Rozdział 14
![]()
Transport ładunków.
Powtarzaj tę czynność dla każdego PN, w którym chcesz załadować lub
Minerały, paliwo i kolonistów można przewozić między punktami nawigacyjnymi. Punktami nawigacyjnymi mogą być planety lub floty. Ładunek jest przewożony na statkach posiadających ładownie lub specjalne zasobniki, albo też miotany przez kosmos za pomocą akceleratorów.
Czynności spedycyjne
Rozpoczęcie transportu wygląda następująco:
1. Wybierz flotę, która ma przewozić ładunek.
2. Dodaj PN lub serię PN w obszarze Skanera.
3. W rolecie Punktów nawigacyjnych wybierz PN, w którym chcesz załadować lub rozładować ładunek.
Opis różnych modułów
transportowych i akceleratorów znajdziesz w Katalogu technologii.
Wskazówka: Rasy o właściwości Doskonałego odzyskiwania" mogą zaoszczędzić budując statki z wybranych minerałów i złomując je na planecie docelowej.
Rozkazy skrócone
Do przyspieszenia biegu
spraw można wykorzystać
rozkazy skrócone.
Wystarczy ktiknąć prawym
przyciskiem romb w role-
cie Zadań PN i wybrać
jeden z wymienionych
zestawów rozkazów.
Kliknięcie rombu lewym
przyciskiem daje opis
zaprogramowanych
rozkazów. Można też programować własne rozkazy skrócone.
![]()
4. W rolecie Zadań PN wyznacz rozkazy Transportu.![]()
Wybierz Transport jako zadanie
Wybierz ładunek
Wybierz czynność
ładowania/rozładowywania
wyładować ładunek.
Daje to możliwość wymiany handlowej (jako elementu dyplomacji).
Powtarzanie rozkazów
Jeżeli chcesz, aby flota w nieskończoność przemierzała daną trasę, dopóki nie polecisz jej tego przerwać, zaznacz pole Repeat Orders w rolecie Zadań PN. Jeżeli częścią tej trasy ma być powrót na planetę początkową, pamiętaj, aby zaznaczyć ją drugi raz jako PN.
Nie zapominaj, że jako PN można wyznaczyć inną flotę. Na przykład, gdy chcesz prowadzić kursy wahadłowe między flotą wydobywającą z orbity a potrzebującymi minerałów planetami, wyznacz flotę górniczą jako pierwszy PN, a planetę - jako drugi. W pierwszym PN, przy flocie górniczej, ustaw rozkazy Transportu dla każdego minerału, który chcesz ładować, wybierając QuikLoad z menu Rozkazów skróconych. W drugim PN skorzystaj z rozkazu skróconego QuikDrop dla zadania Transportu, aby wyładować wszystkie minerały. Jeżeli chcesz mieć regularne kursy transportowe, w dużym wszechświecie warto się zastanowić nad skorzystaniem z marszrutowania flot wysyłając je od planety do planety.
Przekazywanie paliwa i ładunku innym flotom
Floty mogą między sobą wymieniać paliwo i minerały. Floty mogą należeć do Ciebie lub innych graczy. Po oddaniu paliwa i ładunku nie można ich już zabrać.
Szczegółowy opis rozkazów Transportu
znajdziesz na stronie 5-6.
Więcej informacji:
Marszrutowanie flot, strona 10-5.
Paliwo i minerały można też przekazywać z czyjejkolwiek floty na czyjąkolwiek planetę. Jednak próba transferu kolonistów ze statku na planetę innego gracza (niezależnie od stosunków między nimi), zawsze jest uznawana za inwazję i traktuje się ją w odpowiedni sposób.
Ładunek przekazuje się za pomocą jednego z okien transferu ładunku. Są one dostępne w różnych roletach obszaru Dowodzenia.
Zrzut ładunku
Zgodnie z tym, co jest napisane w rolecie 1-okalizacji, aby móc dokonać zrzutu ładunku musisz się znajdować w kosmosie. Zrzuć ładunek, jeżeli masz za mało paliwa, musisz szybko dotrzeć do miejsca przeznaczenia lub uciec, a nie możesz czekać, aż drugi statek dowiezie ci paliwo.
Przekazywanie ładunku na statek przeciwnika lub nie swoją planetę ma taki sam efekt, gdyż w rezultacie zawsze tracisz ładunek. Ładunek zrzucony ginie w kosmosie.
Nie można odrzucić ładunku, jeżeli w tym samym miejscu są szczątki.
Programowanie Rozkazu skróconego Transportu
Rozkaz skrócony to zwyczajny rozkaz Transportu, który chcesz
stosować w grze wielokrotnie,
wybierając przy tym tylko nazwę
Rozkazu skróconego. Stars! oferuje cztery już zaprogramowane
Rozkazy skrócone (w tym Clear).
Rozkazów tych nie można zmieniać,
ale możesz za to utworzyć jeszcze cztery swoje własne.
Po utworzeniu własnego Rozkazu
skróconego będzie on dostępny
we wszystkich grach, dopóki go
nie usuniesz. Programowanie Rozkazu skróconego jest następujące:
1. Wybierz rozkaz Transportu w rolecie Zadań PN.
2. Wybierz taki zestaw ładunków i czynności, który ma się znaleźć w Rozkazie
skróconym.
3. Kliknij prawym przyciskiem niebieski romb w rolecie Zadań PN.
4. Z rozwiniętego menu wybierz <Customize>. Ukaże się okno Programowania
Rozkazów skróconych.
5. Wybierz przegrodę rozkazu własnego.
6. Kliknij Import. Bieżące rozkazy transportu zostaną skopiowane z rolety
Zadań PN. Ukaże się okno zmiany nazwy Rozkazu skróconego.
7. Wpisz nazwę i zamknij okno klikając OK Nowy rozkaz pojawi się w oknie.
8. Kliknij OK, żeby zamknąć okno Programowania.
9. Ponownie kliknij niebieski romb. Twój Rozkaz skrócony pojawi się na
rozwiniętej liście.
Modyfikacja własnego Rozkazu skróconego
* Powtarzaj kroki 1-5, a w kroku 5 wybierz rozkaz, który chcesz zmienić.
* Kliknij Import i zamknij okno zmiany nazwy.
Miotanie pakietów minerałów
Miotanie pakietów minerałów odbywa się w dwóch etapach:
Etap 1: Wyznaczenie celu akceleratorowi
Trzeba to zrobić przed utworzeniem pakietów, bo inaczej się zdezintegrują. Jest to oczywiście niemożliwe, jeżeli na planecie nie posiadasz akceleratora.
- Informacja o akceleratorze i sterowanie
- 1. Kliknij przycisk Set Dest w rolecie Bazy kosmicznej.
2. Wybierz cel klikając planetę docelową na Skanerze lewym przyciskiem. Na Skanerze pojawi się trasa w postaci fioletowej kreski.
3. Zaakceptuj domyślną prędkość pakietu lub kliknij wskaźnik prędkości, aby ustawić inną.
Przy niższej prędkości można miotać pakiety do planet o gorszych akceleratorach (pod warunkiem, że chcesz, aby planeta złapała ten pakiet). Pakiety miotane powyżej prędkości zalecanej są niestabilne, ale szybciej docierają do miejsca przeznaczenia i wyrządzają więcej szkód.
Aby pakiet bezpiecznie dotarł do celu, na drugiej planecie musi być akcelerator o równej lub większej mocy. Jeżeli planeta ma gorszy akcelerator lub wcale go nie ma, to pakiet uderzy w nią, zabijając tym samym część kolonistów i niszcząc instalacje planetarne. Na każdej planecie, zamieszkanej czy nie, 2/3 minerałów pakietu zostanie utraconych przy zderzeniu.
Etap 2: Tworzenie i miotanie pakietów
Pakiety tworzy się w oknie Produkcji. Są one miotane automatycznie po utworzeniu.
1. Kliknij Change w rolecie Produkcji.
2. Spójrz na ofertę produkcji. Znajdzie się w niej typ pakietu dla każdego minerału z osobna i pakiet mieszany zawierający po trochę każdego minerału. Gdy klikniesz typ pakietu w ofercie, poniżej pojawią się liczby wskazujące, ile kT każdego minerału jest potrzebnych do utworzenia pakietu. W ofercie znajdzie się też auto-budowana praca wysyłania pakietów.
3. Wybierz pakiety, które chcesz utworzyć i dodaj je do kolejki przyciskiem Add. Twoja planeta będzie wytwarzać i wysyłać pakiety, aż usuniesz je z kolejki. Z obszaru Komunikatów będziesz się dowiadywać o wysłaniu każdego pakietu.
Twoje pakiety minerałów w zasięgu skanera pojawiają się na Skanerze w postaci zielonych kwadratów, a przeciwnika - jako czerwone kwadraty.
Wyświetlanie przeznaczenia pakietów
Gdy klikniesz dowolny pakiet minerałów widoczny na Skanerze, jego przeznaczenie (i zawartość) ukażą się w obszarze Opisu wyboru.
![]()
Wskazówka: Akcelerator można też wycelować trzymając SHIFT przy kliknięciu planety docelowej, gdy planeta początkowa jest wybrana w obszarze Dowodzenia.
Podróżnicy międzygwiezdni Rasy Podróżników
międzygwiezdnych mają mniej zdolności do budowy i używania akceleratorów niż inne rasy. Ich akceleratory są
skuteczne przy łapaniu minerałów tylko do polowy nominalnej mocy. Poza tym gorzej miotają pakiety, które się rozpadają niezależnie od prędkości.
Pakietów minerałów nie można atakować. Można je przejąć i przenieść ich zawartość na swoje statki przy pomocy rolety
"Innych flot w tym samym miejscu".
Fizyka pakietowa
Rasy Fizyków Pakietowych potrafią zawsze wykryć pakiet minerałów w locie, niezależnie od jego położenia w kosmosie.