Rozdział 15


scroll.gif (3183 bytes)

Zasady walki.



Rozmiar: 7243 bajtówPoniżej dowiesz się, jak tworzyć i wybierać plany
bojowe, wszczynać różne typy walk i oglądać
powtórki bitwy w kosmosie. Wszystko, co musisz
wiedzieć o wyniku walki, jest napisane w otrzymy-
wanym komunikacie. Jeżeli przegrasz bitwę i nie
wiesz dlaczego, albo chcesz porównać swoją taktykę z taktyką wroga, możesz
obejrzeć powtórkę bitwy na magnetowidzie.

 


Walka między flotami


Aby zaatakować flotę przeciwnika:

Rozmiar: 3226 bajtów 1. Z opuszczanej listy w rolecie Składu floty wybierz plan bojowy dla swojej floty, obejrzyj go, zmień lub utwórz nowy.
2. Ustaw PN na flocie przeciwnika. Jeżeli wroga flota jest na orbicie planety, możesz wyznaczyć swój cel dokładnie na tej flocie, aby ją gonić, gdy odleci z planety. W tym celu kliknij prawym przyciskiem niebieski romb w rolecie Punktów nawigacyjnych i wybierz nieprzyjacielską flotę z listy. Twoja flota albo dogoni przeciwnika i zaatakuje go, albo będzie go gonić do chwili, gdy zrezygnujesz z walki. W przypadku ataku w następnym roku otrzymasz komunikat opisujący jego wynik. Jeżeli stracisz ślad wroga, otrzymasz komunikat mówiący, że PN Twojej floty został ustawiony w jego ostatnim znanym położeniu. Jeżeli przy komunikacie o bitwie naciśniesz przycisk Goto, w obszarze Skanera zostanie wybrana lokalizacja bitwy, a na przycisku pojawi się napis View.


Rozmiar: 3086 bajtów
Naciśnięcie View pozwala na obejrzenie powtórki bitwy, co pozwala zobaczyć jak atakuje nieprzyjaciel i jak doszło do Twojego sukcesu lub porażki.

Rozkaz ataku nie zakłóca innych zadań w punktach nawigacyjnych

Nowa uzbrojona flota domyślnie ma na początek rozkazy ataku. Rozkazy te
działają zawsze, więc uzbrojonej flocie można wyznaczyć dowolne inne możliwe zadanie PN.

Strzał w przelocie

Jeżeli statek porusza się w kierunku swojego celu głównego, ale jest jeszcze poza zasięgiem, to będzie się starał strzelać do innych celów, jakie znalazłyby się w zasięgu. Cel główny jest wybierany w oknie Planów bojowych.

Rezultat jest determinowany przez plany bojowe i człony statków używanych przez Ciebie i przeciwnika.
Różnych rzeczy na temat określonych broni, pancerzy, osłon i silników dowiesz się z Katalogu technologii (naciśnij F2).
Aby dowiedzieć się, jak opracować i skonstruować nowe technologie wojenne, przeczytaj rozdział 8 na temat Badań, a następnie rozdział 9 na temat Konstrukcji statków.

Szczątki z bitew kosmicznych

Zniszczony w bitwie lub na polu minowym statek pozostawia po sobie szczątki (ang. Salvage). Ładunek jest wyrzucany w kosmos w postaci pakietu minerałów, a jeżeli bitwa odbywała się na orbicie, spada na powierzchnię planety. Gracze wygrywający w bitwie z technologicznie bardziej zaawansowanymi statkami mają do 50% szans na automatyczny awans o jeden poziom w jednej dziedzinie badań. Premia technologiczna zależy bardziej od odczytów czujnika niż szczątków. Aby odzyskać minerały z pakietu szczątkowego do użycia w produkcji:

1. Ustaw pakiet szczątkowy jako PN (o ile jeszcze nim nie jest).
2. Po przybyciu, wybierz pakiety z opuszczanej listy w rolecie "Innych flot w tym samym miejscu".
3. Kliknij przycisk Cargo i przenieś minerały z pakietów do swoich ładowni.

Oglądanie powtórki z bitwy kosmicznej

Rozmiar: 7340 bajtów Rozmiar: 4255 bajtów
^-------------------------------------------
Status bitwy



Statki aktywne (atakujące lub broniące).
 Atakowane stattu są na czerwono.

 Dane na temat uszkodzeń.




Wybór
Przy odtwarzaniu magnetowid podaje
szczegółowe dane dla aktywnej eskadry
lub dla dowolnej eskadry, którą kukniesz.







Kliknij tu, aby wyświetlić szczegóły kon-
strukcji statku wyświetlonego w polu
wyboru.
                     ^
                     |
Niebieska ramka otacza
eskadrę opisaną w wyborze.------>

.

.
Liczba eskadr w tym -->
miejscu
Ikona rasy -->
Rozmiar: 2267 bajtów Suma statków w tym miejscu.

Przy rozdzielczości 800X600 lub gorszej, za każdą dodatkową eskadrę na polu pojawia się znak plus (+).
Początek bitwy.

Rozmiar: 1496 bajtów Koniec bitwy.
Jedna faza w tył.
  |        |           |
 -------------/ Odtwarzanie bitwy/ \-------------
           Zatrzymanie.
Jedna faza w przód.
Po pewnym czasie stwierdzisz, że oglądanie wszystkich bitew nie ma sensu.
Zdarza się jednak, że pomimo przeważających pozornie sił poniesiesz klęskę.
Wtedy przydaje się nagranie bitwy. Jest to świetne miejsce do sprawdzenia cech flot przeciwników i utworzenia własnej strategii bojowej.
W turze następującej po bitwie otrzymujesz komunikat podsumowujący
wydarzenie. Kliknij przycisk Goto w obszarze Komunikatów, a pojawi się na nim napis View. Kliknij View, aby uruchomić magnetowid.
Magnetowid można też uruchomić z Ogólnego raportu walk. Wystarczy dwukrotnie kliknąć wiersz raportu.
Komendą Reports
(Battle) otwiera się
Ogólny raport walk. W tym raporcie wymienione są wszystkie bitwy, które
miały miejsce w poprzedniej turze.


.

Bombardowanie planet

Bombardowanie odbywa się automatycznie. Wszystko co musisz zrobić, to wysłać swoją flotę bombowców na planetę wroga. Jeżeli planeta nie posiada bazy kosmicznej, flota zacznie bombardowanie od razu po przybyciu. Jeżeli planeta ma bazę kosmiczną, musisz ją zniszczyć, zanim będziesz w stanie rozpocząć bombardowanie.
Rodzaj bomb przenoszonych przez bombowiec danej konstrukcji określasz przy tworzeniu tej konstrukcji. Twoje bombowce mają nieskończoną liczbę bomb, co pozwala na bezustanne bombardowanie bez uzupełniania pocisków. Liczba bomb umieszczanych w każdej przegrodzie bombowej przy konstruowaniu kadłuba bombowca będzie równa liczbie bomb zrzucanych co roku na planetę.

Spadek populacji wrogiej planety podczas bombardowania

Przy bombardowaniu możesz zauważyć, że utrata ludności nie zgadza się z Twoimi obliczeniami. Na przykład w obszarze Opisu wyboru jest podane, że populacja liczy 400 000. Otrzymujesz raport, że Twoje bomby zabiły 65 000 kolonistów. Atu w obszarze Opisu wyboru jest napisane, że populacja liczy teraz 410000. O co chodzi?

Liczba populacji na cudzych planetach jest zawsze podawana w pewnym przybliżeniu i może się różnić od wartości rzeczywistej o +/- 20%. Dopóki nie znajdziesz się na powierzchni, nie możesz otrzymać dokładnej liczby ludności - chyba, że spadnie ona do zera.

Bomby specjalne

Rasy z "Natychmiastowym formowaniem" mogą nauczyć się budowy retrobomb, broni przywracającej planecie jej początkowe parametry środowiska. Inteligentne bomby zabijają kolonistów, ale nie niszczą kopalń ani fabryk. Są one dwukrotnie bardziej skuteczne niż inne bomby w przedostawaniu się przez systemy obronne planety.



.

Bombardowanie pakietami minerałów

Jeżeli masz bazę kosmiczną z akceleratorem, możesz miotać minerały na planety, które nie posiadają akceleratora, albo posiadają, ale o mniejszej mocy. W ten sposób zabija się kolonistów i niszczy instalacje, co jest tańsze od budowy i wysyłania bombowców (o ile możesz sobie pozwolić na wyrzucanie minerałów).
Pakiet minerałów lecący z prędkością odpowiadającą 13. stopniowi zakrzywienia przestrzeni jest w Stars! bronią prawie ostateczną.
Informacje na temat rodzajów bomb i powodowanych strat znajdziesz w dziale Bombs Katalogu technologii. Aby dowiedzieć się, jak opracować i skonstruować technologie bomb, przeczytaj rozdział 8 na temat Badań. Aby dowiedzieć się, jak konstruować i budować bombowce zajrzyj do rozdziału 9 na temat Konstrukcji statków


Rozmiar: 1468 bajtów
Retro-bomba
Rozmiar: 1441 bajtów
Inteligentna bomba

Ceres was bombarded with a 68lkT minerał packet:
of Hooveron origin. 155400 ofyour colonists and 9
of your defensee were destfoyed byłhe collision.


Obrona przed atakiem tego typu polega na budowie akceleratora do łapania
pakietów. Jeżeli akcelerator miotający jest mocniejszy, to jest przynajmniej
szansa na obniżenie wielkości szkód. Drugą dobrą rzeczą są planetarne syste-
my obronne. Szybka reakcja może Ci pozwolić na przechwycenie pakietu mine-
rałów w locie (pod warunkiem, że lot pakietu trwa dłużej niż rok) i załadowanie
ich do swoich ładowni.

Year: 2496" Messages: 8 oł 123
Your mas s accelerator at Garnie has successfully
captured a packet of Yaladiac origin containing
26kT ot mmerals.


Jeżeli Twoje skanery potrafią spostrzec nadlatujące pakiety, poinformują Cię o nich.


.

Walka lądowa

W celu najechania planety innego gracza i wszczęcia walki lądowej:

1. Zbuduj flotę z jednym lub więcej frachtowcem.

2. W rolecie Zadań PN, ustaw zadanie Transportu, aby ładowało kolonistów na flotę. Załaduj ich tyle, ile sądzisz, że potrzeba do uzyskania przewagi.

3. Ustaw PN na planecie przeciwnika.

4. Użyj zadania Transportu, aby wyrzucić wszystkich kolonistów w nowym PN.
Jeżeli planeta ma bazę kosmiczną, musisz ją zniszczyć przed desantem swoich oddziałów na powierzchnię.

Przewożąc kolonistów przez systemy obronne planety tracisz trochę ludzi.
Systemy obronne powstrzymują 75% desantów wroga. Twoje oddziały, którym uda się zejść na planetę będą walczyć z jej mieszkańcami do ostatniego człowieka. Zdobycie planety w ten sposób pozwala na zachowanie jej kopalń i fabryk.
Jeżeli wszyscy zginą, planeta stoi otworem dla pierwszego gracza, który ją skolonizuje. Takie planety trzeba ponownie zasiedlać za pomocą floty kolonizacyjnej.
Jeżeli planeta nie nadaje się do zamieszkania dla Ciebie, w następnym roku załaduj flotę wszystkimi swoimi kolonistami. Zapobiegnie to ich utracie.
Nie można najechać planety posiadającej na orbicie bazę kosmiczną. Oznacza to, że twoje pancerniki muszą ją zniszczyć, zanim siły inwazyjne będą mogły zejść na dół.



.

Pola minowe

Pola minowe można kłaść wokół swoich planet albo gdziekolwiek indziej we wszechświecie. Pola minowe to typowa strategia defensywna. Jeżeli posiadasz cechę główną "Anihilacji kosmosu", to możesz wysadzać pola minowe na odległość, co zamienia je w skuteczną broń ofensywną. Tylko statki ze stawiaczami min mogą kłaść pola minowe.

Gracze odporni na pola minowe

Miny nie wybuchają od flot Twoich i Twoich sojuszników. Tylko floty neutralne i wrogie będą miały kłopoty lecąc przez Twoje pole minowe.

Systemy obrony planet są opisane w dzialePlanetary Katalogu technologii.

Więcej informacji:

Akceleratory, strona 6-7 i Bebechy, strona 25-1
Miotanie pakietów, strona 6-8.










Rasy Odmiennej Rzeczywistości i inwazja
Rasy Odmiennej Rzeczywistości zamieszkują bazy kosmiczne, a nie planety, więc zniszczenie ich bazy kosmicznej otwiera planetę dla zasiedlania. Poza tym, rasy Odmiennej
Rzeczywistości nie mogą przewozić oddziałów na cudze planety.

Wskazówka:Jeżeli zamierzasz często stosować walkę lądową, przed rozpoczęciem gry zastanów się nad rasą o cesze "Kupców wojny".

Pola minowe na Skanerze

Rozmiar: 2098 bajtów Chcąc zobaczyć pola minowe, skorzystaj z nakładki
Pól minowych obszaru Skanera. Pola minowe są
wyświetlane jako koliste siatki: niebieskie są Twoje,
żółte należą do sojuszników, a czerwone - neutralne
i wrogie. Widać tylko pola minowe będące w zasięgu
skanera. Pole minowe jest maskowane na 75%, o ile
nie było wcześniej na widoku lub używasz tylko skanera nie penetrującego.



Kładzenie pól minowych

Pola minowe może kłaść tylko statek ze stawiaczem min. Dla min wybuchających trzeba prowadzić badania w dziedzinie energetyki i biotechnologii, natomiast dla min-pułapek - nad biologią i napędzaniem. Po uzyskaniu technologii, użyj konstruktora statków, aby dodać stawiacze min do kadłuba statku. Zbuduj statek j już masz wszystko gotowe.
Aby utworzyć pole minowe:

1. Kliknij dwukrotnie flotę na Skanerze, aby znalazła się w obszarze Dowodzenia.

2. Na Skanerze kliknij raz PN, w którym chcesz kłaść miny. Może to być planeta lub punkt w kosmosie.

3. W rolecie Zadań PN kliknij opuszczaną listę i wybierz Lay Minę Pieids.

4. Określ, przez ile lat chcesz kłaść miny.

W rolecie Zadań PN znajduje się uwaga, ile min może rocznie kłaść ta flota.
Starsi umożliwia położenie do miliona min na jednym polu, z prędkością wyższą
niż 32 tysiące min rocznie.

Zasięg pól minowych

Rozmiar: 4505 bajtówNakładką Pola minowe na Skanerze można wyświetlić obszary kosmosu pokryte polami minowymi. Kliknij takie pole, żeby wyświetlić w obszarze Opisu wyboru jego typ, rozmiar, czas rozpadu i właściciela.




Rozpad pól minowych

Pola minowe rozpadają się w tempie 1% rocznie. Należy dbać o ich uzupełnianie. (Jeżeli statki wroga lub neutralne je osłabią, również trzeba je odbudowywać). Rozpad pól minowych wzrasta jeszcze o 4% za każdą planetę, którą obejmują. Maksymalne roczne tempo rozpadu pola minowego wynosi 50%.

Rozbrajanie pól minowych

Statki i bazy kosmiczne uzbrojone w broń kierunkową mogą rozbrajać pola minowe. Rozbrajać można tylko pola minowe należące do graczy wrogich lub neutralnych. Rozbrajanie odbywa się automatycznie. Jeżeli lecisz przez neutralne lub nieprzyjacielskie pole minowe, a Twoja flota posiada broń kierunkową o zasięgu 1 lub większym, zaczniesz torować sobie drogę. Jeżeli przeciwnik postawi pole minowe wokół Twojej planety, a Twoja baza kosmiczna posiada broń kierunkową, to baza kosmiczna będzie torować drogę w zasięgu działania swojej broni.

Rozbrajanie min odbywa się przed ruchem, więc flota będąc w polu minowym rozbraja miny na rok przed opuszczeniem pola.

Pola minowe jako skanery. Dla graczy z cechą "Anihilacji kosmosu" pola minowe działają jak normalne skanery. Nie wykrywają one jednak flot na orbitach planet.

Stawiacze min opisane są w rozdziale Minę Layers Katalogu technologii.

Czy wiesz jak:
Konstruować statki, strona 9-1.
Wybierać obiekt w obszarze Dowodzenia,
strona 5-8.

Dodawać punkt nawigacyjny i zadanie, strona 11-1.


Jeżeli posiadasz cechę główną "Anihilacji kosmosu", Twoje pola minowe obejmujące planety będą się rozpadać w tempie zaledwie 1 % rocznie za każdą planetę w polu.

Maskowanie a pola minowe.
Maskowanie nie ochrania statków przed polami minowymi. Możesz maskować swoje stawiacze min, jeżeli chcesz, jak najbardziej odwlec rozbrajanie min.


Rozmiar: 1782 bajtów
Ikona nakładki
Pól minowych





Tempo rozbrajania min-pułapek wynosi 1/3 normalnego.

Szczegółowe informacje na temat skuteczności rozbrajania określonych broni kierunkowych znajdziesz w Katalogu technologii w odpowiednim
dziale.
* Aby wyświetlić znane Ci pola minowe, kliknij nakładkę Pól minowych Skanera.
* Można policzyć, ile min może rozbroić co roku bron kierunkowa:

moc_broni_kierunkowej * zasięg_broni_do._kwadratu
Dodaj te parametry dla wszystkich broni kierunkowych we flocie. Suma stanowi liczbę min, które będą corocznie rozbrajane. Jeżeli flota jest w więcej niż jednym polu minowym, to będzie rozbrajać taką liczbę min jednocześnie w każdym polu minowym.

Bronie o zasięgu zerowym i tylko osłaniające wcale nie potrafią rozbrajać min.
Broń maszynowa potrafi lepiej rozbrajać pola minowe. Zajrzyj do Katalogu technologii, aby dowiedzieć się, jaka dokładnie jest skuteczność danej broni.

Detonowanie pól minowych na odległość

Tylko rasy z cechą główną „Anihilacji kosmosu" potrafią detonować swoje pola minowe na odległość. Można wtedy detonować pola minowe zrobione z min standardowych. Gdy rozkażesz wysadzanie, jedna czwarta min w polu będzie wybuchać na końcu każdej kolejnej tury.
Aby detonować pola minowe na odległość:

1. Wybierz pole minowe na Skanerze. Jeżeli jest tam więcej niż jeden obiekt, kliknij to pole prawym przyciskiem i wybierz je z rozwiniętej listy.
W obszarze Opisu wyboru ukaże się opis pola minowego.

2. Kliknij w obszarze Dowodzenia Detonate Minę Fieid Next Year.
Wszystkie statki będące w tym polu minowym odniosą szkody, jakby wpadły na minę. Aby zatrzymać detonowanie min, wystarczy w następnej turze odznaczyć pole Detonate...

Bazy kosmiczne w walce

Rozmiar: 2727 bajtówBazy kosmiczne biorą udział w walce. Nie ruszają się, ale ich inic-
jatywa wynosi od 10 do 18.
Bombardowanie ani inwazja na planetę są niemożliwe, dopóki
posiada ona bazę kosmiczną na orbicie. Bazę kosmiczną można
wyznaczyć jako cel główny planu bojowego. Można ją wybrać
jedynym celem głównym, ale jest też brana pod uwagę, jeżeli jako cel główny
wybiera się uzbrojone statki.
Wszystkie bronie bazy kosmicznej otrzymują dodatek +1 do zasięgu.

Natychmiastowe formowanie i geoformowanie
jako broń

Rasy "Natychmiastowego formowania" mogą dokonywać negatywnego geoformowania planety przeciwnika będąc na orbicie. Jeżeli planeta posiada bazę kosmiczną, trzeba ją zniszczyć przed rozpoczęciem ataku tego typu.

Geoformowanie orbitalne

Do geoformowania z orbity konieczna jest flota wyposażona w Regulatory
orbitalne. Są one opisane w dziale Mining robots Katalogu technologii. Każda
rasa "Natychmiastowego formowania" zaczyna od jednego statku wyposażo-
nego w Regulatory orbitalne.

Geoformowania z orbity można też używać jako broni: wejdź na orbitę planety i
zacznij geoformowanie pod stopami swojego rywala. Pozwala to na przygo-
towanie bardzo korzystnych warunków do inwazji. W zależności od poziomu
technicznego przeciwnika taki atak może zamienić się w ekscytujący pojedynek,
jeżeli nieprzyjaciel kontruje swoim geoformowaniem.

Geoformowanie z orbity odbywa się automatycznie, gdy tylko Twoja flota doleci
do planety. Wystarczy ustawić wybraną planetę jako PN floty. Nie jest potrzebne
żadne zadanie w PN. Twoje floty będą automatycznie dokonywały geoformowa-
Więcej na temat inicjatywy
dowiesz się z:

Bebechy bitwy,
rozdział 23.



Rozmiar: 1991 bajtów
Regulator orbitalny

Retro-bomba

Rasy z "Natychmiastowym formowaniem" mogą posiąść retro-bombę, specyficzną broń geofomującą, która przywraca planecie jej warunki początkowe. Jest to przydatne, jeżeli wiesz, że Twój przeciwnik namęczył się, żeby sprowadzić planetę w zakres swojej tolerancji.
Rozmiar: 1468 bajtów
Retro-bomba

Wybieranie wrogów i sojuszników

W grze jednoosobowej każdy jest Twoim przeciwnikiem. W grze wieloosobowej do Ciebie należy oznaczenie, kogo chcesz atakować, a kogo nie.
* Wybierz Player Relations z menu Command, aby wskazać wrogów, przy jaciół, a także rasy, które są dla Ciebie neutralne.
Rozmiar: 4029 bajtów Wydając flocie rozkazy ataku wybierasz, kogo atakujesz: wszystkich
wrogów, wszystkich neutralnych i wrogów, każdego, czy tylko wybranego przeciwnika.
Sojusznicy są odporni na pola minowe, automatycznie uzupełniają paliwo w Twoich bazach kosmicznych i wolno im korzystać z Twoich bram gwiezdnych.
Floty z zadaniem Patrol będą atakować tylko wrogów.


Mimowolni uczestnicy i niewinni przechodnie

Jeżeli zadeklarujesz, że inny gracz jest Twoim sojusznikiem, możesz nieoczekiwanie znaleźć się w bitwie. Jeżeli Twój sojusznik zostaje zaatakowany, a Ty w tym samym miejscu posiadasz flotę, automatycznie włącza się ona do walki, nawet jeżeli nie posiada rozkazów ataku. Bywa.
Jeżeli obaj gracze sąTwoimi sojusznikami, to możesz usiąść sobie z boku i przypatrywać się, albo polecieć sobie dalej.

Plany bojowe

Plany bojowe definiują zachowanie Twoich statków przy konfrontacji. Wyznaczając rozkazy ataku wybierasz plan bojowy, który określa sposób ataku i obrony
* Komendą Commands (Battie Plans) modyfikuje się, usuwa, lub tworzy nowy plan bojowy.

Stars! oferuje kilka utworzonych już planów bojowych na początek. Chcąc poznać zawartość takiego planu, wybierz go z listy w oknie Planów bojowych. Następnie spójrz na opcje wybrane dla celu, taktyki, a przy grze wieloosobowej, także ofiary. Istniejący plan można modyfikować, zmieniać jego nazwę, usunąć, albo skopiować go do wykorzystania w innym planie.

Rozmiar: 4484 bajtów

Wszystkie nowe statki zaczynają od domyślnego (Default) planu bojowego.
Jest to domyślna strategia ataku dla floty uzbrojonej i domyślna strategia lotu dla
floty nieuzbrojonej. Planu domyślnego nie można usunąć, ani zmienić jego
nazwy, ale można go modyfikować.
Rozmiar: 3226 bajtówPlany bojowe dla floty wybiera się w rolecie Składu floty i są one w mocy niezależnie od rozkazów, jakie posiada flota Wybierz Battle Plans... z opuszczanej listy, aby otworzyć okno Planów bojowych.
Nie zmodyfikowany plan bojowy. W tym samym rozdziale znajdziesz objaśnienie wszystkich punktów planu bojowego.




Celowanie

Dla każdej atakującej eskadry, czyli grupy statków tej samej konstrukcji, w każdej rundzie bitwy Stars! stara się ze wszystkich pozostałych eskadr w bitwie wybrać właściwy cel. Każdy potencjalny cel jest porównywalny z rodzajem celu głównego, np: dowolne, baza kosmiczna lub uzbrojone statki. Jeżeli takiego celu nie ma, Starsi szuka celów odpowiadających typem celowi dodatkowemu i atakuje pierwszy znaleziony. Jeżeli brak jest celu, to atakująca eskadra nie wchodzi do walki.

Możliwe cele są następujące:

None/Disengage - nie szukaj celu, staraj się uniknąć walki.
Any - Celuj do dowolnej napotkanej floty przeciwnika.
Starbase - Celuj do bazy kosmicznej przeciwnika, uzbrojonej albo nie.
Bombers/Freighters - Celuj tylko do bombowców i frachtowców.
Armed Ships - Bierz na cel wszystkie statki lub bazy kosmiczne posiadające
broń (nie dotyczy bombowców). W pierwszym rzędzie będzie to najsilniejsza eskadra, jakiej Twoje eskadra jest w stanie wyrządzić szkodę.
Unarmed Ships - Celuj do statków nie posiadających broni ani bomb.
Fuel Transports - Celuj tylko do transportów paliwa.
Freighters - Celuj tylko do nieuzbrojonych frachtowców.
Oto kilka przykładów celowania:

Cel główny; Bombowce i frachtowce; cel dodatkowy: transporty paliwa
Po pierwsze na cel bierze się wszelkie nieprzyjacielskie bombowce i frachtowce. Gdy już ich nie ma, napastnik szuka i stara się zniszczyć transporty paliwa wroga. Taktyka jest przydatna do unieruchomienia grup bojowych przeciwnika unikając jednocześnie jego ciężkich dział.
Cel główny: Uzbrojone statki; cel dodatkowy: brak
W ten sposób starasz się wyeliminować wszystkie uzbrojone statki i bazy kosmiczne wroga, zostawiając w spokoju pozostałe. Korzystaj z tej taktyki jeżeli zamierzasz ukraść rywalowi ładunek.

Cel główny: Uzbrojone statki; cel dodatkowy: bombowce i frachtowce
W ten sposób ignorujesz wszystko, co ani nie jest uzbrojone, ani nie jest bombowcem lub frachtowcem. Unikasz tym samym marnowania strzałów do niegroźnych statków.

Upewnij się, czy Twój plan bojowy odpowiada temu, co zamierzasz osiągnąć. Na przykład, jeżeli wyznaczysz "Wszystko" na cel, a najbliższy statek okaże się nieuzbrojonym frachtowcem a nie pancernikiem, stracisz rundę na łatwy cel, podczas gdy rywal będzie cię mógł z łatwością rozwalić. W tym przypadku lepiej byłoby wybrać na cel Uzbrojone statki.

Taktyka bojowa


Plan bojowy floty określa taktykę dla każdej ogólnej grupy celów: Wszystkich,
Uzbrojonych statków, Baz kosmicznych, itp. Generalnie są trzy style walki: wyco-
fanie się, jak najmniejsze straty własne, jak największe straty przeciwnika.
Taktyka determinuje, ile szkód zada każda eskadra i ile ich poniesie.



Do flot zamaskowanych
celuje się tak samo, jak do
wszystkich innych.


Rundy bitwy.

Bitwy trwają co najmniej
16 rund. W każdej rundzie
bitwy wszystkie eskadry
mają szansę ruchu i odda-
nia strzału. Runda dzieli
się na fazy; każda faza to
ruch lub strzał jednej
eskadry.


Bazy kosmiczne i
celowanie.

Bazy kosmiczne mają za
cel główny uzbrojone stat-
ki, a za cel dodatkowy
wszystko.
We wszystkich przypadkach, poza wycofaniem się, eskadra będzie starała się podlecieć do przeciwnika, jeżeli nie jest on w jej zasięgu. Jeżeli eskadrze zabraknie celów głównych i dodatkowych, automatycznie przełączy się na wycofanie się. Jeżeli eskadra nie jest już w stanie wyrządzić szkód, automatycznie przestawia się na wycofanie się. Na przykład, jeżeli napastnik ma tylko broń rozrywającą osłony, a żadna z eskadr przeciwnika osłony nie posiada, atakujący zrezygnuje.
Rozmiar: 4651 bajtów







Przykładowe użycie wycofania się w celowaniu i jako taktyki


Wybierz taktykę, którą będziesz stosować na celach głównych i dodatkowych.
Taktyka dotyczy całej floty.

Disengage - Jak najszybciej ucieka z pola walki. Aby opuścić • Disengage niezbędnych jest siedem pól ruchu, aby opuścić bitwę. Zdolność ruchu wynosi 0.5 pola do 2.5 pola na rundę, więc ucieczka może zająć od 3 do 14 rund.

Disengage if challenged - Działa tak samo, jak Maximize Damage, dopó • eskadra nie poniesie strat, a potem jak Disengage.

Minimize damage to self - Stara się ustawiać w miejscu, z któ • Minimize może zadać najwięcej szkód, sama ponosząc przy tym jak najmniej.

Maximize net damage - Stara się utrzymać klasę celu w zasię • Maximize swoich broni, następnie rusza się tak, aby zawsze wyrządzić jakieś szkody przy jak największym stosunku strat własnych do strat zadanych.

Maximize damage ratio - Stara się utrzymać • Maximize damage ratio celu w zasięgu, następnie rusza się tak, aby zawsze wyrządzić jakieś szkody przy jak największym stosunku strat własnych do strat zadanych.

Maximize damage - Stara się utrzymać • Maximize damage - Stara w zasięgu, następnie usiłuje wyrządzić jak najwięcej szkód. Przy tej taktyce nie zwraca się uwagi na straty własne.

Dump Cargo - Zrzut ładunku na począ • Dump
Taktyka Maximize Damage Ratio nie oznacza zbliżania się do celu, jeżeli statek jest uzbrojony w broń krótkiego i dalekiego zasięgu. Na przykład, jeżeli konstruujesz krążownik uzbrojony w pociski o zasięgu 6 i broń kierunkową o zasięgu 2 to jest możliwość, że w bitwie nie znajdziesz się nigdy bliżej niż w odległości 6 Jest to korzystne, jeżeli broń krótkiego zasięgu ma być stosowana tylko jako obrona przeciwko szybkim statkom przeciwnika, które starają się podlecieć i strzelać do ciebie z broni krótkiego zasięgu. Jeżeli chcesz podlecieć jak najbliżej i strzelać ze wszystkich broni, użyj taktyki Maximize Net Damage lub Maximize Oamage.


Obszar bitwy dzieli się na pola. Aby zobaczyć rozmiar i układ planszy bitwy, obejrzyj ją w powtórce.

Tworzenie nowego planu bojowego

1. Wybierz komendę Commands (Battie Plan) lub Battie Plans... z rolety Składu floty.
Z. Wybierz istniejący plan bojowy z opuszczanej listy Plan.
3. Kliknij przycisk Copy, aby skopiować plan istniejący. Jeżeli lista jest pełna (14 planów!), wybierz istniejący plan i zastąp go nowym.
4. Z opuszczanej listy Primary Target wybierz główny cel dla swojej floty

5. Z opuszczanej listy Secondary Target wybierz dodatkowy cel dla swojej floty.
6. Wybierz taktykę z listy Tactic.
7. W grach wieloosobowych możesz wybrać, kogo atakujesz (Who to attack)
W grach tylko z komputerem wszyscy są Twoimi wrogami.
8. Kliknij przycisk Rename i wpisz nową nazwę gry.
9. Kliknij OK. Nowy plan pojawi się w rolecie Zadań PN, jeżeli jako zadanie wyznaczysz Atak.

Zmiana zawartości planu bojowego.

Czasami plan bojowy trzeba nieco zmodyfikować. Robi się to tak:
1. W oknie Planów bojowych, wybierz istniejący plan z listy.
2. Wybierz cel główny w punkcie Primary Target.
3. Wybierz cel dodatkowy, który statek będzie atakować w przypadku braku celu głównego.
4. Wybierz taktykę.
5. W grach wieloosobowych możesz wybrać, kogo atakować.
6. Gdy skończysz, kliknij OK. Zmiany są brane pod uwagę już w tej turze.

Ogólny raport walk

Rozmiar: 2882 bajtów
W tym raporcie można przeczytać statystyki dotyczące wszystkich bitew, które miały miejsce w poprzedniej turze i obejrzeć ich powtórki. W każdym wierszu są dane dotyczące jednej walki.
* Klikając miejsce bitwy przejdziesz do tej lokalizacji na skanerze.
* Kliknij dwukrotnie wiersz bitwy w raporcie, aby obejrzeć powtórkę bitwy z najbardziej krwawymi szczegółami.
Przy każdej bitwie w raporcie podane są następujące dane:
Location - Współrzędne miejsca lub planeta, przy której odbyła się bitwa,
SB - Zaangażowana baza kosmiczna (O = nasza, T = ich),
Sides - Ilu graczy brało udział,
Units - Ile statków w sumie brało udział, w tym bazy kosmiczne,
Ours - Ile naszych statków brało udział, w tym bazy kosmiczne,
Theirs - Ile wrogich statków brało udział, w tym bazy kosmiczne,
Unarmed, Scout, Warship, Bomber, Utiiity - Ile statków tych kategorii brało udział w bitwie,
Our Dead - Ile naszych statków zostało zniszczonych,
Their Dead - Ile statków przeciwnika zostało zniszczonych,
Oglądanie floty przeciwnika w obszarze Opisu wyboru
Aby dowiedzieć się czegoś o flocie przeciwnika:
* Jeżeli flota przeciwnika jest w kosmosie, kliknij jej symbol lewym przy-
ciskiem. Jeżeli w tym samym miejscu jest więcej niż jedna flota, kliknij
prawym przyciskiem i wybierz flotę przeciwnika z rozwiniętej listy.
* Jeżeli flota przeciwnika jest na orbicie planety, kliknij prawym przyciskiem
planetę i wybierz flotę z rozwiniętej listy.
Na rysunku w obszarze Opisu wyboru pojawi się najważniejszy typ statku we flocie. Jeden znak + oznacza każdy dodatkowy rodzaj statku we flocie.

Nieuzbrojone (Unarmed) statki to wszelkie konstrukcje nie posiadające broni i nie stwarzające żadnego zagrożenia.
Statki użytkowe (Utiiity) to nieuzbrojone statki, które stwarzają pewne zagrożenie (np. stawiacze min).
Statki rozpoznawcze (Scouts) to uzbrojone statki o kadłubach typu Scout, Frigate lub Destroyer.
Okręty wojenne (Warships) to wszelkie pozostałe uzbrojone statki, w tym uzbrojone frachtowce.
Bombowce (Bombers) to wszystkie statki o kadłubach typu Bomber.
Skład floty wyświetla się klikając rysunek lewym przyciskiem. Kliknij rysunek prawym przyciskiem, aby zobaczyć konstrukcjestatków. Rozmiar: 3782 bajtów
Wskazówka: Jeżeli flota przeciwnika jest na orbicie, możesz też kliknąć planetę, a następnie klikać żółtą strzałkę w obszarze Opisu wyboru, aż pojawią się dane floty przeciwnika.

Oglądanie konstrukcji statków przeciwnika

W Konstruktorze statków i baz kosmicznych można oglądać konstrukcje wszys-
tkich statków, z którymi walczyłeś.
1. Wybierz komendę Commands (Ship Design).
2. Wybierz Enemy Hulis.
3. Z opuszczanej listy wybierz konstrukcję, którą chcesz obejrzeć.
W przypadku statków nie widzianych w bitwie będzie podany tylko typ kadłuba.
Pozostałe będą miały pełny opis, w tym moc pancerza i osłony

Floty wrogów i innych graczy w raporcie flot

Rozmiar: 3228 bajtów  
Aby wyświetlić dane wywiadowcze o cudzych flotach, wybierz Others' Fleets z menu Report (lub naciśnij trzy razy F3). Raport można posortować według dowolnego pola.
* Naciskając klawisze '[' i']' wyświetla się floty przeciwników w obszarze Opisu
wyboru i na Skanerze w tej kolejności, w jakiej są posortowane w raporcie. W
raporcie flota opisana w obszarze Opisu wyboru jest zaznaczona.
W raporcie jest podane, gdzie dana flota obecnie się znajduje, jaka jest jej pręd-
kość, jaki skład i rozbicie na klasy statków. Znak plusa (+) w kolumnie
Composition oznacza, że flota obejmuje więcej niż jeden typ statku.