9 Konstrukcja statków i baz kosmicznych

Konstruktor statków i baz kosmicznych służy do tworzenia, modyfikacji i usuwania projektów konstrukcji statków. Po utworzeniu nowej konstrukcji możesz ją dodać do kolejki produkcyjnej dowolnej planety posiadającej dok. Aby zbudować bazę kosmiczną nie trzeba jej wcześniej posiadać. Wystarczy, żeby planeta miała zasoby i minerały na budowę, a można dodać bazę kosmiczną do kolejki.  

Wstęp do konstrukcji kadłuba

Opracuj sobie strategię, kiedy będziesz tworzyć nowe konstrukcje. Jeżeli będziesz tworzyć nową konstrukcję za każdym razem kiedy zdobędziesz kawałek nowej technologii, zagraża Ci nadmiar statków o podobnych konstrukcjach. Staraj się zostawiać miejsce na przynajmniej jedną dodatkową konstrukcję, aby można było szybko utworzyć nową bez potrzeby usuwania innej. Możesz też tworzyć nową konstrukcję dla istniejącej klasy statków, np. kolonizacyjnych, gdy obecna konstrukcja przestanie być użyteczna. Poświęć trochę czasu na przeglądanie Katalogu technologu, aby dowiedzieć się, jakie technologie mogłyby być Ci potrzebne. Bierz pod uwagę konstrukcje statków przy planowaniu kolejności badań. Jeżeli to możliwe konstruuj nowe statki tylko wtedy, gdy uzyskana technologia pozwala na znaczący postęp w stosunku do starych konstrukcji.

Przykładowa strategia wypierania. Po skolonizowaniu wszystkich lub większości planet w zasięgu posiadanych statków kolonizacyjnych możesz usunąć starą konstrukcję i zastąpić ją nową.

Przykładowa strategia wypierania. Po skolonizowaniu wszystkich lub większości planet w zasięgu posiadanych statków kolonizacyjnych możesz usunąć starą konstrukcję i zastąpić ją nową.

Konstruowanie nowego kadłuba od początku

Ze schematu kadłuba widać, jakiego rodzaju i ile członów będzie on mieścił. Na etykietach członów w schemacie widać, ile członów i jakiego rodzaju przyjmie kadłub. Ładownia pokazuje tylko swoją pojemność - nie można tam zamontować żadnych członów.

Aby zaprojektować nowy statek z pustego schematu kadłuba.  
  1. Wybierz Available Hull Types
  2. Kliknij opuszczaną listę i wybierz konstrukcję:

 

  1. Kliknij Copy Selected Design. Jeżeli wybranie przycisku Copy Selected Design jest niedozwolone, to znaczy, że zostało osiągnięte maksimum 16 jednoczesnych konstrukcji. Musisz usunąć stara konstrukcję przed rozpoczęciem prac nad nowa.  
  2. Doczepiaj człony do kadłuba przeciągając je z wykazu członów statku na odpowiednie miejsce w schemacie statku.
 

W prawym dolnym rogu konstruktora podane są koszt, masa, maksymalna ilość paliwa, moc osłony i pancerza oraz inne dane techniczne. Wartości te zmieniają się wraz z dodawaniem i zabieraniem członów.

 

Niektóre z tych parametrów nie są wyświetlane w rozdzielczościach poniżej 800x600.
 

 

 

 

 

 

 

 


Wskazówka: Opcji Copy Selected Design możesz użyć do skopiowania znanej przez Ciebie konstrukcji nieprzyjaciela (chociaż wyniki mogą nie być doskonałe).

 


Wskazówka: Przytrzymaj CTRL, aby przeciągnąć tyle obiektów, ile mieści się w przegrodzie lub SHIFT, żeby przeciągnąć jednocześnie cztery elementy.

  1.   Wybierz rysunek kadłuba i nadaj nazwę nowej konstrukcji.  

 

  1. Zamknij okno konstruktora klikając OK.
 

Modyfikacja posiadanej konstrukcji kadłuba

Poniżej podajemy sposób postępowania, jeżeli chcesz zmienić posiadaną konstrukcję lub utworzyć na jej podstawie nową. Modyfikacja posiadanej konstrukcji jest możliwa tylko wtedy, jeżeli nie jest ona wykorzystana w żadnym Twoim statku. 
  1. Wybierz Existing Designs
  2. Kliknij opuszczaną listę i wybierz konstrukcję. 

 

 

  1.  
  2.  
  3. ——  Wybierz posiadaną konstrukcję    
  4. Kliknij Copy Selected Design. Jeżeli wybranie przycisku Copy Selected Design jest niedozwolone, to znaczy, że zostało osiągnięte maksimum 16 jednoczesnych konstrukcji. Musisz usunąć starą konstrukcję przed rozpoczęciem prac nad nową. Jeżeli wybranie przycisku Edit Selected Design jest niedozwolone, to znaczy, że są statki zbudowane na podstawie tej konstrukcji. Można modyfikować tylko konstrukcje, które nie są realizowane.

Wskazówka: Opcji Copy Selected Design możesz użyć do skopiowania znanej przez Ciebie konstrukcji nieprzyjaciela (chociaż wyniki mogą nie być doskonałe).  

  1. Przeciągaj człony, które mają być usunięte ze schematu statku do wykazu członów statku. Człony można przeciągać pojedynczo, albo przytrzymać CTRL, aby przeciągnąć wszystkie człony z przegrody lub SHIFT, żeby przeciągać jednocześnie cztery elementy Jeżeli chcesz, zamień stare elementy nowymi z wykazu. Przeciąqaj je na właściwe miejsca w schemacie statku. 
  2. Można też zmienić nazwę statku i jego wygląd.  

 

  1. Zachowywanie konstrukcji 
  • Aby zachować konstrukcję pod tą samą nazwą, kliknij OK. 
  • Aby zmienić nazwę konstrukcji (tworząc tym samym nową), kliknij pole nazwy i wpisz nową. Następnie kliknij OK.

 

 

Usuwanie posiadanej konstrukcji kadłuba

Jeżeli usuwasz posiadaną konstrukcję, to zostaną zniszczone wszystkie statki zbudowane na jej podstawie, a ich minerały rozpłyną się w kosmosie. Jeżeli chcesz odzyskać część minerałów zużytych na budowę statku, to przed zlikwidowaniem konstrukcji, wykonaj złomowanie wszystkich statków zbudowanych na jej podstawie. Pod schematem statku dla danej konstrukcji ukazuje się plakietka mówiąca, ile statków zbudowanych na podstawie tej konstrukcji jeszcze istnieje. Przy usunięciu tej konstrukcji zlikwidujesz wszystkie te statki.  

W tym przypadku na podstawie konstrukcji zbudowano 19 statków, ale wszystkie zostały już zniszczone. Usunięcie konstrukcji nie spowoduje zniszczenia żadnych statków.   

W tym przypadku są jeszcze 34 statki z 36 zbudowanych na podstawie tej konstrukcji. Usunięcie konstrukcji spowoduje stratę 34 statków. Materiały ze statków niszczonych w ten sposób nie są odzyskiwane.  

Usuwanie konstrukcji statków w konstruktorze

  1. W konstruktorze wybierz Existing Designs
  2. Kliknij opuszczaną listę i wybierz konstrukcję do usunięcia.  
  3. Kliknij Delete Existing Design.  

Inne metody likwidacji konstrukcji kadłuba

Wybierz konstrukcję, która straciła swoją użyteczność (jest za wolna i słabo uzbrojona). Przed usunięciem konstrukcji zastanów się nad najbardziej korzystną metoda pozbycia się posiadanych statków tej konstrukcji. Poniżej podajemy przykładowe strategie: 
Przykład 1: Wysyłaj statki tej konstrukcji na planety potrzebujące minerałów. Ustaw na tych planetach zadanie PN Scrap Fleet. Pewna część minerałów zostanie zwrócona na powierzchnię planet. Przy użyciu tej metody musisz czekać, aż wskazane statki dotrą do swoich miejsc przeznaczenia. 
Przykład 2: Za jednym zamachem usuń wszystkie statki w konstruktorze. Otrzymasz ostrzeżenie, że wszystkie statki likwidowanej konstrukcji zostaną zniszczone Usuwając statki w ten sposób nie odzyskujesz żadnych minerałów.  
Przykład 3: Jeżeli statki, które mają zostać usunięte, posiadają jakiekolwiek uzbrojenie, użyj ich w większych bitwach jako mięsa armatniego, co będzie stanowiło pewna ochronę dla bardziej wartościowych jednostek.  

Liczenie posiadanych konstrukcji kadłuba

Aby dowiedzieć się, ile konstrukcji w sumie posiadasz: 
  1. W konstruktorze wybierz Existing Designs
  2. Kliknij opuszczaną listę i policz, ile jest w niej konstrukcji. W poniższym przykładzie jest ich siedem. 

 

 

Chcąc się dowiedzieć, ile statków danej konstrukcji jest w grze: 

  1. Wybierz Existing Designs
  2. Kliknij nazwę na opuszczanej liście. 
  3. Spójrz na liczby na plakietce, która pojawi się pod lista. Pierwsza liczba mówi, ile statków tego typu funkcjonuje, natomiast druga, ile w sumie zostało ich zbudowanych. W tym przykładzie od powstania konstrukcji zbudowano na jej podstawie jeden statek i jest on jeszcze w grze  
 

Limit liczby konstrukcji i statków

Są pewne ograniczenia w liczbie posiadanych konstrukcji, statków i flot. Przy opracowywaniu swojej strategu gry bierz pod uwagę te limity. 
  • Różne konstrukcje statków na jednego gracza: 16  
  • Liczba statków danej konstrukcji we flocie: 32 000 
  • Floty na jednego gracza: 512 
  • Różne konstrukcje baz kosmicznych na jednego gracza: 10 

Przy próbie tworzenia nowej konstrukcji Stars! poinformuje Cię wprawdzie, że został już osiagnięty limit, ale mimo to warto pamiętać, jaka jest ich obecna liczba. Jeżeli po osiągnięciu limitu 16 konstrukcji chcesz tworzyć nową, najpierw musisz usunąć jedną z posiadanych. Zlikwiduj konstrukcję za pomocą konstruktora. Opracuj sobie strategie, kiedy tworzyć nowe konstrukcje i kiedy usuwać posiadane.  

 

Montowanie skanerów pokładowych

Chcąc uzyskiwać dane planety z jej orbity lub z kosmosu, albo też dane o flocie przeciwnika z odległości, większość flot musi być wyposażonych w skaner pokładowy. Skanowanie nie Twojej planety zapewni Ci tylko dane o jej środowisku i podziemnej koncentracji minerałów. Statek bez skanerów musi w tym celu wysyłać na planetę robota górniczego i może wykrywać tylko statki przeciwników znajdujące się na polu o tych samych współrzędnych X, Y.  

 

Typy skanerów

Są trzy podstawowe typy skanerów pokładowych: skanujące planety z orbity, skanujące planety z orbity i floty na odległość oraz skanujące planety i floty na odległość. Jeden ze skanerów, Chameleon, zastępuje też urządzenie maskujące.  

 

Twój pierwszy skaner

Grę zazwyczaj rozpoczyna się ze skanerem typu Bat, słabym technicznie urządzeniem, które potrafi obserwować planety tylko z orbity i nie posiada możliwości wykrywania flot na odległość. Musisz poszukać bardziej nowoczesnych modeli. Opisy wszystkich skanerów znajdziesz w Katalogu technologii.  

 

Skanery się kumulują

Jeżeli na statku jest więcej niż jeden skaner, to ich działanie się kumuluje. Floty są ograniczone przez zasięg swojego najlepszego statku, ale zasięg skanera pojedynczego statku jest zmodyfikowaną sumą zasięgów wszystkich jego skanerów. Wzór na obliczanie zasięgu skanerów statku jest pierwiastkiem czwartego stopnia z sumy czwartych potęg mocy skanerów. Załóżmy, że dana konstrukcja statku posiada dwa skanery o mocy 100 lat świetlnych i jeden o mocy 60. Zatem ogólna moc wynosi (100^4+100^4+60^4)^1I4 = 120 lat świetlnych. Takie same obliczenie stosuje się dla skanerów penetrujących planety.

Wskazówka: Można zlokalizować wszystkie statki danego typu korzystając z filtra konstrukcji w obszarze Skanera.  


Stars! nie pozwala na wybranie przycisku Copy Selected Design w konstruktorze po osiągnięciu limitu 16 konstrukcji.


Wskazówka: Aby określić liczbę posiadanych aktualnie flot, wybierz komendę Report (Fleets). Suma flot podana jest w pasku tytułowym raportu.  


Minerały na powierzchni. Ile jest minerałów na powierzchni  planety, dowiesz się dowiesz się dopiero po jej skolonizowaniu, przy prowadzeniu wydobycia na odległość, lub stosując skaner Robber Baron.  


Skanery dla piratów. Skanery Pick Pocket i Robber Baron "widzą" zawartość ładowni wrogich flot. Skaner Robber Baron "widzi" też minerały na powerzchni wrogich planet. Skanery te są narzędziami kosmicznych piratów, ponieważ pomagają im wybrać miejsce na rabunek.  


Więcej informacji: Skanowanie.

Montowanie urządzeń maskujących

Urządzenie maskujące zmniejsza odległość, z jakiej skanery przeciwnika mogą wykryć Twoją flotę. Są różne typy urządzeń maskujących, redukujących w określonym stopniu skuteczność skanerów przeciwnika. Im wyższy jest ten stopień, tym bardziej zmniejszany jest zasięg. Na jednym statku mogą być urządzenia maskujące o tej samej mocy lub różnych mocy. Maskowanie rozkłada się na całą flotę: statek nie posiadający urządzeń maskujących jest kryty, dopóki nie opuści floty. Przy konstruowaniu statku, możesz zamontować urządzenie maskujące w dowolnej przegrodzie oznaczonej Electrical lub General Purpose.  
 

Silniki

Są dwa zasadnicze typy silników: silniki standardowe, które pracują na paliwo z antymaterii dostępne w bazach kosmicznych oferujących pełne usługi oraz koncentratory strumieniowe, które pobierają paliwo z kosmosu. Oba typy silników osiągają prędkość odpowiadającą 10. stopniowi zakrzywienia przestrzeni. Każdy rodzaj ma swoje wady i zalety, a niektóre silniki wymagają występowania lub nie określonych właściwości rasowych.  

Standardowe, paliwożerne silniki

Silniki spalające paliwo będą Ci dobrze służyły we wczesnej fazie gry. Jeżeli przy tworzeniu rasy wybierzesz właściwość "Bez koncentratorów strumieniowych", to standardowe silniki będą Ci towarzyszyły przez całą grę. W tym przypadku otrzymasz możliwość zbudowania silnika Interspace-10.
 

Koncentratory strumieniowe

Koncentratory strumieniowe (ang. Ramscoop Engines) pobierają paliwo z kosmosu, co znacznie obniża koszty ich działania. Hydrokoncentrator radiacyjny wytwarza znaczące promieniowanie, więc nie powinno się go używać przy transporcie kolonistów, o ile Twoja rasa nie jest odporna na promieniowanie lub jej OPTYMALNY poziom radiacji nie wynosi co najmniej 85 mR. Dobry jest na przykład zakres od 80 do 90 mR lub od 70 do 100, czyli zawsze, gdy środek wypada na 85 lub wyżej. Jeżeli zakres wynosi, od 35 do 95, to już nie jest dobrze, bo poziom optymalny wynosi 65 mR. Statki napędzane koncentratorami powodują większe szkody przy zderzeniu z miną lub z innym statkiem.  

Ultranapędy

Ultranapędy dają Ci korzyści w bitwie i pomagają zrekompensować utrudnienia w ruchu spowodowane przez masę kadłuba i ładunku. Jeden ultranapęd daje statkowi dodatkową połowę pola ruchu na rundę bitwy i dodatkową połowę pola za każdy następny ultranapęd.
 

Silniki odrzutowe

Podobnie jak ultranapęd, silniki odrzutowe dają korzyści w bitwie. Jeden silnik odrzutowy daje statkowi dodatkową ćwiartkę pola ruchu na rundę bitwy. Każdy następny silnik odrzutowy daje dodatkową ćwiartkę pola w każdej rundzie bitwy.

 

Badanie cudzych kadłubów

Jeżeli napotkasz statek przeciwnika, to automatycznie wykrywasz jego podstawowy typ kadłuba. Jeżeli zaczniesz walkę z tym statkiem, to dowiesz się też, z jakich elementów on się składa. Aby obejrzeć konstrukcje kadłubów przeciwników: 1. Wybierz Enemy Hulls. 2. Kliknij opuszczaną listę i wybierz konstrukcję.   Ukaże się schemat statku. Jeżeli tylko przelatujesz obok napotkanego statku, to schemat będzie pusty. Jeżeli decydujesz się na walkę z nim, to pokażą się wszystkie jego elementy. Klikając prawym przyciskiem dany element uzyskasz dalsze informacje.  

 

Wymiana konstrukcji statków

Za pomocą zadania PN transferu flot można wymieniać konstrukcje statków z innymi graczami. Aby otrzymać flotę musisz mieć mniej niż 16 różnych konstrukcji (dozwolony limit)  

Rasy o właściwościach Wewnętrznych mocy mogą sie nauczyć budowy detektorów tachionowych. Urządzenie to posiada możliwośći redukcji skuteczności urządzeń maskujących innych graczy.

 

 

 

 

 

   

Więcej informacji: Maskowanie Bebechy maskowania.    


Budowanie koncentratorów strumieniowych nie jest mozliwe dla rasy o ujemnej właściwości "Bez koncentratorów strumieniowych".    


WAŻNE! Optymalny poziom radiacji to środek zakresu tolerancji dla promieniowania. Jaki jest optymalny poziom radiacji, dowiesz się z okna Danych rasy otwieranego komendą View (Race).

 


Ultranapędy. (Overthrusters) i silniki odrzutowe (Maneuvering Jets) są opisane szczegółowo w dziale Mechanical Katalogu technologii.    
Więcej informacji: Ustalanie prędkości floty, Zużycie paliwa, Inicjatywa i prędkość, Plansza walki.    
Kupcy wojny Rasy posiadające cechę Kupców wojny poznają wszystkie konstrukcje statków w chwili, gdy je zobaczą. Nie muszą wszczynać bitwy, by poznać szczegóły konstrukcji.