![]() |
![]() ^------------------------------------------- |
Status bitwy Statki aktywne (atakujące lub broniące). Atakowane stattu są na czerwono. Dane na temat uszkodzeń. Wybór Przy odtwarzaniu magnetowid podaje szczegółowe dane dla aktywnej eskadry lub dla dowolnej eskadry, którą kukniesz. Kliknij tu, aby wyświetlić szczegóły kon- strukcji statku wyświetlonego w polu wyboru. |
^ | Niebieska ramka otacza eskadrę opisaną w wyborze.------> | ||
. | ||
. |
Liczba eskadr w tym --> miejscu Ikona rasy --> |
![]() |
Suma statków w tym miejscu. Przy rozdzielczości 800X600 lub gorszej, za każdą dodatkową eskadrę na polu pojawia się znak plus (+). |
Początek bitwy. |
![]() |
Koniec bitwy. |
Jedna faza w tył. | | | | -------------/ Odtwarzanie bitwy/ \------------- Zatrzymanie. |
Jedna faza w przód. |
Ceres was bombarded with a 68lkT minerał packet: of Hooveron origin. 155400 ofyour colonists and 9 of your defensee were destfoyed byłhe collision. |
Year: 2496" Messages: 8 oł 123 Your mas s accelerator at Garnie has successfully captured a packet of Yaladiac origin containing 26kT ot mmerals. |
![]() Pól minowych obszaru Skanera. Pola minowe są wyświetlane jako koliste siatki: niebieskie są Twoje, żółte należą do sojuszników, a czerwone - neutralne i wrogie. Widać tylko pola minowe będące w zasięgu skanera. Pole minowe jest maskowane na 75%, o ile nie było wcześniej na widoku lub używasz tylko skanera nie penetrującego. Kładzenie pól minowychPola minowe może kłaść tylko statek ze stawiaczem min. Dla min wybuchających trzeba prowadzić badania w dziedzinie energetyki i biotechnologii, natomiast dla min-pułapek - nad biologią i napędzaniem. Po uzyskaniu technologii, użyj konstruktora statków, aby dodać stawiacze min do kadłuba statku. Zbuduj statek j już masz wszystko gotowe.Aby utworzyć pole minowe: 1. Kliknij dwukrotnie flotę na Skanerze, aby znalazła się w obszarze Dowodzenia. 2. Na Skanerze kliknij raz PN, w którym chcesz kłaść miny. Może to być planeta lub punkt w kosmosie. 3. W rolecie Zadań PN kliknij opuszczaną listę i wybierz Lay Minę Pieids. 4. Określ, przez ile lat chcesz kłaść miny. W rolecie Zadań PN znajduje się uwaga, ile min może rocznie kłaść ta flota. Starsi umożliwia położenie do miliona min na jednym polu, z prędkością wyższą niż 32 tysiące min rocznie. Zasięg pól minowych![]() Rozpad pól minowychPola minowe rozpadają się w tempie 1% rocznie. Należy dbać o ich uzupełnianie. (Jeżeli statki wroga lub neutralne je osłabią, również trzeba je odbudowywać). Rozpad pól minowych wzrasta jeszcze o 4% za każdą planetę, którą obejmują. Maksymalne roczne tempo rozpadu pola minowego wynosi 50%.Rozbrajanie pól minowychStatki i bazy kosmiczne uzbrojone w broń kierunkową mogą rozbrajać pola minowe. Rozbrajać można tylko pola minowe należące do graczy wrogich lub neutralnych. Rozbrajanie odbywa się automatycznie. Jeżeli lecisz przez neutralne lub nieprzyjacielskie pole minowe, a Twoja flota posiada broń kierunkową o zasięgu 1 lub większym, zaczniesz torować sobie drogę. Jeżeli przeciwnik postawi pole minowe wokół Twojej planety, a Twoja baza kosmiczna posiada broń kierunkową, to baza kosmiczna będzie torować drogę w zasięgu działania swojej broni.Rozbrajanie min odbywa się przed ruchem, więc flota będąc w polu minowym rozbraja miny na rok przed opuszczeniem pola. | Pola minowe jako skanery. Dla graczy z cechą "Anihilacji kosmosu" pola minowe działają jak normalne skanery. Nie wykrywają one jednak flot na orbitach planet. Stawiacze min opisane są w rozdziale Minę Layers Katalogu technologii. Czy wiesz jak: Konstruować statki, strona 9-1. Wybierać obiekt w obszarze Dowodzenia, strona 5-8. Dodawać punkt nawigacyjny i zadanie, strona 11-1. Jeżeli posiadasz cechę główną "Anihilacji kosmosu", Twoje pola minowe obejmujące planety będą się rozpadać w tempie zaledwie 1 % rocznie za każdą planetę w polu. Maskowanie a pola minowe. Maskowanie nie ochrania statków przed polami minowymi. Możesz maskować swoje stawiacze min, jeżeli chcesz, jak najbardziej odwlec rozbrajanie min. ![]() Ikona nakładki Pól minowych Tempo rozbrajania min-pułapek wynosi 1/3 normalnego. Szczegółowe informacje na temat skuteczności rozbrajania określonych broni kierunkowych znajdziesz w Katalogu technologii w odpowiednim dziale. |
![]() jatywa wynosi od 10 do 18. Bombardowanie ani inwazja na planetę są niemożliwe, dopóki posiada ona bazę kosmiczną na orbicie. Bazę kosmiczną można wyznaczyć jako cel główny planu bojowego. Można ją wybrać jedynym celem głównym, ale jest też brana pod uwagę, jeżeli jako cel główny wybiera się uzbrojone statki. Wszystkie bronie bazy kosmicznej otrzymują dodatek +1 do zasięgu. Natychmiastowe formowanie i geoformowanie
Rasy "Natychmiastowego formowania" mogą dokonywać negatywnego geoformowania planety przeciwnika będąc na orbicie. Jeżeli planeta posiada bazę kosmiczną, trzeba ją zniszczyć przed rozpoczęciem ataku tego typu. |
Więcej na temat inicjatywy dowiesz się z: Bebechy bitwy, rozdział 23. ![]() Regulator orbitalny |
Retro-bombaRasy z "Natychmiastowym formowaniem" mogą posiąść retro-bombę, specyficzną broń geofomującą, która przywraca planecie jej warunki początkowe. Jest to przydatne, jeżeli wiesz, że Twój przeciwnik namęczył się, żeby sprowadzić planetę w zakres swojej tolerancji. |
![]() Retro-bomba |
Plany bojowe definiują zachowanie Twoich statków przy konfrontacji.
Wyznaczając rozkazy ataku wybierasz plan bojowy, który określa sposób ataku i obrony * Komendą Commands (Battie Plans) modyfikuje się, usuwa, lub tworzy nowy plan bojowy. Stars! oferuje kilka utworzonych już planów bojowych na początek. Chcąc poznać zawartość takiego planu, wybierz go z listy w oknie Planów bojowych. Następnie spójrz na opcje wybrane dla celu, taktyki, a przy grze wieloosobowej, także ofiary. Istniejący plan można modyfikować, zmieniać jego nazwę, usunąć, albo skopiować go do wykorzystania w innym planie. ![]() Wszystkie nowe statki zaczynają od domyślnego (Default) planu bojowego. Jest to domyślna strategia ataku dla floty uzbrojonej i domyślna strategia lotu dla floty nieuzbrojonej. Planu domyślnego nie można usunąć, ani zmienić jego nazwy, ale można go modyfikować. ![]() | Nie zmodyfikowany plan bojowy. W tym samym rozdziale znajdziesz objaśnienie wszystkich punktów planu bojowego. |
CelowanieDla każdej atakującej eskadry, czyli grupy statków tej samej konstrukcji, w każdej rundzie bitwy Stars! stara się ze wszystkich pozostałych eskadr w bitwie wybrać właściwy cel. Każdy potencjalny cel jest porównywalny z rodzajem celu głównego, np: dowolne, baza kosmiczna lub uzbrojone statki. Jeżeli takiego celu nie ma, Starsi szuka celów odpowiadających typem celowi dodatkowemu i atakuje pierwszy znaleziony. Jeżeli brak jest celu, to atakująca eskadra nie wchodzi do walki.Możliwe cele są następujące: None/Disengage - nie szukaj celu, staraj się uniknąć walki. Any - Celuj do dowolnej napotkanej floty przeciwnika. Starbase - Celuj do bazy kosmicznej przeciwnika, uzbrojonej albo nie. Bombers/Freighters - Celuj tylko do bombowców i frachtowców. Armed Ships - Bierz na cel wszystkie statki lub bazy kosmiczne posiadające broń (nie dotyczy bombowców). W pierwszym rzędzie będzie to najsilniejsza eskadra, jakiej Twoje eskadra jest w stanie wyrządzić szkodę. Unarmed Ships - Celuj do statków nie posiadających broni ani bomb. Fuel Transports - Celuj tylko do transportów paliwa. Freighters - Celuj tylko do nieuzbrojonych frachtowców. Oto kilka przykładów celowania: Cel główny; Bombowce i frachtowce; cel dodatkowy: transporty paliwa Po pierwsze na cel bierze się wszelkie nieprzyjacielskie bombowce i frachtowce. Gdy już ich nie ma, napastnik szuka i stara się zniszczyć transporty paliwa wroga. Taktyka jest przydatna do unieruchomienia grup bojowych przeciwnika unikając jednocześnie jego ciężkich dział. Cel główny: Uzbrojone statki; cel dodatkowy: brak W ten sposób starasz się wyeliminować wszystkie uzbrojone statki i bazy kosmiczne wroga, zostawiając w spokoju pozostałe. Korzystaj z tej taktyki jeżeli zamierzasz ukraść rywalowi ładunek. Cel główny: Uzbrojone statki; cel dodatkowy: bombowce i frachtowce W ten sposób ignorujesz wszystko, co ani nie jest uzbrojone, ani nie jest bombowcem lub frachtowcem. Unikasz tym samym marnowania strzałów do niegroźnych statków. Upewnij się, czy Twój plan bojowy odpowiada temu, co zamierzasz osiągnąć. Na przykład, jeżeli wyznaczysz "Wszystko" na cel, a najbliższy statek okaże się nieuzbrojonym frachtowcem a nie pancernikiem, stracisz rundę na łatwy cel, podczas gdy rywal będzie cię mógł z łatwością rozwalić. W tym przypadku lepiej byłoby wybrać na cel Uzbrojone statki. Taktyka bojowa
|
Do flot zamaskowanych celuje się tak samo, jak do wszystkich innych. Rundy bitwy. Bitwy trwają co najmniej 16 rund. W każdej rundzie bitwy wszystkie eskadry mają szansę ruchu i odda- nia strzału. Runda dzieli się na fazy; każda faza to ruch lub strzał jednej eskadry. Bazy kosmiczne i celowanie. Bazy kosmiczne mają za cel główny uzbrojone stat- ki, a za cel dodatkowy wszystko. |
![]() Przykładowe użycie wycofania się w celowaniu i jako taktyki Wybierz taktykę, którą będziesz stosować na celach głównych i dodatkowych. Taktyka dotyczy całej floty. Disengage - Jak najszybciej ucieka z pola walki. Aby opuścić Disengage niezbędnych jest siedem pól ruchu, aby opuścić bitwę. Zdolność ruchu wynosi 0.5 pola do 2.5 pola na rundę, więc ucieczka może zająć od 3 do 14 rund. Disengage if challenged - Działa tak samo, jak Maximize Damage, dopó eskadra nie poniesie strat, a potem jak Disengage. Minimize damage to self - Stara się ustawiać w miejscu, z któ Minimize może zadać najwięcej szkód, sama ponosząc przy tym jak najmniej. Maximize net damage - Stara się utrzymać klasę celu w zasię Maximize swoich broni, następnie rusza się tak, aby zawsze wyrządzić jakieś szkody przy jak największym stosunku strat własnych do strat zadanych. Maximize damage ratio - Stara się utrzymać Maximize damage ratio celu w zasięgu, następnie rusza się tak, aby zawsze wyrządzić jakieś szkody przy jak największym stosunku strat własnych do strat zadanych. Maximize damage - Stara się utrzymać Maximize damage - Stara w zasięgu, następnie usiłuje wyrządzić jak najwięcej szkód. Przy tej taktyce nie zwraca się uwagi na straty własne. Dump Cargo - Zrzut ładunku na począ Dump
|
Obszar bitwy dzieli się na pola. Aby zobaczyć rozmiar i układ planszy bitwy, obejrzyj ją w powtórce. |
Ogólny raport walk![]() W tym raporcie można przeczytać statystyki dotyczące wszystkich bitew, które miały miejsce w poprzedniej turze i obejrzeć ich powtórki. W każdym wierszu są dane dotyczące jednej walki. * Klikając miejsce bitwy przejdziesz do tej lokalizacji na skanerze. * Kliknij dwukrotnie wiersz bitwy w raporcie, aby obejrzeć powtórkę bitwy z najbardziej krwawymi szczegółami. Przy każdej bitwie w raporcie podane są następujące dane: Location - Współrzędne miejsca lub planeta, przy której odbyła się bitwa, SB - Zaangażowana baza kosmiczna (O = nasza, T = ich), Sides - Ilu graczy brało udział, Units - Ile statków w sumie brało udział, w tym bazy kosmiczne, Ours - Ile naszych statków brało udział, w tym bazy kosmiczne, Theirs - Ile wrogich statków brało udział, w tym bazy kosmiczne, Unarmed, Scout, Warship, Bomber, Utiiity - Ile statków tych kategorii brało udział w bitwie, Our Dead - Ile naszych statków zostało zniszczonych, Their Dead - Ile statków przeciwnika zostało zniszczonych, Oglądanie floty przeciwnika w obszarze Opisu wyboru Aby dowiedzieć się czegoś o flocie przeciwnika: * Jeżeli flota przeciwnika jest w kosmosie, kliknij jej symbol lewym przy- ciskiem. Jeżeli w tym samym miejscu jest więcej niż jedna flota, kliknij prawym przyciskiem i wybierz flotę przeciwnika z rozwiniętej listy. * Jeżeli flota przeciwnika jest na orbicie planety, kliknij prawym przyciskiem planetę i wybierz flotę z rozwiniętej listy. Na rysunku w obszarze Opisu wyboru pojawi się najważniejszy typ statku we flocie. Jeden znak + oznacza każdy dodatkowy rodzaj statku we flocie. |
Nieuzbrojone (Unarmed) statki to wszelkie konstrukcje nie posiadające broni i nie stwarzające żadnego zagrożenia. Statki użytkowe (Utiiity) to nieuzbrojone statki, które stwarzają pewne zagrożenie (np. stawiacze min). Statki rozpoznawcze (Scouts) to uzbrojone statki o kadłubach typu Scout, Frigate lub Destroyer. Okręty wojenne (Warships) to wszelkie pozostałe uzbrojone statki, w tym uzbrojone frachtowce. Bombowce (Bombers) to wszystkie statki o kadłubach typu Bomber. |
Skład floty wyświetla się klikając rysunek lewym przyciskiem. Kliknij rysunek prawym przyciskiem, aby zobaczyć konstrukcjestatków. |
![]() |
Wskazówka: Jeżeli flota przeciwnika jest na orbicie, możesz też kliknąć planetę, a następnie klikać żółtą strzałkę w obszarze Opisu wyboru, aż pojawią się dane floty przeciwnika. |
Oglądanie konstrukcji statków przeciwnikaW Konstruktorze statków i baz kosmicznych można oglądać konstrukcje wszys-tkich statków, z którymi walczyłeś. 1. Wybierz komendę Commands (Ship Design). 2. Wybierz Enemy Hulis. 3. Z opuszczanej listy wybierz konstrukcję, którą chcesz obejrzeć. W przypadku statków nie widzianych w bitwie będzie podany tylko typ kadłuba. Pozostałe będą miały pełny opis, w tym moc pancerza i osłony Floty wrogów i innych graczy w raporcie flot![]()
|