np. koncentrację minerałów pod powierzchnią.

Normalne skanery (nie penetrujące)


Te skanery nie potrafią penetrować planet. Wszelkie obiekty na orbitach są
przed nimi ukryte. Pola minowe są przed nimi maskowane na 75%.

Skanery się kumulują


Wzór na obliczanie zasięgu skanerów statku jest pierwiastkiem czwartego stopnia z sumy czwartych potęg mocy skanerów. Załóżmy, że dana konstrukcja statku posiada dwa skanery o mocy 100 lat świetlnych i jeden o mocy 60:

(lOOM+IOOM+eO^IM = 120 lat świetlnych.
Takie same obliczenie stosuje się dla skanerów do penetracji planet.

Rasy Odmiennej
Rzeczywistości nie produkują skanerów planetarnych- Skanowanie jest
wrodzoną umiejętnością tej populacji. Chcąc
dowiedzieć się więcej na temat tych dziwnych istot, zajrzyj do rozdziału 22, Rasy Odmienne Rzeczywistości.

Skanery a cechy główne


Niektóre rasy posiadają specjalne technologie budowy skanerów. Na przykład, jeżeli Twoją cechą główną jest Fizyka pakietowa, wszystkie Twoje pakiety minerałów pełnią rolę skanerów do penetracji planet. Jeżeli wybierzesz "Anihilację kosmosu", wszystkie pola minowe działają jak normalne skanery.
Pola minowe jako skanery
Dla graczy z cechą
"Anihilacji kosmosu" pola
minowe działają jak nor-
malne skanery. Nie wykry-
wają one jednak flot na
orbitach planet.

Wybieranie flot w obszarze Skanera


Floty na orbicie są reprezentowane kółkiem wokół planety. Aby wybrać flotę z
orbity:
1. W obszarze Skanera kliknij planetę prawym przyciskiem.
2. Wybierz flotę wroga z rozwiniętej listy.
W ten sam sposób wybierasz flotę z grupy flot znajdujących się w kosmosie.
Jeżeli jest to Twój statek, pojawi się on w obszarze Dowodzenia.

Przybliżona droga floty innego gracza

droga

Kliknij   flotę   przeciwnika   w
Skanerze, aby wyświetlić jej przy-
bliżoną drogę. Strzałki pokazują
kierunek lotu. Kreski pokazują, jaką
drogę przeleci flota w ciągu roku
przy swojej obecnej prędkości.
Flota leci w linii prostej od jednego
PN do drugiego, więc można w ten
sposób oszacować jej pochodzenie i przeznaczenie.
droga

Za pomocą raportu flot i przybliżonej drogi możesz starać się odgadnąć, co zamierza uczynić Twój wróg lub przyjaciel.   Na  przykład,  jeżeli wybierzesz do oglądania flotę statków wojennych i spotkasz się z nimi w walce, to potem możesz mieć lepsze rozeznanie, skąd one pochodzą, a więc, gdzie masz celować swoje wyrzutnie i kłaść pola minowe. Jeżeli wybrana flota okazuje się flotą rozpoznawczą, górniczą lub kolonizacyjną, masz wskazówkę dotyczącą strategii i potrzeb tego gracza.

Skanowanie planet


Przy skanowaniu bezludnej planety możesz określić środowisko i koncentrację
minerałów pod jej powierzchnią, ale nie minerały znajdujące się na powierzchni.
Jeżeli usiłujesz przeskanować planetę zamieszkaną przez twojego przeciwnika,
to uzyskasz informacje o środowisku, podziemnej koncentracji minerałów i przy-
bliżoną wielkość populacji (+/- 20%).
Jeżeli baza kosmiczna planety posiada maskowanie, odległość z jakiej możesz
ją wykryć jest obniżona.

Maskowanie lub ukrywanie się przed skanerami przeciwnika

droga

Urządzenia maskujące (ang. Cloaking Devices) pozwalają na
obniżenie skuteczności skanerów przeciwnika w wykrywaniu
Twoich zamaskowanych flot lub planet. Urządzenia maskujące nie
sprawią, że Twoja flota lub planeta będą niewidzialne: bez względu na moc 
maskowania, obiekt będzie zawsze widoczny dla przeciwnika znajdującego 
się w tym samym miejscu.

Maskowanie redukuje zasięg skanera w pewnym określonym stopniu. Im wyższy
jest ten stopień, tym bardziej obniżony jest zasięg. Maksymalne możliwe
maskowanie wynosi 98% co oznacza redukcję zasięgu skanera przeciwnika o
98%.

Maskowanie jest wspólne dla całej floty. Stopień maskowania jest podawany w
rolecie Składu floty (w trybie małego ekranu nie jest).
Nie zamaskowane statki korzystają z maskowania posiadanego przez flotę, do
której należą, ale obniżają jego stopień.

Korzyści z drugiego maskowania


Maskowanie się kumuluje. Dodatkowe urządzenia maskujące pomagają ukryć
Twoją flotę.

Typy urządzeń maskujących


Jest kilka typów urządzeń maskujących. Jeżeli Twoja rasa ma „Super-Stealth"
jako główną cechę, będzie miała dostęp do maskującego pancerza (Depleted
Neutronium), maskującej osłony (Shadow Shieid) oraz pokładowego skanera
maskującego (Chameleon). Różne urządzenia maskujące na tym samym statku
mogą być tej samej lub różnych mocy.

Maskowane bazy kosmiczne


Montowanie urządzeń maskujących w kadłubach baz kosmicznych kryje tylko
bazę, a nie planetę.

Wykrywanie flot przeciwników


Posiadanie skanerów na wszystkich własnych planetach pomaga uniknąć nie
zauważonego przemykania się zamaskowanych flot przeciwnika. Na przykład,
jeżeli twój przeciwnik ma maskowanie 75%, a twoje skanery normalnie wykry-
wają floty z odległości 200 lat świetlnych, skuteczny zasięg skanera zostanie
zredukowany do 50 lat. Jeżeli Twoje skanery są blisko siebie, to niezależnie 
od tego, czy są planetarne, pokładowe, czy łączone, tworzą pewną zaporę, przez
którą trudno przeciwnikowi przejść niepostrzeżenie.

Na bezludnych planetach przy granicy warto rozmieścić czujki. Uniemożliwi to
wrogowi skakanie od planety do planety. Zauważysz wtedy nawet zamaskowany
statek, który będzie przelatywać.

Serie X skanerów planetarnych i niektórych pokładowych potrafią wychwycić
floty zarówno w kosmosie, jak na orbicie. W obu przypadkach należy brać pod
uwagę maskowanie. Jeżeli, na przykład, używasz planetarnego skanera
Snooper 250X przeciwko maskowaniu 75%, to będzie on miał zasięgi skuteczne
62 lata świetlne i 31 lat świetlnych. Jeżeli statek byłby na orbicie planety 
oddalonej o 32 lata świetlne, nie zauważysz go.
zakres skanowania


Przy włączonej nakładce Zakresu 
w obszarze   Skanera   postaraj   się
odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy są
dziury w mojej zaporze radarowej, jeżeli
każdy skaner widziałby połowę tego, co
normalnie? A przy jednej czwartej?
Zmieniając ten procent, dowiesz się jak mają się zasięgi skanerów 
do ewentualnego maskowania stosowanego przez wroga.

Wybierz na przykład 75%, aby zobaczyć, jak blisko może podlecieć 
flota z maskowaniem 25%, zanim ją wykryjesz.

Pamiętaj, że maskowanie tylko obniża skuteczność skanera przy wykrywaniu
zamaskowanej floty, ale nigdy go fizycznie nie psuje.

Detektor tachionowy


Do korzystania z tego urządzenia trzeba mieć cechę "Wewnętrznych mocy".
Każdy detektor tachionowy obniża skuteczność maskowania innych graczy o
5%. Redukcja ta jest zauważalna tylko dla floty posiadającej taki detektor.
Działanie kolejnych detektorów się kumuluje. Jeżeli flota ma dwa detektory, to
pierwszy obniża skuteczność maskowania przeciwnika do 95%, natomiast drugi
bierze 95% i redukuje znowu o 5%, czyli w sumie do 90.2%. Na skutek tego
statkom przeciwnika będzie znacznie trudniej przemykać się obok flot mających to urządzenie. Doskonała sprawa dla statków na służbie patrolowej.
Po zamontowaniu detektora tachionowego w kadłubie statku, Konstruktor statków i baz kosmicznych wyświetla skuteczność działania urządzeń maskujących przeciwników w linii informacyjnej konstrukcji skanera.

 

Piraci ze skanerami "Stealth"

Pick Pocket

Mając rasę o rysie głównym "Super-Stealth" oraz flotę ze skanerem Pick Pocket lub Robber Baron możesz kraść ładunek ze statków przeciwników. Wystarczy ustawić flotę przeciwnika jako PN, a nastepnie ustawić w rozkazie Transportu załadowanie dowolnej ilości ładunku. Kradziez odbędzie się, gdy tylko piracka flota dopadnie swoją ofiarę.

Robber Baron

Można kraść tylko minerały, a nie paliwo ani kolonistów.