Rozdział 12


scroll.gif (3183 bytes)

Kolonizacja.



Zasiedlaj planety, które od razu się do tego nadają, albo takie, które mają wprawdzie ujemne wartości, ale można je przystosować. Należy skolonizować jak najwięcej planet, aby podwyższyć tempo zbierania zasobów, potrzebnych do konstruowania nowych technologii i kolejnych flot. Jednocześnie nie wyrywaj zbyt szybko ludzi ze swoich domów, bo zaczniesz tracić zasoby. Staraj się odnaleźć równowagę między tempem wzrostu planety a częstotliwością przesiedlania ludzi.

Wybieranie planety do zasiedlenia

Są trzy podstawowe kategorie planet:
Planety, które można od razu zasiedlić. Mają one wartość dodatnią i zielony kolor w trybie Planet Skanera. Im lepsza jest planeta, tym wyższa jest jej wartość i większa zielona kropka. Im wyższa wartość, tym szybciej kolonia będzie się rozwijać.
Planety, które mają ujemną wartość, ale można je geoformować: Te planety są w żółtym kolorze w trybie Planet Skanera. Im większa jest żółta kropka, tym lepsza będzie planeta po geoformowaniu.
Planety, które cię zabiją: Mają one wartość ujemną i czerwony kolor w trybie Planet Skanera. Im większa jest czerwona kropka, tym bardziej zabójcza jest planeta. Brak Ci umiejętności do geoformowania tej planety, chociaż po zdobyciu wyższych technologii możesz zmienić kolor tej planety na żółty.
Są jeszcze dwa punkty w obszarze Opisu wyboru, które pomagają stwierdzić, czy dana planeta jest dobrym kandydatem na kolonię.
Wartość mieszkalna: Jeżeli posiadasz technologię do geoformowania planety, znajdą się tu dwie liczby. Pierwsza z nich to obecna wartość planety, natomiast druga (w nawiasach) to potencjalna wartość, do jakiej możesz planetę doprowadzić przy swoim aktualnym poziomie technologicznym. Jeżeli druga liczba jest ujemna, planeta zabije Cię.
Wykres środowiskowy: Po kolei klikaj trzy zmienne wyświetlone na wykresie środowiskowym. W rozwiniętym oknie znajdziesz potencjalny wzrost wartości planety, jeżeli zmodyfikujesz tę zmienną do granic wyznaczonych przez Twój obecny poziom technologii.
Rozmiar: 2805 bajtów Rozmiar: 3081 bajtów



Rasy "Natychmiastowego
formowania" geoformują
automatycznie po
wylądowaniu.


Więcej informaqF
Geoformowanie,
strona 6-9.


Jeżeli nie widzisz wartości w nawiasach, to albo nie potrafisz geoformować tej planety, albo okno Opisu wyboru ma za mały rozmiar, żeby wyświetlić tę liczbę.

Zasiedlanie niezamieszkanej planety

Aby skolonizować niezamieszkaną planetę, musisz mieć flotę z co najmniej jednym statkiem zawierającym moduł kolonizacyjny w swojej konstrukcji kadłuba. Większość ras już na początku gry ma co najmniej jeden statek kolonizacyjny.
Jeżeli nie masz żadnych takich statków, to wstaw chociaż jeden do kolejki produkcyjnej.
1. Wybierz flotę kolonizacyjną, aby znalazła się w obszarze Dowodzenia.
Możesz to zrobić klikając dwukrotnie jej lokalizację na Skanerze, lub, jeżeli w tym miejscu jest więcej obiektów (np. planeta), klikając w tym miejscu prawym przyciskiem i wybierając flotę z listy.
2. W rolecie Paliwa i ładunku kliknij wskaźnik Cargo i przenieś kolonistów z planety do ładowni floty.
3. Trzymając SHIFT kliknij planetę docelową na Skanerze.
4. W rolecie Zadań PN, wybierz Colonize jako zadanie PN. Koloniści zazwyczaj rozkładają statek kolonizacyjny po wylądowaniu, korzystając w początkowej fazie rozwoju kolonii z minerałów pochodzących z ładowni i ze statku.
Na ogół liczba statków we flocie kolonizacyjnej powinna być jak najmniejsza. Po założeniu kolonii możesz dostać frachtowcem dalszych kolonistów (frachtowiec zostanie rozładowany, a potem poleci do swojego następnego PN).
Rysunek modułu kolonizacyjnego znajdziecie na marginesie. Lepszy widok oferuje Katalog technologii. Naciśnij F2 i wybierz kategorię Mechanical. Chcąc dowiedzieć się, które z Twoich flot posiadają moduł kolonizacyjny:
1. Klikaj dwukrotnie w Skanerze miejsca, gdzie znajdują się Twoje statki, logicznie rozpoczynając od miejsca, z którego wyślesz kolonistów. Jeżeli w tym miejscu jest też planeta, kliknij to miejsce prawym przyciskiem i wybierz flotę z rozwiniętej listy.
2. Kliknij prawym przyciskiem roletę Składu floty, aby wyświetlić schemat statku.
Jeżeli pojawi się rysunek modułu kolonizacyjnego, masz już właściwą flotę.
Kliknij Next w rolecie Floty, aby wyświetlić inne floty.

Przewożenie kolonistów frachtowcami

Za pomocą frachtowców możesz przewozić kolonistów do działających już kolonii. (Jeżeli kierujesz się na planetę w posiadaniu przeciwnika, przygotuj się do walki i pamiętaj, żeby wziąć tyle kolonistów, żeby mieć przewagę nad wrogiem.) Użyj tylu frachtowców, ile jest potrzebnych, ustawiając ich rozkazy po przybyciu do PN na rozładowanie kolonistów.
Załadunek
1. Wybierz flotę transportową, aby znalazła się w obszarze
Dowodzenia.
2. Trzymając SHIFT kliknij planetę (lub flotę), z której chcesz załadować kolonistów.
3. W rolecie Zadań PN wybierz Transport jako rozkaz i kolonistów jako ładunek i określ ilość, jaką chcesz załadować.
Wysyłanie
1. Trzymając SHIFT kliknij docelową kolonię lub kolonie.
2. W każdym miejscu, gdzie chcesz wyładować kolonistów wybierz Transport jako rozkaz i kolonistów jako ładunek i określ ilość, jaką chcesz rozładować.
Pamiętaj, aby nie wyładować więcej kolonistów, niż dana planeta jest w stanie utrzymać.

Ojej, ta planeta już jest zamieszkana!

Nie można kolonizować planety, która została już zasiedlona przez inną rasę. Jeżeli przewieziesz na nią kolonistów za pomocą rozkazu transportu, automatycznie rozpoczną oni naziemną walkę z dotychczasowymi mieszkańcami. Tym samym koloniści staną się oddziałami lądowymi. Jeżeli w tym samym roku na planecie lądują oddziały lądowe więcej niż jednego gracza, wszyscy będą ze sobą walczyć, aż zostanie tylko jedna strona.
Nie można najechać planety mającej na orbicie bazę kosmiczną. Oznacza to, że musisz zniszczyć bazę kosmiczną, zanim zejdziesz na ląd.


Więcej informacji;
Dodawanie obiektów do kolejki produkcyjnej, strona 7-1.

Rozmiar: 1699 bajtów
Moduł kolonizacyjny

Możesz utworzyć własne skrócone rozkazy ładowania, co pozwala na automatyzacje często wykonywanych czynności.
Więcej informacji o własnych rozkazach, strona 14-2.

Transport kolonistów Odmiennej Rzeczywistości
Rasy Odmiennej Rzeczywistości mogą
ponieść straty w podróżach kosmicznych.
Lot międzygwiezdny zabija
rocznie 3% kolonistów.

Rasy Odmiennej
Rzeczywistości i inwazja
Rasy Odmiennej
Rzeczywistości
zamieszkują bazy kos-
miczne, nie planety, więc zniszczenie ich bazy otwiera planetę do kolonizacji. Poza tym, rasy Odmiennej Rzeczywistości
nie mogą przewozić oddziałów na cudze planety.