Rozdział 21


scroll.gif (3183 bytes)

Zdefiniowane rasy


Stars! oferuje kilka zdefiniowanych ras, którch można używać takimi, jakimi są,
albo wykorzystać je jako bazę dla własnego projektu. Każda zdefiniowana rasa
posiada swoje wady i zalety, które determinują pewne metody gry i strategie.
Czytając dane zawarte w kreatorze Ras wraz z poniższymi wskazówkami,
dowiesz się wszystkiego o zdefiniowanych rasach.


.

Anteteralczycy (Antethereals)

	Rysy fizyczne
Wysokie czoło, długie i brudne pazury, workowate spodnie.
	Rysy społeczne
Szybkie tempo wzrostu, generalnie pokojowi, dobrzy w badaniach i górnictwie.
	Najlepszy rozmiar wszechświata / trudność gry
W grze z komputerem Anteteralczycy spisują się najlepiej w małym
wszechświecie i przy łatwej lub średniej grze. Gorzej im się wiedzie w dużym
wszechświecie, przy każdym stopniu trudności, a także we wszechświecie śred-
nim+ i w grze trudnej*.
	Zalety
Szybkie tempo reprodukcji. Badania są tańsze niż u większości innych ras.
Wydajni w produkcji i operacjach wydobycia na odległość. Potrafią od samego
początku kłaść rozlegle pola minowe.
	Wady
Znaczne wymagania środowiskowe - nie znajdziesz wiele planet do kolonizacji.
Nie mogą używać zaawansowanej technologii wojennej. Nie mogą korzystać ze
skanerów do penetracji, a ich silniki są czasami zawodne.
	Strategie
Opracowuj defensywne typy kadłubów, bronie dużego zasięgu, badaj
napędzanie (szybkie silniki) i mechanikę (duża pojemność ładowni).
Automatycznie buduj fabryki, potem kopalnie, dopóki nie znajdziesz lepszej
strategii produkcji.
Odkrywaj jak najwięcej wszechświata.
Kładź dużo nakładających się małych pól minowych. Wysadzaj je z daleka, gdy
w ich zasięgu znajdą się nieproszeni goście.
Buduj roboty górnicze i frachtowce. Montuj koncentratory we frachtowcach, aby
zaoszczędzić paliwa i zwiększyć prędkość.
Skoncentruj się na wydobyciu na odległość. Nie możesz być jednocześnie
Anteterealczykiem i dbać o środowisko. Przekopuj planety, których nie możesz
zasiedlić transportując minerały frachtowcami na zamieszkane planety Pamiętaj
o wyznaczeniu floty górniczej jako PN, aby frachtowce latały za nią.
Obok robotów górniczych umieszczaj na orbicie uderzeniowe statki rozpoznaw-
cze dla ochrony górników i uniemożliwienia przeciwnikom łatwej kolonizacji. Nie
umieszczaj jednak statku rozpoznawczego w tej samej flocie, co górników.
Dołącz też uzbrojoną eskortę do swoich frachtowców dla ich ochrony.
Na planetach nadających się do zamieszkania również przez kilka tur używaj
robotów górniczych, wydobywając jak najwięcej minerałów na powierzchnię, aby
koloniści mieli je od razu do dyspozycji.
Wyprzedzaj swoich przeciwników w nauce. Koncentrując się na wydobyciu na
odległość produkuj jak największe i najbardziej wydajne roboty, jakie są możliwe.
Produkuj bardzo dobre bronie dużego zasięgu. Unikaj bezpośrednich starć
budując tylko tyle statków wojennych, ile jest koniecznych do obrony.


.

Człekokształtni (Humanoids)

	 Cechy fizyczne
Cienka skóra, nie wykształcone zmysły, duże możliwości magazynowania tłuszczów.
	 Cechy społeczne
Nadmiernie wylansowani. Całkowicie przeciętna rasa nie mająca żadnych spec-
jalnych zalet ani ograniczeń. Są elastyczni, mogą grać defensywnie koncen-
trując się na wyprzedzeniu przeciwników w produkcji i wzroście populacji, albo
ofensywnie miażdżąc rywali silą.
	Najlepszy rozmiar wszechświata / trudność gry
Potrafią sobie poradzić w każdym wszechświecie.
	Zalety
Duże tempo wzrostu i dość szeroka tolerancja. Na początek dużo statków. Brak
Istotnych wad.
	Wady
Nie mają prawie żadnych istotnych wad, poza tym, że są nudni.
	Strategie
Staraj się zbadać cechy swoich przeciwników i dopiero opracować swoją strate-
gię. Możesz się przystosować prawie do każdego przeciwnika.


.

Insektoidy (Insectoids)

	Cechy fizyczne
Szczątkowy szkielet zewnętrzny, samce preferują skłon ciała do przodu dający
szybsze poruszanie się, samicom po kopulacji rośnie biczowały organ płciowy.
	Cechy społeczne
Generalnie są niespołeczni i ekscentryczni. Nie są zazwyczaj zapraszani na
zgromadzenia, na skutek posiadania dodatkowego narządu wydzielającego
gęsty gaz, powodujący matowienie srebra i wypadanie owłosienia.
	Podstawowe wyżywienie
Celuloza i gips.
	Najlepszy rozmiar wszechświata / trudność gry
Wszechświat duży lub jeszcze większy. Musisz mieć czas na zwiększenie swo-

	Zalety
Odporni na temperatury. Dobrzy wojownicy mający najlepsze statki wojenne i
dużo inicjatywy w walce. Tanie badania nad energetyką i zbrojeniami. Powyżej
średniej, jeżeli chodzi o fabryki. Potrafią taniej budować bazy kosmiczne. Ich
osłony regenerują się podczas bitwy.
	Wady
Muszą znajdywać sobie planety o grawitacji i promieniowaniu z krańca skali. Są
ograniczeni do kilku typów pancerzy, a nawet te mają połowę mocy. Ich silniki
bywają zawodne. Nie mają szans na tanie utworzenie tras transportowych dla
frachtowców. Ich badania nad geofonnowaniem są kosztowne.
	Strategie
Twoja szansa leży głównie w wyprzedzaniu przeciwników w produkcji i agresy-
wnym zachowaniu. Buduj szybkie statki wojenne i kolonizator/. Twoje tempo
zasiedlania jest niskie, więc buduj roboty górnicze i szukaj pobliskich planet o
dużej zawartości minerałów. Bądź agresywny dla swoich sąsiadów i dla ich
sąsiadów. Czego nie możesz skolonizować, zabierz.


.

Nukleotydzi (Nucleotids)

	Cechy fizyczne
Przypominają łuskowaty pień drzewa o atrakcyjnych nogach, ale ze zbyt dużą
liczbą oczu. 12 rodzajów gruczołów sezonowo wydziela fluidy służące różnym
potrzebom higienicznym i do jedzenia.
	Cechy społeczne
Są towarzyscy, ale łatwo się obrażają. Nawet czując nieodpartą żądzę, nie wkładaj
palców do ich otworów wydzielinowych. Zawsze poproś najpierw o próbkę.
	Podstawowe wyżywienie
Wszystko, co pochodzi z letniego wydzielania, a co jest także używane
zewnętrznie, aby przyspieszyć opalanie.
Najlepszy rozmiar wszechświata / trudność gry
Wszechświat średni do dużego. Da to czas na rozwój i opracowanie technologii
przed spotkaniem się z innymi rasami.
	Zalety
Mogą zamieszkać prawie na każdej planecie. Świetnie prowadzą wydobycie na
odległość. Dobrzy w walce i budowie baz kosmicznych. Potrafią zaskoczyć prze-
ciwników i kraść im cenne minerały.
	Wady
Bardzo małe tempo wzrostu. Poniżej średniej w budowaniu i korzystaniu z fab-
ryk i kopalń. Beznadziejni naukowcy.
	Strategie
Rozwijaj się tak szybko, jak tylko na to pozwala Twoje tempo wzrostu. Jak
najdłużej unikaj konfliktów. Skoncentruj się na ekspansji.


.

Królikopodobni (Rabbitoids)

	Cechy fizyczne
Podobni do ludzi, za wyjątkiem tej rzeczy.
	Cechy społeczne
Ulubieńcy gwiazd. Szybko się mnożą i są generalnie nastawieni pokojowo.
	Podstawowe wyżywienie
Ta rzecz, Wyrywają ją sobie, zjadają i wyrasta im następna. Nikt nigdy nie
widział, żeby jedli cokolwiek innego.
	Najlepszy rozmiar wszechświata / trudność gry
Potrafią sobie poradzić w każdym wszechświecie.
	Zalety
Nie ma takiej rasy spośród zdefiniowanych, która szybciej by się mnożyła. Duża
tolerancja środowiskowa, a także umiejętność ostatecznego geoformowania do
30% ułatwiają ekspansję. Pomimo, że są przeciętni w wytwarzaniu zasobów na
głowę, duże tempo wzrostu znacznie to przyspiesza.
Są wydajni, jeżeli chodzi o fabryki i geoformowanie. Rozpoczynają od 5 poziomu
napędzania i mechaniki, co daje im szybkie silniki i zaawansowane kadłuby już
na samym początku gry. Ich doskonała technologia budowy bram gwiezdnych
pozwala im na najlepsze wykorzystanie flot.
	Wady
Ich górnictwo jest poniżej średniej. Nie potrafią produkować skanerów do penetracji.
	Strategie
Bezustannie się rozmnażaj. Przy swoim zakresie tolerancji i umiejętności geo-
formowania możesz zasiedlić ładny kawałek wszechświata.



.

Krzemowcy (Silicanoids)

	 Cechy fizyczne
Krzemowcy przypominają wolno poruszające się kupy zawile ułożonych kwar-
cowych łusek, które nieregularnie przesuwają się i prześlizgują po sobie
zapadając się w ciało i wychodząc na jego wierzch. Śpiesząc się krzemowcy
wydają dźwięk, jakby ktoś grabił zardzewiały metal i pozostawiają po sobie
pryzmatyczny obłok drobniutkiego piasku,
	Cechy społeczne
Z natury są szorstcy, odporni na wszelkie warunki środowiskowe, mogą zasiedlić
każdą planetę, wolno się mnożą i wolno prowadzą badania. Dla tej rasy planety
są tanim towarem. Jeżeli kilka ich stracą, nie jest to problem, bo mogą mieszkać
wszędzie.
	Podstawowe wyżywienie
Piach.
	Najlepszy rozmiar wszechświata / trudność gry
Lepiej sobie radzą w średnim wszechświecie, lepiej nawet niż w dużym albo
wielkim, na dowolnym poziomie trudności.
	Zalety
Odporni na wszelkie warunki środowiska, co oznacza, że mogą skolonizować
każdą planetę. Szybko wytwarzają zasoby. Mają dostęp do dodatkowych kon-
centratorów strumieniowych. Wszystkie ich silniki zużywają mniej paliwa. Bardzo
elastyczny i mocny kadłub Metamorph jest dostępny tylko dla Twojej rasy.
	Wady
Niskie tempo wzrostu, co oznacza, że nie można zbyt szybko zasiedlać. Słabe
tempo badań tłumi szybki i gwałtowny start.
	Strategie
Nie trać czasu na rozpoznanie. Buduj mini-statki kolonizacyjne, napełniaj je i kolo-
nizuj wszystkie napotkane planety (najpierw jednak te, które są najbardziej zasob-
ne w minerały). Nie wyciągaj z planet ludzi szybciej, niż będzie ich przybywało.
Inaczej będziesz mieć mnóstwo światów zasiedlonych w niewielkim stopniu i
gotowych do poddania się.
Jeżeli wszechświat jest duży, Zanim spotkasz przeciwników będziesz już mieć
dużo zasiedlonych planet.
Nie ma potrzeby wydobycia na odległość, bo możesz skolonizować, co tylko
chcesz.
Automatycznie buduj fabryki, potem kopalnie, dopóki nie znajdziesz lepszej
strategii produkcji.
Buduj bazy kosmiczne, gdy tylko starczy Ci na to zasobów.
Buduj duże bombowce, żeby oczyszczać planety przeciwników.
Buduj floty obronne i trzymaj je w pobliżu baz kosmicznych, powstrzymując
graczy komputerowych przed rajdami bombowymi.