10 Organizacja flot

 

 

Flota jest grupą składającą się z jednego lub więcej statków, które mogą być różnych rodzajów. Floty można tworzyć, łączyć i dzielić w dowolnej chwili podczas gry. Do Ciebie należy konstrukcja nowych typów statków, wstawianie ich do kolejki produkcyjnej, tworzenie flot i przydzielanie im PN i zadań. Flot można używać do penetracji, obrony, ataku, kolonizacji, wydobycia na odległość oraz transportu ludzi i minerałów.

 

Skład floty

Każdy gracz może mieć we flocie do 32 tysięcy statków każdej konstrukcji, przy maksymalnej liczbie 16 konstrukcji i 512 flot.

Do niektórych zadań wystarczy flota jednostatkowa. Na przykład do penetracji i kolonizacji wysyła się zazwyczaj jeden statek wyposażony w odpowiednie urządzenia. W celu przewożenia większej ilości minerałów, do obrony swoich planet i atakowania przeciwników większe korzyści daje połączenie pewnej grupy statków w jedną flotę.
Można dowolnie łączyć i dzielić floty, za pomocą zadania PN Łączenia flot, a także przycisków Merge i Split w obszarze dowodzenia. Statki, które maja zostać połączone w jedną flotę, muszą znajdować się w tym samym miejscu.

 

Stopień zakrzywienia

Stopień zakrzywienia przestrzeni determinuje czas, jaki zajmie stronie osiągnięcie danego PN, jak również jej zużycie paliwa. Rzeczywista odległość, jaką pokonuje flota, jest równa kwadratowi stopnia zakrzywienia. Na przykład flota podróżująca ze stopniem zakrzywienia 8 w każdej turze przebywa odległość 64 lat świetlnych. Roleta punktów nawigacyjnych zawsze sugeruje optymalna prędkość dla osiągnięcia kolejnego PN mając na celu jak najmniejsze zużycie paliwa i jak najkrótszy czas podróży. Jeżeli w podróży między PN jest możliwość bezpiecznego skorzystania z bramy gwiezdnej, zostanie ona automatycznie wybrana. Jeżeli następnym PN jest własna baza kosmiczna, flota ma rozkazy złomowania lub kolonizacji, albo posiada kadłub z zasobnikiem kolonizacyjnym, leci z największą możliwą prędkością dla swojego silnika i zapasu paliwa.

 


Więcej informacji: Podróżowanie za pomocą bram gwiezdnych.

Maksymalna prędkość

Wszystkie silniki mają absolutną prędkość maksymalna, bezpieczną prędkość maksymalna, swobodną prędkość maksymalną i prędkość optymalną. Dla wszystkich silników absolutna prędkość maksymalna odpowiada 10. stopniowi zakrzywienia. Bezpieczna dla większości statków odpowiada 9. stopniowi zakrzywienia. Można lecieć z prędkością odpowiadającą 10. stopniowi zakrzywienia, ale masz przy tym 10% szansy na stracenie każdego statku we flocie. Tylko statki z odpowiednimi silnikami mogą bezpiecznie latać z taką prędkością. Aby sprawdzić, czy silnik spełnia te wymogi, zajrzyj do jego danych w Katalogu technologii i sprawdź, czy obszar między 9 a 10 stopniem zakrzywienia jest pokryty żółtym wzorem ostrzegawczym, czy nie.
Dla większość silników standardowych swobodna prędkość maksymalna odpowiada 1. stopniowi zakrzywienia. Oznacza to, że mogą one lecieć z tą prędkością nie zużywając paliwa. Dla silników standardowych optymalną prędkością jest największa możliwa prędkość przy zużyciu paliwa nie przekraczającym 120% Dla koncentratorów strumieniowych najlepszą prędkością jest taka, przy której wcale nie zużywają paliwa. Aby dowiedzieć się, jaka jest najbardziej odpowiednia prędkość dla danego typu silnika, zajrzyj do działu Engines w Katalogu technologii. Na wykresie zużycia paliwa względem prędkości znajdziesz prędkości optymalne dla każdego silnika. Z poniższego wykresu wynika, że prędkością optymalną dla tego silnika jest 6 stopień zakrzywienia. Żółty wzór między 9 a 10 stopniem oznacza, że silnik ma 10% szans na samozniszczenie przy tak dużych prędkościach.

 

Żółty wzór między 9 a 10 stopniem oznacza, że silnik ma 10% szans na samozniszczenie przy tak dużych prędkościach.

Lecąc z minimalną prędkością nie zużywasz paliwa

Dowolny statek, lecąc z minimalną prędkością, nie zużywa paliwa. Oznacza to, że co roku przebywa odległość 1 roku świetlnego. Lecąc z tą prędkością wytwarza się dodatkowo małe ilości paliwa, które można wykorzystywać do krótkich skoków. Jest to jednak przydatne dopiero w pobliżu miejsca przeznaczenia, gdy kończy się już paliwo, a nie chcesz wysyłać statku ratunkowego.

 

Szukanie określonej floty

Najprostszą metodą odnalezienia planety lub floty, jest użycie komendy Command (Find), lub naciśnięcie CTRL-F.

Aby znaleźć własną flotę, należy:

* Wpisać jej numer w dowolnej postaci (fleet #58, fleet 58, #58, 58), albo 
* Wpisać jej pełną nazwę.

Aby znaleźć flotę przeciwnika należy: 
Wpisać identyfikator floty w takiej postaci:
nazwa_ rasy fleet #numer_ floty

 
Jeżeli Stars! mówi, że nie może znaleźć floty lub planety po jej nazwie, spróbuj jeszcze raz, sprawdzając przy tym, czy poprawnie i we właściwej postaci podajesz nazwę lub numer. Jeżeli odnalezienie mimo to jest niemożliwe, to być może flota już nie istnieje.
Jeżeli szukasz floty o określonym składzie:
1. Wybierz filtr Konstrukcji statku w obszarze Skanera.
2. Wybierz typ statku z rozwiniętej listy. Ze skanera znikną wszystkie floty, oprócz tych, które zawierają statki tego typu.
3. Klikaj dwukrotnie floty widoczne teraz na Skanerze. Jeżeli w jednym miejscu jest więcej niż jedna flota, to klikaj je dalej. Kolejne floty będą się pojawiały w obszarze Dowodzenia. Można też skorzystać z przycisków Next i Prev w rolecie floty lub otworzyć raport flot komendą Reports (Fleet). Szczegóły dotyczące każdej z flot są podane w rolecie Składu floty.

Filtr konstrukcji statków

 

 

 

Wybieranie kolejnych flot

Aby wybrać do dowodzenia inną flotę, wykonaj jedną z poniższych czynności: 
* Użyj polecenia szukania (Ctrl-f), a następnie kliknij statek w obszarze Skanera
* Naciskaj przyciski Prev i Next w rolecie Floty, aż przejrzysz wszystkie swoje floty. Będą się one pojawiały w tej samej kolejności, co w raporcie flot. 
* Kliknij miejsce, w którym jest więcej niż jedna flota. Kliknij to miejsce prawym przyciskiem i wybierz inną flotę z rozwiniętej listy. Można też klikać to samo miejsce, aż flota pojawi się w rolecie Floty.
* Wybierz flotę z opuszczanej listy w rolecie "Innych flot w tym miejscu". 
* Kliknij wiersz tej floty w raporcie flot.
 

Nadawanie nazwy flocie

1. Wybierz flotę, której nazwą chcesz zmienić, aby pojawiła się w rolecie Floty. 
2. Kliknij przycisk Rename w rolecie Floty.
3. Wymień obecny tekst na swój własny opis.
4. Kliknij OK, żeby zamknąć okno nadawania nazwy. Nowa nazwa ukaże się pod roletą Floty i w dowolnym innym miejscu, gdzie będzie mowa o tej flocie.
Przy szukaniu floty możesz korzystać z nowej nazwy lub numeru. Inni gracze nie mogą zobaczyć nazw nadanych przez ciebie Twoim własnym flotom.
 

Zużycie paliwa

Paliwo (ang. Fuel) jest towarem produkowanym z antymaterii i jego jednostką są miligramy (mg). Oznacza to, że paliwo ma niewielki wpływ na masę statku (zatem i jego zużycie paliwa). Paliwo można zatankować tylko w bazach kosmicznych mogących pełnić rolę stoczni oraz z innych flot. Jest również wytwarzane przez statki lecące ze swoją prędkością swobodna tankowce paliwowe i statki z generatorami antymaterii.
Paliwo dla wszystkich statków we flocie jest wspólne. Pojemność zbiorników paliwa dla floty jest równa sumie pojemności zbiorników poszczególnych statków, z których składa się flota. Tempo zużycia paliwa zależy częściowo od masy wszystkich statków i ładunków. Zużycie paliwa zależy też od tempa, z jakim poszczególne statki we flocie zużywają paliwo na danej prędkości. Wszystkie statki mogą poruszać się z dowolną prędkością, ale każdy spala różną ilość paliwa, aby ją osiągnąć. Całkowite zużycie paliwa we flocie jest równe sumie jego zużycia przez poszczególne statki.
Zużycie paliwa statku = (masa statku x wydajność x odległość / 200 + 9) / 10 Zużycie paliwa między PN jest podane w rolecie punktów nawigacyjnych. Podana ilość paliwa zużyta na dotarcie do wybranego punktu nawigacyjnego jest zawsze dokładna.

 


 

     Przybliżone zużycie paliwa
     przy podróży z obecnego PN
—— do planety o nazwie Kidney, 
     przy prędkości ustalonej na 9. 

Czasami zwolnienie zwiększa zużycie paliwa

Każda roczna podróż jest oddzielnym skokiem, który zużywa skończona, policzalna w miligramach ilość paliwa. Załóżmy, że masz flotę, która może lecieć z prędkością odpowiadająca 5. stopniowi zakrzywienia za 3 mg paliwa rocznie. Przebycie 100 lat świetlnych zabrałoby 4 lata i zużyło 12 mg paliwa. Jeżeli zmniejszysz stopień zakrzywienia do 4, to kosztowało by Cię to tylko 2 mg rocznie, ale podróż trwałaby aż 7 lat, więc w sumie kosztowało by to 14 mg paliwa. W takim przypadku oszczędniejsza jest szybsza podróż.
 

 

Nabieranie paliwa

Aby nabrać paliwa wystarczy odwiedzić dowolna swoja planetę z baza kosmiczna mająca dok. Statek automatycznie uzupełni paliwo. Paliwo można też ręcznie przenosić między flotami lub za pomocą zadania PN transportu.

 


Wskazówka: Paliwo jest wspólne dla całej floty, więc nawet statek o małej pojemności zbiornika może doecieć do miejsca przeznaczenia, jeżeli połączy się go z innymi, mającymi większe możliwości.

Paliwo i walka

Podczas walki statki nie zużywają paliwa.
 

Tankowce

Tankowce produkują co roku 200 mg paliwa, niezależnie od tego, jak daleko lecą.

Wskazówka: Tankowce powodują, że uszkodzone statki w tej samej flocie są naprawiane o 5 do 10% szybciej, w zalezności od kadluba tankowca.

Paliwo i koncentratory strumieniowe

Koncentratory strumieniowe pobierają paliwo prosto z otaczającej ich przestrzeni, co pozwala im na lot z pewna szybkością za darmo. Jeżeli załadujesz paliwo flocie posiadającej koncentratory strumieniowe i ustawisz prędkość wyższa niż dozwolona dla darmowego lotu, to flota będzie lecieć z ustalona prędkością, aż skończy się jej paliwo, a następnie zwolni do maksymalnej swobodnej prędkości dla tego koncentratora strumieniowego. W swobodnym locie koncentratory strumieniowe generują paliwo. Lot z prędkością niższa od maksymalnej swobodnej może spowodować nawet wytwarzanie większych ilości paliwa.
 

Prędkość za darmo.
Każdy typ silnika ma inna cechę prędkość maksymalną dla lotu bez zużycia paliwa. Zajrzyj do działu Engines Katalogu technologii, aby to sprawdzić. 

Paliwo, bramy gwiezdne i tunele podprzestrzenne

Statki nie zużywają paliwa lecąc przez bramy gwiezdne lub tunele podprzestrzenne. Tylko rasy Podróżników międzygwiezdnych mogą przewozić ładunki przez bramy gwiezdne. Wszystkie inne rasy są ograniczone do flot bez ładunków. Przy przejściu przez bramę gwiezdna paliwa nie traktuje się jak ładunku.

Wyczerpanie się paliwa

Zdarza się to nawet najlepszym z nas. W przypadku statków z koncentratorami strumieniowymi nie jest to kłopot, gdyż automatycznie zwolnią i będą lecieć dalej z największa swobodna prędkością. W statkach z normalnymi silnikami jest kilka możliwości do wyboru. Jeżeli są warte zachodu, można po nie wysłać flotę ratunkowa. Jeżeli nie są można je po prostu zignorować lub złomować. Można też pozwolić im pełznąć dalej z minimalna prędkością.
Dowolny statek, lecąc z prędkością minimalna, nie zużywa paliwa. Oznacza to, że co roku przebywa odległość 1 roku świetlnego. Lecąc z ta prędkością wytwarza się dodatkowo małe ilości paliwa, które można wykorzystywać do krótkich skoków. Jest to jednak przydatne dopiero w pobliżu miejsca przeznaczenia, gdy kończy się już paliwo, a nie chcesz wysyłać statku ratunkowego.

Tunele podprzestrzenne nie są stałe i moga wędrować. Pamiętaj, aby każda flota korzystająca z tunelu podprzestrzennego miała dość paliwa na powrót do swojej planet, jeżeli drugi koniec tunelu podprzestrzennego miałby zmienić położenie i wyrzucić flotę daleko od oczekiwanego celu.

Marszrutowanie flot

Automatyczne marszrutowanie powoduje, że floty są wysyłane z jednej planety na drugą. Jeżeli to jest możliwe, to korzysta się z bram gwiezdnych. Jeżeli docelowa planeta należy do Ciebie, i też ma cel marszruty, to flota zostanie automatycznie skierowana do następnego punktu.
Marszruty są najbardziej przydatne w rozległych wszechświatach, gdzie regularnie rozprowadzasz nowe statki z wyspecjalizowanych ośrodków produkcyjnych do pozostałych punktów swojego imperium. Marszruty można również używać do wysyłania posiadanych flot z jednego końca imperium na drugi, przy podaniu tylko jednego PN w zasięgu zapasu paliwa.

 

 


—— Marszrutowanie jest funkcją ośrodka
       produkcyjnego planety 

 

 
Aby ustalić cel podróży z planety:
1. Kliknij przycisk Route w rolecie produkcji planety.
2. Przesuń kursor na Skaner i wskaż cel marszruty. Pojawi się linia między miejscem pochodzenia a celem. Wszystkie statki z rozkazami marszruty, a także nowo zbudowane floty, będą teraz odsyłane do miejsca przeznaczenia.
Aby zmienić cel marszruty:
* Kliknij przycisk Route, a następnie wskaż nowy cel
Aby usunąć marszrutę:
* Kliknij przycisk Route, a następnie kliknij miejsce pochodzenia. 
Wskazówka: Chąc zmienić przeznaczenie kierowania z planety
można też kliknać nowe miejsce przeznaczenia trzymając przy tym klawisz Ctrl.
 
Aby przeprowadzić floty z jednego celu marszruty do drugiego:
1. Wybierz cel marszruty dla każdej planety w obwodzie lub na drodze. 
2. Wybierz flotę, która ma być marszrutowana.
3. W rolecie punktów nawigacyjnych wyznacz flocie zadanie marszruty. Gdy dotrze do planety z celem marszruty, zostanie automatycznie na nią wprowadzona. Jeżeli planeta posiada bazę kosmiczna z dokiem, flota automatycznie nabierze paliwa.
 

Zasada działania marszruty

Jeżeli celem marszruty jest nieskolonizowana planeta i w skład floty wchodzą roboty górnicze, to w miejscu przeznaczenia rozkazy są automatycznie zmieniane na wydobycie na odległość. Jeżeli celem jest planeta, na której orbicie jest już flota wydobywcza, ostatnim zadaniem PN będzie połączenie się z tą flotą. Marszruta nie będzie samoczynnie kolonizować miejsca przeznaczenia. Musisz wyznaczyć rozkaz kolonizacji po jej dotarciu na miejsce.
 

Spotkania flot

Wyznaczenie jednej floty jako celu podróży dla drugiej jest przydatne, jeżeli zamierzasz przenosić towary (np. z robotów górniczych na frachtowiec), łączyć floty lub ścigać flotę przeciwnika.
Aby wyznaczyć spotkanie flot, wyznacz obecną pozycję jednej floty jako PN dla drugiej, która ma ją przechwycić. Dopóki skaner ścigającej floty widzi flotę docelową, pierwsza flota będzie lecieć za drugą, aż ją dogoni albo skończy się jej paliwo. Jeżeli ścigająca flota straci kontakt z docelową, leci do ostatniego znanego położenia tej floty.
 

Wskazówka: Chcąc zmienić przeznaczenie kierowania z planety można kliknąć nowe miejsce przeznaczenia trzymając klawisz Ctrl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak wybrać flotę w tłoku

Jeżeli w tym samym miejscu, lub blisko siebie, znajdują się dwie lub więcej floty, a Ty chcesz wysłać inna flotę na spotkanie z jedną z nich, wykonaj jedną z następujących czynności:
* Jeżeli floty są blisko siebie to rób zbliżenia tego obszaru naciskając klawisz plus (+), aż ujrzysz wszystko wyraźnie. Następnie ustaw PN na flocie, z którą chcesz się spotkać. Naciskaj klawisz minus (-), aby wrócić do poprzedniej skali.
* Jeżeli w tym samym miejscu są dwie floty, a Ty chcesz wziąć na cel tylko jedną z nich, albo wziąć na cel flotę przeciwnika na orbicie, kliknij niebieski romb w rolecie punktów nawigacyjnych i wybierz flotę docelową z rozwiniętej listy.
* Jeżeli Twoim celem jest nabranie paliwa od docelowej floty lub połączenie się z nią, możesz użyć zadania połączenia się z flotą, które wymaga, aby dokładnie określić flotę jako PN.

Możesz skorzystać z nakładki Licznika statków, aby ułatwić sobie znalezienie miejsc, gdzie jest więcej niż jedna flota.

Więcej informacji: Przekazywanie paliwa i ładunków innym statkom.

Dzielenie flot

Chcąc podzielić flotę, kliknij przycisk Split lub Split All w rolecie składu floty. Kliknij Split, aby przenieść dowolną liczbę statków między wybraną flotą a flotą wybraną w rolecie "Innych flot w tym samym miejscu". Kliknij Split All, aby podzielić flotę na oddzielne floty dla statków różnych konstrukcji.
 

 

 

 

Przyciski Split i Split All zostają wyłączone
po osiągnięciu limitu 512 flot.
Przycisk Split All nie zadziała, jeżeli w wyniku jego działania liczba flot przekroczyłaby 512.

 

Łączenie flot

Aby połączyć całe floty z innymi, kliknij przycisk Merge w rolecie Składu floty. Pozwala to na połączenie dowolnych kombinacji flot znajdujących się w tym samym miejscu.
Możesz też łączyć floty za pomocą zadania PN łączenia z flotą, znajdującego się w rolecie punktów nawigacyjnych.
Jeżeli chcesz przenieść część statków, ale nie wszystkie z wybranej floty do innej, znajdującej się w tym samym miejscu, kliknij przycisk Merge w rolecie "Innych flot w tym samym miejscu".

Złomowanie flot

Flotę złomuje się lub niszczy łącząc ją z flotą kolonistów lub wybierając zadanie złomowania floty. Złomowanie pozwala odzyskać część minerałów zużytych do budowy statku i cały ładunek minerałów na statku. Jest to dobra metoda na pozbycie się statków zbudowanych na podstawie konstrukcji, która nie jest już przydatna. Złomować floty można na dowolnej planecie lub nawet w kosmosie. Minerały, z których był zbudowany statek, są dodawane do minerałów na planecie, na której flota zostanie złomowana. Procent odzyskanych minerałów różni się w zależności od okoliczności:

* Misja kolonizacyjna - na powierzchni planety zostaje 75% minerałów zużytych na budowę statku.
* Złomowanie floty w bazie kosmicznej - na powierzchni planety zostaje 80% minerałów zużytych na budowę statku.
* Złomowanie floty na dowolnej planecie bez bazy kosmicznej - na powierzchni planety zostaje 33% minerałów zużytych na budowę statku.
* Złomowanie floty w kosmosie - wszystkie minerały zużyte na budowę statku zostają utracone.
 

Złomowanie flot na cudzych planetach

Złomując flotę na planecie należącej do innego gracza można wymienić się technologiami. Przeciwnik ma takie same szanse na wejście w posiadanie technologii, jak w bitwie. Otrzymuje także odzyskane minerały, a jeżeli posiada właściwość Doskonałego odzyskiwania, również zasoby.

Doskonałe odzyskiwanie.
Rasy o właściwości Doskonałego odzyskiwania, dostają z powrotem 90% minerałów i 70% zasobów przy złomowaniu statku w bazie kosmicznej. Złomując statek na planetę zwaca im się 45% minerałów i 35% zasobów.

Raport z Twoich flot

W oknie raportu flot podane są: obecna lokalizacja Twoich flot, rozkazy, jakie mają wykonywać w następnym PN, zapas paliwa, ładunek, skład floty, skuteczność maskowania i obecna masa.
* Klikając dowolne miejsce w wierszu danej floty natychmiast ją wybierasz. 
* Skład floty i ewentualne uszkodzenia wyświetla się klikając kolumnę Składu f loty. Jeżeli skład jest podany na czerwono, co najmniej jeden statek jest uszkodzony. Znak plus (+) wskazuje, że flota składa się z więcej niż jednego statku.
* Klikając kolumny ładunku można przenosić ładunki.

Więcej informacji: Raporty.