Rozdział 3
![]()
Konfiguracja gry wieloosobowej.
W grze wieloosobowej trzeba wyznaczyć jedną osobę na aranżera.
Jest to osoba odpowiedzialna za generowanie tur i ogólne zarządzanie grą.
Aranżerem może być też jeden z graczy.
Jakie są obowiązki aranżera (gra jednostanowiskowa)
Przed konfiguracją, gracze powinni zaprojektować swoje rasy i przekazać Ci pliki, które zostaną załadowane do gry. Gracze mogą przystosować rasy do swoich potrzeb.
Aby rozpocząć jednostanowiskową grę wieloosobową:
- Kliknij New Gamę na ekranie tytułowym lub File (New) w głównym menu Stars! Ukaże się okno nowej gry.
- Kliknij Advanced Options, następnie ustaw takie parametry, jak rozmiar wszechświata, poziom trudności, relatywne położenie początkowe, przyspieszona gra dla gier w BBS, liczbę i typ graczy (człowiek czy komputer) oraz warunki zwycięstwa. Pamiętaj, aby załadować pliki z danymi ras dostarczone przez graczy. Utwórz miejsca dla ewentualnych spóźnialskich. jeżeli uważasz, że jest to potrzebne.
- Numery poszczególnych graczy z listy podanej w drugim kroku zaawanso wanego kreatora nowej gry staną się częściami nazw. plików gry każdego z graczy.
Plik gracza nr 1
nosi nazwę
nazwapliku.m1
(na przykład
redstar.m1)
- Każdemu z graczy powiedz, jaki ma numer. Na początku swojej tury muszą otwierać właściwy plik.
- Otrzymasz polecenie nazwania pliku gry. Wpisz dowolną nazwę o długości do ośmiu znaków (nie ktopocz się wpisywaniem rozszerzenia). Stars! utworzy zestaw plików z danymi do tej gry dla każdego komputerowego i prawdziwego gracza w tej grze. W każdej chwili grę można zachowywać. Pliki gry są domyślnie zachowywane w katalogu gry Stars!
- Ukaże się okno Aranżera Stars! Wpisz hasło, jeżeli nie chcesz, żeby inni zawodnicy otwierali plik gry. Kliknij Auto Generale, żeby rozpocząć grę.
- Pomóż zawodnikom w rozpoczęciu gry przekazując im informacje zawarte w następnym punkcie (Jakie są obowiązki graczy). Jeżeli poza tym, że jesteś aranżerem, jesteś też graczem, to zapewne uznasz za łatwiejsze uruchomienie równoległej kopii Stars!, grając w jednej, a w drugiej wypełniając obowiązki aranżera.
- Aby opuścić grę, kliknij Close w oknie Aranżera.
- Aby ponownie uruchomić aranżera, uruchom Stars!, kliknij Open Game i wybierz plik nazwagry.hst.
Opis tworzenia rasy znajdziesz w rozdziale 20, Projektowanie własnych ras.
Wygląd ekranu Chcąc zmienić ogólny wygląd ekranu Stars! użyj komendy View (Window Layout). Można zmieniać ustawienie, zwijać i rozwijać rolety, a także zmieniać wielkość poszczególnych obszarów klikając ich rogi i przeciągając je.
Więcej szczegółów znajdziesz na początku rozdziału 5, Ekran Stars!
Więcej - patrz Warunki
zwycięstwa.
Jakie są obowiązki graczy (gra jednostanowiskowa)
Jeżeli grasz w Stars! po raz pierwszy, radzimy zacząć od samouczka. To znaczy:
* (fakultatywnie) Zanim aranżer wykreuje grę, utwórz sobie rasę za pomocą kreatora Tworzenia Rasy stars!, a następnie przekaż plik rasy aranżerowi. Otwórz kreator Tworzenia Rasy za pomocą komendy File (Custom Race Wizard).
Opis tworzenia rasy znajdziesz w rozdziale 20,
Projektowanie własnych ras.
Gdy aranżer wykreuje grę, musisz:
- Uruchomić Stars! i na ekranie tytułowym kliknąć Open Game, Otwórz swój plik gracza, nazwagry.mN. Jaka jest nazwa gry, dowiesz się od aranżera. Gra się rozpocznie, a na ekranie pojawi się Twój świat, obszar Dowodzenia,
![]()
obszar Skanera i obszar Opisu Wyboru. W pierwszej turze w obszarze Komunikatów znajdziesz wskazówki pomagające w rozpoczęciu gry. W tej turze spenetruj swoją planetę, rozpocznij podstawowe prace produkcyjne oraz badawcze i wyślij zwiadowców, aby dowiedzieć się czegoś o najbliższych światach.
- W każdej turze umieszczaj swoje pliki gry w tym samym katalogu. Jaki to będzie katalog - zależy od ciebie. Zalecamy utworzenie podkatalogu w obrębie kataloau główneao stars!. abv uprościć całą procedurę.
- Po zakończeniu tury wybierzerz komendę Turn (Wait for New). Okno Stars! zmniejszy się, czekając na następną turę. Po jej przygotowaniu, wyda sygnał i zabłyska, wyświetlając nowe dane.
Jeżeli chcesz, możesz opuścić grę przed lub po zakończeniu tury. Swoje posunięcia możesz zachować lub rozpocząć turę od początku, jeżeli przebieg wydarzeń Ci nie odpowiada. Przeczytaj "Opuszczanie gry", aby dowiedzieć się więcej na ten temat.Jeżeli nie byłoby Cię przy grze przez dwie lub więcej tury, to postępuj zgodnie z poleceniami zawartymi w punkcie "Nieobecność przy grze"
Konfigurowanie wieloosobowej gry sieciowej
W grze wieloosobowej trzeba wyznaczyć jedną osobę na aranżera. Jest to osoba odpowiedzialna za generowanie tur i ogólne zarządzanie grą. Aranżerem może być też jeden z graczy.
Jakie są obowiązki aranżera (gra sieciowa)
Musisz zorganizować grę we wspólnym katalogu, dostępnym dla wszystkich graczy. Wspólny katalog jest miejscem, w którym znajdą się wszystkie pliki gry i do którego gracze będą wchodzić, żeby otwierać swoje gry. Wspólny katalog może się znaleźć w sieci lokalnej lub zostać utworzony przez połączenie modemowe (jeżeli korzystacie z telefonicznych opcji sieciowych Windows 95, wystarczy podłączyć się do serwera lub dowolnego komputera pracującego w systemie Win95 z zainstalowanym pakietem Plus). Połączenie sieciowe można też utworzyć korzystając np. z PC-NFS lub dowolnej innej aplikacji pozwalającej na przyłączanie katalogów na oddalonym serwerze, jakby były katalogami lokalnymi. Przed konfiguracją, gracze powinni zaprojektować swoje rasy i przekazać Ci pliki, które zostaną załadowane do gry. Gracze mogą przystosować rasy do swoich potrzeb.
Aby rozpocząć grę sieciową:
- Utwórz wspólny katalog, w którym będą przechowywane wszystkie pliki gry. Zalecamy uproszczenie sprawy - w danej grze co najwyżej jeden podkatalog dla graczy, który można utworzyć w katalogu głównym Stars!, albo gdzie indziej.
- Kliknij New Game na ekranie tytułowym lub File (New) w głównym menu Stars! Ukaże się okno Nowej gry.
- Kliknij Advanced Options, następnie ustaw takie parametry, jak rozmiar wszechświata, poziom trudności, relatywne położenie początkowe, przyspieszona gra dla gier w BBS, liczbę i typ graczy (człowiek czy komputer) oraz warunki zwycięstwa. Pamiętaj, aby załadować pliki z danymi ras dostarczone przez graczy Utwórz miejsca dla ewentualnych spóźnialskich, jeżeli uważasz, że jest to potrzebne.
![]()
- Plik gracza nr 1
nosi nazwę
nazwapliku.m1
(na przykład
redstar.m1)
Numery poszczególnych graczy z listy podanej w drugim kroku zaawansowanego kreatora nowej gry staną się częściami nazw plików gry każdego z graczy.
- Każdemu z graczy powiedz, jaki ma numer. Na początku swojej tury muszą oni otwierać właściwy plik tury.
- Otrzymasz polecenie nazwania pliku gry. Wpisz dowolną nazwę o długości do ośmiu znaków (nie kłopocz się wpisywaniem rozszerzenia). Stars! utworzy zestaw plików z danymi do tej gry dla każdego komputerowego i prawdziwego gracza w grze. Zachowaj pliki gry we wspólnym katalogu.
- W oknie aranżera wybierz Auto Generate. Okno się zmniejszy, czekając aż wszyscy gracze przedstawią swoje ruchy. Stars! wprowadza automatycznie wszystkie tury do wspólnego katalogu. Następnie Starsi automatycznie tworzy nową turę i wraca do trybu oczekiwania.
- Jeżeli chcesz wymusić utworzenie nowej tury, kliknij dwukrotnie ikonę aranżera Starsi, a następnie z okna aranżera kliknij Generale Now. Aby Starsi ponownie automatycznie generował tury, kliknij znowu Auto Generale. Okno się zmniejszy i, jak poprzednio, będzie czekać na graczy. Stars! będzie postępować według istniejących rozkazów dla graczy, którzy nie dostarczą na czas swoich ruchów. Wszelkie dane i komunikaty, jak np. nowo odkryte planety i stoczone walki, z tur, które ich ominęły, ukażą się im, gdy załadują nową turę.
- Pomóż zawodnikom w rozpoczęciu gry przekazując im informacje zawarte w następnym punkcie (Jakie są obowiązki graczy - gra sieciowa). Jeżeli poza tym, że jesteś aranżerem, jesteś też graczem, to zapewne uznasz za łatwiejsze uruchomienie równoległej kopii Stars!, grając w jednej, a w drugiej wypełniając obowiązki aranżera.
- Aby opuścić grę, kliknij Close w oknie Aranżera.
- Aby ponownie uruchomić aranżera, uruchom Stars!, kliknij Open Game i wybierz plik nazwagry.hst.
Jakie są obowiązki graczy (gra jednostanowiskowa)
Jeżeli grasz w Stars! po raz pierwszy, radzimy zacząć od samouczka. To znaczy:
- (fakultatywnie) Zanim aranżer wykreuje grę, utwórz sobie rasę za pomocą kreatora Tworzenia Rasy Stars!, a następnie przekaż plik rasy aranżerowi. Otwórz kreator Tworzenia Rasy za pomocą komendy File (Custom Race Wizard).
Gdy aranżer wykreuje grę, musisz:
- Uruchomić Stars! i na ekranie tytułowym kliknąć Open Gamę. Otwórz swój plik gracza, nazwagry.mN. Jaka jest nazwagry, dowiesz się od aranżera. Gra się rozpocznie, a Twój świat pojawi się w obszarach Dowodzenia, Skanera i Opisu Wyboru. W pierwszej turze w obszarze Komunikatów znajdziesz wskazówki pomagające w rozpoczęciu gry. W tej turze spenetruj swoją planetę, rozpocznij podstawowe prace produkcyjne oraz badawcze i wyślij zwiadowców, aby dowiedzieć się czegoś o najbliższych światach.
- Po zakończeniu tury, wybierz komendę Tum (Wait for New). Okno Stars! zostanie zmniejszone, czekając na następną turę. Po jej przygotowaniu, wyda sygnał i zabłyska, wyświetlając nową turę.
- Jeżeli chcesz, możesz opuścić grę, przed lub po zakończeniu tury. Swoje posunięcia możesz zachować lub rozpocząć turę od początku, jeżeli przebieg wydarzeń Ci nie odpowiada. Przeczytaj "Opuszczanie gry", aby dowiedzieć się więcej na ten temat.
Jeżeli nie byłoby Cię przy grze przez dwie tury lub więcej, postępuj zgodnie z poleceniami zawartymi w rozdziale "Nieobecność przy grze".
Opis tworzenia rasy znajdziesz w rozdziale 20,
Projektowanie własnych ras.
Konfigurowanie gier przez modem, FTP oraz e-mail
W grach wieloosobowych trzeba wyznaczyć jedną osobę na aranżera. Jest to osoba odpowiedzialna za generowanie tur i ogólne zarządzanie grą. Aranżerem może być też jeden z graczy.
Jakie są obowiązki aranżera (gra przez modem/FTP/e-mail)
Stars! jest grą rozgrywaną w turach, a nie na żywo. Oznacza to, że pliki tur można przekazywać modemem po ich utworzeniu. Można to zrobić za pośrednictwem BBS, e-mail, załadować do lub ściągnąć z serwera FTP albo też przy użyciu dowolnej innej metody służącej do przekazywania plików z systemu aranżera do systemów graczy. Dla użytkowników modemów nie ma tu żadnych specjalnych protokołów - po prostu ładujecie i ściągacie pliki.
Przed konfiguracją, gracze powinni zaprojektować swoje rasy i przekazać Ci pliki, które zostaną załadowane do gry. Gracze mogą też przystosować rasy do swoich potrzeb.
Aby rozpocząć grę przez modem lub e-mail:
- Kliknij New Game na ekranie tytułowym lub File (New) w głównym menu Stars! Ukaże się okno Nowej gry.
- Kliknij Advanced Options, następnie ustaw takie parametry, jak rozmiar wszechświata, poziom trudności, relatywne położenie początkowe, przyspieszona gra dla gier w BBS, liczbę i typ graczy (człowiek czy komputer) oraz warunki zwycięstwa. Pamiętaj, aby załadować pliki z danymi ras dostarczone przez graczy. Utwórz miejsca dla ewentualnych spóźnialskich, jeżeli uważasz, że jest to potrzebne.
- Plik gracza nr 1
nosi nazwę
nazwapliku.m1
(na przykład
redstar.m1)
Numery poszczególnych graczy z listy podanej w drugim kroku zaawansowanego kreatora nowej gry staną się częściami nazw plików gry każdego z graczy.
- Wpisz dowolną nazwę gry o długości do ośmiu znaków. Stars! utworzy zestaw plików z danymi do tej gry i dla każdego gracza w tej grze. Grę można nagrać w dowolnym miejscu. Domyślnie Starsi zapisuje pliki gry w swoim katalogu.
- Ukaże się okno aranżera Stars! Kliknij Close, aby zatrzymać grę, aż wszyscy gracze dostarczą swoje ruchy. Jeżeli wolisz zostawić Starsi uruchomione, to kliknij Auto Generate.
- Przed pierwszą turą każdy gracz musi ściągnąć plik wszechświata, nazwagry.xy oraz swój plik gracza, nazwagry.mN (gdzie N jest numerem gracza) dla nowo utworzonej gry. Można również wysłać graczom pliki modemem lub przez e-mail. Pliki te zostaną umieszczone w tym katalogu, w którym została zapisana gra.
- Pomóż zawodnikom w grze przekazując im informacje zawarte w następnym punkcie (Jakie są obowiązki graczy - gra przez modem). Jeżeli poza tym, że jesteś aranżerem, jesteś też graczem, zapewne uznasz za łatwiejsze uruchomienie równoległej kopii Starsi, grając w jednej, a w drugiej wypełniając obowiązki aranżera.
Wskazówka: Zwróć uwagę na opcję przyspieszonej gry w BBS przy zaawansowanej konfiguracji gry. Możesz chcieć włączyć tę opcję podczas konfiguracji, aby szybciej rozpocząć grę.
Opis tworzenia rasy znajdziesz w rozdziale 20,
Projektowanie własnych ras.
Więcej informacji:
Warunki zwycięstwa.
Gdy każdy gracz prześle ci już swoją turę (w postaci pliku zapisu, nazwagry.xN), czekają Cię następujące obowiązki:
- Umieść wszystkie dostarczone przez graczy pliki w katalogu, gdzie gra została zorganizowana.
- Uruchom Stars! (jeżeli nie jest uruchomione), kliknij Open Game i otwórz plik aranżera, nazwagry.hst.
- Jeżeli aranżer Stars! jest ustawiony w tryb automatyczny, samoczynnie wykreuje nową turę, gdy tylko przeniesiesz pliki graczy do katalogu gry. Jeżeli ręcznie kreujesz tury, kliknij Generale Now w oknie aranżera. Stars! będzie postępować według istniejących rozkazów dla graczy, którzy nie dostarczą na czas swoich ruchów. Wszelkie dane i komunikaty, jak np. nowo odkryte planety i stoczone walki, z tur które ich ominęły, ukażą się im, gdy załadują nową turę.
- Po utworzeniu nowej tury, powiadom graczy, że jest ona dostępna. Możesz przesłać im przez modem lub e-mail zaktualizowane pliki nazwagry.mN lub czekać, aż sami je ściągną.
Jakie są obowiązki graczy (gra przez modem/FTP/e-mail)
- (fakultatywnie) Zanim aranżer wykreuje grę, utwórz sobie rasę za pomocą kreatora Tworzenia Rasy Stars!, a następnie przekaż plik rasy aranżerowi.
Gdy aranżer wykreuje grę, na swoim komputerze wykonaj następujące czynności:
- Ściągnij od aranżera pliki nazwagry.xy i nazwagry.mN, gdzie nazwagry jest nazwą wprowadzoną przez aranżera w oknie nagrywania pliku, natomiast N jest twoim numerem gracza; np. nonstop.m1.
Umieść te pliki w katalogu gry, który masz utworzony w swoim komputerze. W każdej turze używaj tego samego katalogu. Do każdej gry możesz utworzyć oddzielny katalog, albo trzymać wszystkie gry w jednym katalogu. Niezależnie od stosowanej metody, radzimy, jak najbardziej uprościć sprawę.- Uruchom Stars! i na ekranie tytułowym kliknij Open Game. Otwórz swój plik gracza, nazwagry.mN.
Gra się rozpocznie, a na ekranie pojawi się Twój świat, obszar Dowodzenia, obszar Skanera i obszar Opisu Wyboru. W pierwszej turze w obszarze Komunikatów znajdziesz wskazówki pomagające w rozpoczęciu gry. W tej turze spenetruj swoją planetę, rozpocznij podstawowe prace produkcyjne oraz badawcze i wyślij zwiadowców, aby dowiedzieć się czegoś o najbliższych światach.- Wybierz File (Save and Submit), potem File (Exit). Jeżeli szybko przechodzisz do następnej tury lub zostawiasz komputer włączony na dłużej, to wybierz komendę Tum (Wait for New) - jest to znacznie łatwiejsze.
Jeżeli chcesz, możesz opuścić grę przed lub po zakończeniu tury. Swoje posunięcia możesz zachować lub rozpocząć turę od początku, jeżeli przebieg wydarzeń Ci nie odpowiada. Przeczytaj "Opuszczanie gry", aby dowiedzieć się więcej na ten temat.- Załaduj lub przekaż przez e-mail swój plik nazwagry.xN, na komputer aranżera.
- Jeżeli zamierzasz nie być obecnym przy kilku następnych turach, postępuj zgodnie z poleceniami zawartymi w rozdziale "Nieobecność przy grze".
Ustalanie i przeglądanie warunków zwycięstwa
W kroku 3 zaawansowanego kreatora nowej gry można określić jeden lub więcej warunków zwycięstwa. Można też zaakceptować domyślne warunki proponowane przez Stars! Aby zobaczyć warunki zwycięstwa po rozpoczęciu gry, wybierz komendę View (Game Parameters), a następnie przejdź na stronę 3 okna Parametrów gry, które się ukaże.
![]()
W związku z tym, że można wprowadzać różne kombinacje warunków wygranej, może się okazać, że więcej niż jeden gracz zostanie zwycięzcą. Wszyscy gracze otrzymują komunikat, że ktoś wygrał. W tym momencie można zakończyć grę lub ją kontynuować.
Obserwuj punktację za pomocą komendy Reports (Score), lub naciskając F10. W arkuszu punktacji podane są Twoje punkty i pozycja, a także historia punktacji od chwili rozpoczęcia gry.
![]()
Wprowadzanie dodatkowych graczy
Jeżeli sądzisz, że później do gry dołączą nowi zawodnicy, na każdą brakującą osobę dodaj Dodatkowego gracza. Stars! przydzieli zarządcę w postaci Sl, który będzie trzymał pieczę nad sprawami tych graczy do chwili, gdy naprawdę rozpoczną grę. Sl będzie utrzymywać planety i floty w aktywności, dbając o zajęcie dla kolejek produkcyjnych itd, jednak nie wypracowuje żadnej strategii. Gdy gracz pojawi się osobiście, kliknij prawym przyciskiem w oknie aranżera romb przy jego imieniu i zmień typ gracza na sterowanego przez człowieka. Następnie zrób przerwę dla spóźnialskiego, prosząc pozostałych graczy, aby zostawili go w spokoju na N lat.
Nieobecność przy grze
Jeżeli ominie Cię tura, Stars! będzie działał według otrzymanych uprzednio rozkazów. Komunikaty dotyczące wydarzeń, do których doszło w straconych turach, jak np. nowo odkryte planety i stoczone walki, ukażą się.na ekranie, gdy załadujesz nową turę. Jeżeli jednak zamierzasz opuścić więcej niż kilka tur, możesz poprosić o wyznaczenie zarządcy, w postaci Sl, który będzie utrzymywał w aktywności floty i planety. Nie wypracuje jednak żadnej strategii.
Gracze sieciowi i jednostanowiskowi
- Powiedz aranżerowi, że nie będziesz brać udziału w grze i poproś go o zarządcę na czas twojej nieobecności.
Tylko dla graczy przez modem, e-mail lub BBS:
- Przekaż aranżerowi kopię swojego pliku historii, nazwagry.hN. Pozwoli mu to zaktualizować Twoje dane o wszechświecie gdy wrócisz.
- Przed otwarciem nowej gry sprawdź, czy aranżer przekazał Ci plik historii i nowy plik tury. Do tego czasu nie będziesz w stanie otworzyć swojej tury.
Co musi zrobić aranżer:
- Otworzyć okno aranżera; jeżeli jest zamknięte. Otworzyć plik nazwagry.hst komendą File (Open).
- Kliknąć prawym przyciskiem niebieski romb przy nazwisku gracza, który jest nieobecny. Wybierz opcję Human (Currently lnactive).
- Gdy gracz wróci do gry, kliknij romb prawym przyciskiem i wybierz Human Controlled. Dopiero wtedy gracz będzie mógł otworzyć swój plik, nazwagry.mN.
- Przy grze przez modem, e-mail lub BBS, zwróć mu zaktualizowany plik historii, nazwagry.hN, oraz plik gracza, nazwagry.hN.
Szukanie gier wieloosobowych w Internecie
Jeżeli chcesz dołączyć do gry wieloosobowej lub rozpocząć swoją własną, ale nie masz z kim, odwiedź witrynę Starsi, Waypoint Zero, pod adresem www.webmap.com/stars! Na stronach www w Informacjach o graczach znajdziesz listę serwerów aranżerów (jest ich z każdym tygodniem coraz więcej) oraz inne dane na temat graczy i aranżerów.
Hasła
Utwórz lub zmień hasło dla aktualnie rozgrywanej gry za pomocą komendy Commands (Change Password).
Możesz utworzyć domyślne hasło dla gry za pomocą następującej opcji w części [Misc] pliku stars.ini:DefaultPassword=<hasło>
<hasło> jest hasłem, którego chcesz używać. Jeżeli masz pewność, że inni gracze nie będą mieli dostępu do pliku stars.ini, możesz zostawić to jako swoje hasło. Przy każdym otwarciu gry, zabezpieczonej tym hasłem, nie będzie trzeba go podawać. Jeżeli w pliku stars.ini nie ma domyślnego hasła, wpisz je pod nagłówkiem [Misc].
Plik stars.ini jest zapisywany do Twojego katalogu Windows za pierwszym razem, gdy nagrywasz stan gry.
Nie zapomnij swojego hasła
Jeżeli zapomnisz lub zgubisz hasło, otworzenie gry zabezpieczonej hasłem nie będzie możliwe. Mamy nadzieję, że nie czytasz tego dlatego, że zdarzyło Ci się zapomnieć hasło. Nie martw się, każdemu może się to przytrafić.
Używasz programatora czasowego?
Jeżeli uruchamiasz Starsi za pomocą programatora czasowego na komputerze aranżera, to zwróć uwagę na różne opcje linii komend opisane w rozdziale 4 "Opcje uruchamiania Stars!". Za ich pomocą można uruchomić Windows i Starsi, utworzyć nową turę i zamknąć obydwa programy.
Tworzenie wszechświata z linii komend
Tylko dla doświadczonych aranżerów
Za pomocą poniższej komendy można utworzyć nową grę (wszechświat) nie
korzystając przy tym z okien konfiguracji:
stars!.exe -a game.def
gdzie game.def posiada następujący format:
Nazwa gry
Rozmiar wszechświata (0-4) Gęstość (0-3) Początkowe odległości (0-3)
Maksimum minerałów (0/1) Wolny postęp techn. (0/1) Gra w BBS (0/1)... inne pola
Liczba graczy, tylko ludzie dozwoleni (1-16)
Nazwy plików ras
WZ Liczba planet (0/1) Procent planet (20-100)
WZ Technologia (0/1) Poziom (8-26) Pola (2-6)
WZ Punkty (0/1) Punkty (1000-20000)
WZ Wyprzedza najbliższego (0/1) Procent (20-300)
WZ Produkcja (0/1) Potencjał (10-500)
WZ Okręty flagowe (0/1) Liczba (10-300)
WZ Tury(0/1) Lata (30-900)
WZ Musi spełnić (0-7) Co najmniej lat (30-500)
WZ - warunki zwycięstwa
Nowa nazwa pliku wszechświata
Poniżej podajemy przykład pliku game.def:
Tour of Duty
3 2 2
0 0 0 0 1 1 1
4
c:\stars\play\game.r1
c:\stars\play\game.r2
c:\stars\play\game.r3
c:\stars\play\game.r4
1 60
1 26 4
0
1 150
0
1 100
0
2 150
c:\stars\play\game.xy