Rozdział 19


scroll.gif (3183 bytes)

Dyplomacja i handel


Tylko w grach wieloosobowych

Stars! pozwala na stosowanie dyplomacji w grach wieloosobowych. Funkcja
poczty obszaru Komunikatów służy do utrzymywania łączności z pozostałymi
graczami, zawiązywania sojuszy, umawiania spotkań, umów handlowych, wspólnych przedsięwzięć wydobywania na odległość i paktów o nieagresji (Poczta
Stars! równie dobrze przesyła groźby i obelgi.)
W Stars! nie musi zostać wyłoniony zwycięzca. Przy konfigurowaniu gry możecie
ustalić takie warunki zwycięstwa, które zachęcają do stosowania dyplomacji
przez umożliwienie zwycięstwa zbiorowego.


.

Stosunki między graczami

W oknie Stosunków graczy deklarujesz, kto jest neutralny, wrogi lub zaprzy-
jaźniony. Zapobiega to atakowaniu nie tych, co trzeba i pozwala automatycznie
skorzystać z pomocy sojusznika, gdy jesteś w tarapatach. Gracze mogą też
bezkarnie przelatywać przez pola minowe swoich sojuszników, automatycznie
nabierać paliwa w ich bazach kosmicznych i mają pozwolenie na korzystanie z
ich bram gwiezdnych. Warto więc zawiązywać sojusze, chociażby tymczasowe.


.

Wymiana paliwa i minerałów

Z innymi graczami można też wymieniać się paliwem i minerałami, wysyłając
komunikaty dla zorganizowania wymiany i ustalenia miejsca spotkania dla
przekazania minerałów lub paliwa. Minerały można też wysyłać innym przy
pomocy transferu międzyplanetarnego lub miotając pakiety minerałów na ich
planety (pod warunkiem, że na planecie docelowej jest akcelerator o takiej
samej lub większej mocy - w innym przypadku może to być powód do wybuchu
wojny).

Wymianę między flotami można zautomatyzować ustalając PN, wyznaczając w
nich zadania Transportu i wybierając Powtarzanie rozkazów. Wymiana odby-
wająca się poprzez wysyłanie pakietów minerałów może zostać zautomaty-
zowana przez dodanie pakietów minerałów (auto-budowanych) do swojej kolej-
ki produkcyjnej i wycelowanie akceleratora we właściwą planetę.


.

Wymiana technologii

Istnieje również możliwość wymiany technologii przez złomowanie floty na czy-
jejś bazie kosmicznej. Nie jest to wprawdzie w 100% skuteczne, ze względu na
różne rozumienie praw fizyki u poszczególnych ras, ale może dodać smaczku
sojuszowi.


.

Wymiana statków

Można oddawać floty innym graczom za pomocą zadania PN Transfer Fleets.
Drugi gracz może wziąć flotę, o ile w ten sposób nie przekroczy górnego limitu
konstrukcji statków. Adresat nie może budować statków tego typu, który otrzymał
od kogoś innego. Może jednak dostawać dalsze takie same statki od tego gracza.


.

Handel z istotami z innego wymiaru

Podczas gry możesz się natknąć na istotę z innego wymiaru (Mystery Trader)
oferującą technologię do sprzedania. Jeżeli uda Ci się ją spotkać i dać jej to,
czego żąda, możesz posiąść technologię normalnie niedostępną ani dla Ciebie,
ani dla Twoich przeciwników.


.

Wspólne przedsięwzięcia górnicze

Planetę można eksploatować z orbity wspólnie z innymi graczami na dwa sposo-
by. Jeden polega na tym, że każdy dokonuje wydobycia na własną rękę przy
użyciu swojej floty górniczej i frachtowców. Natomiast druga metoda wykorzys-
tuje możliwość przenoszenia minerałów między flotami i planetami różnych
graczy. Polega to na tym, że jeden gracz wydobywa minerały i za uzgodnioną
opłatą przekazuje je ręcznie do ładowni innych graczy.
Każda rasa Super Stealth może wyznaczyć jako zadanie PN ładowanie
minerałów z cudzych flot górniczych; jeżeli gracz się na to godzi, to jest to handel,
a jeżeli nie - to kradzież.


.

Formowanie natychmiastowe a geoformowanie z orbity


Rasy mające cechę "Natychmiastowego formowania" mogą geoformować z
orbity planety swoich rywali. Są to bardzo specyficzne narzędzia dyplomacji lub wojny. Jeżeli posiadacz jest Twoim sojusznikiem, możesz automatycznie wykonać mu wszystkie korzystne geoformowania (aby planeta była jak najlepiej przystosowana do jego potrzeb). Jeżeli natomiast posiadacz jest Twoim nieprzyjacielem, dokonujesz geoformowania w kierunku dla niego negatywnym. Geoformowanie z orbity odbywa się automatycznie, gdy tylko Twoja flota doleci do planety. Wystarczy ustawić wybraną planetę jako PN floty. Nie jest potrzebne żadne zadanie w PN.

Do wskazania przyjaciół,
wrogów i neutralnych
służy okno Stosunków
graczy (naciśnij F7).


.

Geoformowanie na zamówienie

Do geoformowania z orbity konieczna jest flota wyposażona w Regulatory
orbitalne. Są one opisane w dziale Mining robots Katalogu technologii. Każda
rasa „Natychmiastowego formowania" zaczyna od jednego statku wyposażo-
nego w Regulatory orbitalne.

Geoformowanie z orbity jest świetnym argumentem w dyplomacji: w zamian za
technologię, sojusz lub samo dziękuję, możesz pomóc swoim przyjaciołom.
Oferuj tę pomoc tylko przyjaciołom posiadającym mniejsze możliwości geofor-
mowania od ciebie. Geoformowanie nie jest łączone - nie można dodawać geo-
formowania z orbity do tego, które przeprowadzają mieszkańcy planety. Planeta
zostanie przekształcona do tego stopnia, na jaki pozwala bardziej zaawan-
sowana technologia. Na przykład, jeżeli mieszkańcy posiadają geoformowanie
3%, a Ty 5%, to planeta może zostać przekształcona o 5% od warunków
początkowych (nie przekraczając warunków optymalnych dla mieszkańców).
Oddawanie technologii geoformowania z orbity
Aby oddać sojusznikowi tę technologię, wystarczy złomować flotę z
Regulatorami orbitalnymi na jego planecie. Da mu to dostęp do Regulatorów,
jeżeli 1) jest w stanie opracować technologię wymaganą do budowy tych
urządzeń, i 2) jest w stanie budować statki, w których można montować
Regulatory. Tylko statek, który może przewozić roboty górnicze, może też mieć
zamontowane Regulatory orbitalne.