Rozdział 11


scroll.gif (3183 bytes)

Nawigacja.

Flota wykonuje ruchy, gdy wyznaczy się jej cele podróży, czyli punkty nawigacyjne (PN, ang. Waypoint). W każdym PN można jej też wyznaczyć jakieś
zadanie, jak np. transport, kolonizacja, wydobycie na odległość lub złomowanie
floty. Po dotarciu do ostatniego PN flota zatrzymuje się.

Dodawanie punktów nawigacyjnych i zadań

Chcąc dodać PN floty i zadanie do wykonania (ang. Task) w tym punkcie:
1. Wybierz flotę w obszarze Dowodzenia. Wystarczy dwukrotnie kliknąć jej
lokalizację w Skanerze lub kliknąć ją prawym przyciskiem i wybrać flotę z rozwiniętej listy.
Można podążać za flotą znajdującą się w tym samym miejscu co Ty, klikając
prawym przyciskiem romb w rolecie Punktów nawigacyjnych i wybierając z
listy tę flotę. Flota ta ukaże się jako PN.
2. Kliknij wybrany punkt docelowy trzymając przy tym SHIFT. Punktem tym
może być planeta, flota lub dowolny inny obiekt lub punkt w kosmosie
Między Twoim obecnym położeniem i nowym PN utworzy się zielona linia

Nowy PN
Rozmiar: 2679 bajtów Obecny PN

3. Wyznacz odpowiednie zadanie z rolety Zadań PN. Jeżeli flota nie będzie
miała w tym miejscu nic do roboty, wybierz No Task Herę z opuszczanej
listy.
4. Powtarzaj kroki 2 i 3, aby wstawić następne PN.
5. Jeżeli flota ma stale powtarzać ten sam szereg czynności, dopóki się jej tego
nie przerwie, a jej końcowy PN jest ten sam, co początkowy, zaznacz opcję
Repeat Orders w rolecie Zadań PN.

Uwagi i wskazówki dotyczące punktów
nawigacyjnych i skanera

Przyciąganie do siatki

Przy ustawianiu PN zwróć uwagę, że są one przyciągane do niewidzialnej siatki. Odstępy między jej liniami wynoszą jeden rok świetlny i nie można ich zmieniać. Odległość pozioma i pionowa jest mierzona w całych latach. Ukośna odległość między współrzędnymi jest wielkością dziesiętną nieco większą niż jeden rok świetlny. Chcąc pozbyć się przyciągania do obiektów przytrzymaj klawisz SHIFT przeciągając kursor.

Wybieranie jednego obiektu spośród wielu w tym samym miejscu

Jeżeli w danym miejscu jest więcej niż jeden obiekt, kliknij niebieski romb w rolecie Punktów nawigacyjnych i wybierz obiekt, który ma stać się PN.

Białe drogi flot

Drogi flot są narysowane na biało, jeżeli dwa lub więcej etapy tej trasy są identyczne, np., jeżeli wyznaczysz drogę tam i z powrotem.

Nie wybieraj tego samego punktu nawigacyjnego dwa razy

Nie można w tym samym miejscu mieć dwóch kolejnych PN.

Przesuwanie punktów nawigacyjnych

Jeżeli chcesz przesunąć PN z jednego miejsca w drugie, to ustaw kursor na punkcie, który ma zostać przesunięty, żeby w miejsce wskaźnika pojawiła się dłoń. Naciśnij przycisk myszy, a dłoń się zamknie. Przeciągnij mysz na nowe miejsce przeznaczenia. Zauważysz, że punkt będzie przyciągany przez obiekty,
gdy będziesz się do nich zbliżał, co zapobiega ewentualnemu minięciu planety. Jeżeli chcesz ustawić PN blisko obiektu, ale nie na nim samym, przytrzymaj SHIFT w trakcie przeciągania.

Usuwanie punktów nawigacyjnych

Są dwa sposoby na usunięcie punktu nawigacyjnego:
* Kliknij PN, który chcesz usunąć, a następnie naciśnij klawisz Backspace lub Delete.
* Kliknij PN, a następnie przeciągnij go na następny PN.

Poruszanie się przy użyciu bram gwiezdnych

Musisz mieć bramę gwiezdną na planecie początkowej i docelowej. Można korzystać z bram gwiezdnych swoich i swoich sojuszników. Bramy gwiezdne mają limity zarówno masy, jaką mogą przenosić, jak również odległości. Aby wysłać flotę przez bramę gwiezdną:
1. Jeżeli to konieczne, sprowadź flotę na planetę posiadającą bramę gwiezdną. Sprawdź, czy flota nie przewozi niczego oprócz paliwa. Wszystkie rasy, oprócz Podróżników międzygwiezdnych, muszą pozbyć się ładunku przed użyciem bramy gwiezdnej.
2. Kliknij planetę docelową (która też musi mieć bramę gwiezdną) trzymając SHIFT, wybierając ją w ten sposób jako kolejny PN.
3. Kliknij wskaźnik prędkości i przeciągnij go na sam koniec. W miejsce prędkości pojawi się napis Use Stargate. l to wszystko. W następnej turze Twoja flota pojawi się w miejscu przeznaczenia, niezależnie od pokonanej odległości.
Rozmiar: 3137 bajtów

Czas podróży przez bramę gwiezdną

1 Year - Podróż jest bezpieczna.
Uncertain - Nie wiesz niczego o planecie lub Twoje dane są przestarzałe.
Brama gwiezdna spróbuje wykonać skok, ale nie ma gwarancji, czy na drugim końcu też napotka bramę.
Danger - Flota zostanie uszkodzona po drodze. Przekracza ona limit masowy lub odległości jednej lub obydwu bram gwiezdnych.
Never - Bramy gwiezdnej nie ma w jednym lub w obu punktach albo przekracza ona bardziej niż pięciokrotnie limity masy lub odległości.

Odległość (na jaką można bezpiecznie skakać)

Odległość jest determinowana przez startową bramę gwiezdną. Aby dowiedzieć
się, jaki jest zasięg posiadanej bramy gwiezdnej:

* Kliknij roletę Bazy kosmicznej wyświetlając jej schemat wraz z bramą gwiezdną. Zasięg to dolna liczba na rysunku bramy gwiezdnej.
Jeżeli startowa brama gwiezdna należy do sojusznika, musisz się go zapytać o jej zasięg. 
Normalny zasięg można przekroczyć pięciokrotnie i mimo to dotrzeć do miejsca przeznaczenia. Flota zostanie jednak przy tym uszkodzona. Pamiętaj też o tym, że przy każdym przekroczeniu limitu masy lub odległości, jest możliwość
eksplozji całej floty.

Limit masy kadłuba

Większość bram gwiezdnych posiada limit bezpieczeństwa masy kadłuba. Tylko statki nie przekraczające limitów masy na początku i końcu drogi przez bramę gwiezdną mogą się nie obawiać o dotarcie do celu. Jeżeli statek przekracza ten limit, w czasie podróży w rolecie Punktów nawigacyjnych pojawi się ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem.
Aby dowiedzieć się, jaki jest limit masy posiadanej bramy gwiezdnej:
1. Wybierz planetę w obszarze Dowodzenia.
2. Przesuń kursor na roletę Bazy kosmicznej.
3. Kliknij roletę lewym przyciskiem wyświetlając jej schemat wraz z bramą gwiezdną. Limit masy to górna liczba na bramie gwiezdnej.
Jeżeli startowa brama gwiezdna należy do sojusznika, musisz się go zapytać o jej limit masy
Normalny limit masy można przekroczyć pięciokrotnie i mimo to dotrzeć do miejsca przeznaczenia. Przy przekroczeniu limitu masy statki ponoszą jednak zawsze uszkodzenia. Jest również możliwość eksplodowania.

Poruszanie się przy użyciu tuneli podprzestrzennych

Rozmiar: 2377 bajtówTunele podprzestrzenne (ang. Wormhole) są szczególnymi
osobliwościami, które przypadkowo pojawiają się i znikają. Jest
ich kilka typów, niektóre są bardziej stabilne, inne mniej. Tunele
podprzestrzenne dają darmową podróż na duże odległości i nie
narzucają żadnych ograniczeń masy statków czy ładunków.
Tunele podprzestrzenne występują wyłącznie w otwartym kosmosie, gdyż są
odpychane przez grawitację planetarną.
Stabilność tuneli podprzestrzennych różni się od "trwałych jak głaz" (Rock Solid) do "Bardzo niestabilnych" (Very Unstable). Te pierwsze trzymają się jednego obszaru przez 30 lub więcej lat. Te drugie mają skłonność do przenoszenia się do całkiem innego obszaru co około pięć lat.
Każdy koniec tunelu podprzestrzennego porusza się niezależnie. Ze względu na swoją złożoną naturę tunele podprzestrzenne ciągle krążą. Ich dokładne położenie stale się zmienia.
* Aby podróżować orzez tunel podorzestrzennv wybierz go jako PN. Twoja flota wleci do Tunelu podprzestrzennego, gdy tylko dotrze do jego wlotu i w tym samym roku wyleci na drugim końcu.
* Kliknij tunel podprzestrzenny, aby w obszarze Opisu wyboru wyświetlić jego przeznaczenie (jeżeli jest znane) i ocenę stabilności.
Rozmiar: 3568 bajtów

Brama gwiezdna jest
widoczna na orbicie w
postaci ciemnozielonej
kropki.


Z Katalogu technologii
dowiesz się, jakie są dane
techniczne wszystkich
bram gwiezdnych.
Wystarczy nacisnąć F2 i
wybrać dział Orbital z
opuszczanej listy.











limit masy
Rozmiar: 2665 bajtów
odległość


Więcej informacji:

Bramy gwiezdne, strona 6-6.

Wstawianie punktów nawigacyjnych, strona 11-1.
Przenoszenie ładunku, strona 14-2.




Wykrywanie tuneli pod-
przestrzennych
Tunel podprzestrzenny,
podobnie jak
zamaskowaną flotę, jest trudno zauważyć. Dla normalnych skanerów tunel
podprzestrzenny będzie
słabiej widoczny przy 75%. Gdy raz odkryjesz
tunel podprzestrzenny, to nie będzie już dla Ciebie
zamaskowany