Maksymalna prędkość
Wszystkie silniki mają absolutną prędkość maksymalna, bezpieczną
prędkość maksymalna, swobodną prędkość maksymalną i prędkość
optymalną. Dla wszystkich silników absolutna prędkość maksymalna
odpowiada 10. stopniowi zakrzywienia. Bezpieczna dla większości statków
odpowiada 9. stopniowi zakrzywienia. Można lecieć z prędkością
odpowiadającą 10. stopniowi zakrzywienia, ale masz przy tym 10% szansy
na stracenie każdego statku we flocie. Tylko statki z odpowiednimi
silnikami mogą bezpiecznie latać z taką prędkością. Aby sprawdzić,
czy silnik spełnia te wymogi, zajrzyj do jego danych w Katalogu
technologii i sprawdź, czy obszar między 9 a 10 stopniem zakrzywienia
jest pokryty żółtym wzorem ostrzegawczym, czy nie.
Dla większość silników standardowych swobodna prędkość maksymalna
odpowiada 1. stopniowi zakrzywienia. Oznacza to, że mogą one lecieć z tą
prędkością nie zużywając paliwa.
Dla silników standardowych optymalną prędkością jest największa możliwa
prędkość przy zużyciu paliwa nie przekraczającym 120% Dla koncentratorów
strumieniowych najlepszą prędkością jest taka, przy której wcale nie
zużywają paliwa. Aby dowiedzieć się, jaka jest najbardziej odpowiednia prędkość
dla danego typu silnika, zajrzyj do działu Engines w Katalogu
technologii. Na wykresie zużycia paliwa względem prędkości znajdziesz
prędkości optymalne dla każdego silnika. Z poniższego wykresu wynika,
że prędkością optymalną dla tego silnika jest 6 stopień
zakrzywienia. Żółty wzór między 9 a 10 stopniem oznacza, że silnik
ma 10% szans na samozniszczenie przy tak dużych prędkościach.
Żółty wzór między 9 a
10 stopniem oznacza, że silnik ma 10% szans na samozniszczenie przy
tak dużych prędkościach.
|
|
Lecąc z minimalną prędkością nie zużywasz paliwa
Dowolny statek, lecąc z minimalną prędkością, nie zużywa paliwa.
Oznacza to, że co roku przebywa odległość 1 roku świetlnego. Lecąc z
tą prędkością wytwarza się dodatkowo małe ilości paliwa, które można
wykorzystywać do krótkich skoków. Jest to jednak przydatne dopiero w
pobliżu miejsca przeznaczenia, gdy kończy się już paliwo, a nie chcesz
wysyłać statku ratunkowego.
-
Szukanie określonej floty
Najprostszą metodą odnalezienia planety lub floty, jest użycie
komendy Command (Find), lub naciśnięcie CTRL-F.
Aby znaleźć własną flotę, należy:
* Wpisać jej numer w dowolnej postaci (fleet #58, fleet 58, #58, 58),
albo
* Wpisać jej pełną nazwę.
Aby znaleźć flotę przeciwnika należy:
Wpisać identyfikator floty
w takiej postaci:
nazwa_ rasy fleet #numer_ floty
Jeżeli Stars! mówi, że nie może znaleźć floty lub planety po jej
nazwie, spróbuj jeszcze raz, sprawdzając przy tym, czy poprawnie i we właściwej
postaci podajesz nazwę lub numer. Jeżeli odnalezienie mimo to jest niemożliwe,
to być może flota już nie istnieje.
Jeżeli szukasz floty o określonym składzie:
1. Wybierz filtr Konstrukcji statku w obszarze Skanera.
2. Wybierz typ statku z rozwiniętej listy. Ze skanera znikną
wszystkie floty, oprócz tych, które zawierają statki tego typu.
3. Klikaj dwukrotnie floty widoczne teraz na Skanerze. Jeżeli w jednym
miejscu jest więcej niż jedna flota, to klikaj je dalej. Kolejne floty będą
się pojawiały w obszarze Dowodzenia. Można też skorzystać z przycisków
Next i
Prev w rolecie floty lub otworzyć raport flot komendą Reports (Fleet).
Szczegóły dotyczące każdej z flot są podane w rolecie Składu floty.
|
Filtr konstrukcji statków
|
Wybieranie kolejnych flot
- Aby wybrać do dowodzenia inną flotę, wykonaj jedną z poniższych
czynności:
- * Użyj polecenia szukania (Ctrl-f), a następnie kliknij
statek w obszarze Skanera
- * Naciskaj przyciski Prev i Next w rolecie Floty, aż przejrzysz
wszystkie swoje floty. Będą się one pojawiały w tej samej kolejności,
co w raporcie flot.
- * Kliknij miejsce, w którym jest więcej niż jedna
flota. Kliknij to miejsce prawym przyciskiem i wybierz inną flotę z
rozwiniętej listy. Można też klikać to samo miejsce, aż flota
pojawi się w rolecie Floty.
- * Wybierz flotę z opuszczanej listy w rolecie "Innych flot w tym
miejscu".
- * Kliknij wiersz tej floty w raporcie flot.
-
Nadawanie nazwy flocie
- 1. Wybierz flotę, której nazwą chcesz zmienić, aby pojawiła się w
rolecie Floty.
- 2. Kliknij przycisk Rename w rolecie Floty.
- 3. Wymień obecny tekst na swój własny opis.
- 4. Kliknij OK, żeby zamknąć okno nadawania nazwy. Nowa nazwa ukaże
się pod roletą Floty i w dowolnym innym miejscu, gdzie będzie mowa o
tej flocie.
- Przy szukaniu floty możesz korzystać z nowej nazwy lub numeru. Inni
gracze nie mogą zobaczyć nazw nadanych przez ciebie Twoim własnym
flotom.
-
Zużycie paliwa
- Paliwo (ang. Fuel) jest towarem produkowanym z antymaterii i jego
jednostką są miligramy (mg). Oznacza to, że paliwo ma niewielki wpływ
na masę statku (zatem i jego zużycie paliwa). Paliwo można zatankować
tylko w bazach kosmicznych mogących pełnić rolę stoczni oraz z innych
flot. Jest również wytwarzane przez statki lecące ze swoją prędkością
swobodna tankowce paliwowe i statki z generatorami antymaterii.
- Paliwo dla wszystkich statków we flocie jest wspólne. Pojemność
zbiorników paliwa dla floty jest równa sumie pojemności zbiorników
poszczególnych statków, z których składa się flota. Tempo zużycia
paliwa zależy częściowo od masy wszystkich statków i ładunków. Zużycie
paliwa zależy też od tempa, z jakim poszczególne statki we flocie zużywają
paliwo na danej prędkości. Wszystkie statki mogą poruszać się z dowolną
prędkością, ale każdy spala różną ilość paliwa, aby ją osiągnąć.
Całkowite zużycie paliwa we flocie jest równe sumie jego zużycia przez
poszczególne statki.
Zużycie paliwa statku = (masa statku x wydajność x odległość / 200
+ 9) / 10 Zużycie paliwa między PN jest podane w rolecie punktów
nawigacyjnych. Podana ilość paliwa zużyta na dotarcie do wybranego
punktu nawigacyjnego jest zawsze dokładna.
-

- Przybliżone zużycie paliwa
przy podróży z obecnego PN
—— do planety o nazwie Kidney,
przy prędkości ustalonej na
9.
|
|
Czasami zwolnienie zwiększa zużycie paliwa
- Każda roczna podróż jest oddzielnym skokiem, który zużywa skończona,
policzalna w miligramach ilość paliwa. Załóżmy, że masz flotę, która
może lecieć z prędkością odpowiadająca 5. stopniowi zakrzywienia za 3
mg paliwa rocznie. Przebycie 100 lat świetlnych zabrałoby 4 lata i zużyło
12 mg paliwa. Jeżeli zmniejszysz stopień zakrzywienia do 4, to kosztowało
by Cię to tylko 2 mg rocznie, ale podróż trwałaby aż 7 lat, więc w
sumie kosztowało by to 14 mg paliwa. W takim przypadku oszczędniejsza
jest szybsza podróż.
-
-
Nabieranie paliwa
- Aby nabrać paliwa wystarczy odwiedzić dowolna swoja planetę z baza
kosmiczna mająca dok. Statek automatycznie uzupełni paliwo. Paliwo można
też ręcznie przenosić między flotami lub za pomocą zadania PN
transportu.
|
Wskazówka: Paliwo jest wspólne dla całej floty, więc
nawet statek o małej pojemności zbiornika może doecieć do
miejsca przeznaczenia, jeżeli połączy się go z innymi, mającymi
większe możliwości.
|
Paliwo i walka
- Podczas walki statki nie zużywają paliwa.
-
Tankowce
- Tankowce produkują co roku 200 mg paliwa, niezależnie od tego, jak
daleko lecą.
|
- Wskazówka: Tankowce powodują, że uszkodzone statki
w tej samej flocie są naprawiane o 5 do 10% szybciej, w
zalezności od kadluba tankowca.
|
Paliwo i koncentratory strumieniowe
- Koncentratory strumieniowe pobierają paliwo prosto z otaczającej ich
przestrzeni, co pozwala im na lot z pewna szybkością za darmo. Jeżeli załadujesz
paliwo flocie posiadającej koncentratory strumieniowe i ustawisz prędkość
wyższa niż dozwolona dla darmowego lotu, to flota będzie lecieć z
ustalona prędkością, aż skończy się jej paliwo, a następnie zwolni
do maksymalnej swobodnej prędkości dla tego koncentratora
strumieniowego. W swobodnym locie koncentratory strumieniowe generują paliwo. Lot z
prędkością niższa od maksymalnej swobodnej może
spowodować nawet wytwarzanie większych ilości paliwa.
-
|
- Prędkość za darmo.
- Każdy typ silnika ma inna cechę prędkość maksymalną
dla lotu bez zużycia paliwa. Zajrzyj do działu Engines
Katalogu technologii, aby to sprawdzić.
|
Paliwo, bramy gwiezdne i tunele podprzestrzenne
- Statki nie zużywają paliwa lecąc przez bramy gwiezdne lub tunele
podprzestrzenne. Tylko rasy Podróżników międzygwiezdnych mogą
przewozić ładunki przez bramy gwiezdne. Wszystkie inne rasy są ograniczone do flot bez ładunków. Przy przejściu przez bramę gwiezdna
paliwa nie traktuje się jak ładunku.
Wyczerpanie się paliwa
- Zdarza się to nawet najlepszym z nas. W przypadku statków z
koncentratorami strumieniowymi nie jest to kłopot, gdyż automatycznie zwolnią
i będą lecieć dalej z największa swobodna prędkością. W
statkach z normalnymi silnikami jest kilka możliwości do wyboru. Jeżeli
są warte zachodu, można po nie wysłać flotę ratunkowa. Jeżeli nie są
można je po prostu zignorować lub złomować. Można też pozwolić im
pełznąć dalej z minimalna prędkością.
- Dowolny statek, lecąc z prędkością minimalna, nie zużywa paliwa.
Oznacza to, że co roku przebywa odległość 1 roku świetlnego. Lecąc z
ta prędkością wytwarza się dodatkowo małe ilości paliwa, które można
wykorzystywać do krótkich skoków. Jest to jednak przydatne dopiero w
pobliżu miejsca przeznaczenia, gdy kończy się już paliwo, a nie chcesz
wysyłać statku ratunkowego.
|
- Tunele podprzestrzenne nie są stałe i moga wędrować.
Pamiętaj, aby każda flota korzystająca z tunelu
podprzestrzennego miała dość paliwa na powrót do swojej
planet, jeżeli drugi koniec tunelu podprzestrzennego miałby
zmienić położenie i wyrzucić flotę daleko od oczekiwanego
celu.
|
Marszrutowanie flot
- Automatyczne marszrutowanie powoduje, że floty są wysyłane z jednej
planety na drugą. Jeżeli to jest możliwe, to korzysta się z bram
gwiezdnych. Jeżeli docelowa planeta należy do Ciebie, i też ma cel
marszruty, to flota zostanie automatycznie skierowana do następnego
punktu.
- Marszruty są najbardziej przydatne w rozległych wszechświatach, gdzie
regularnie rozprowadzasz nowe statki z wyspecjalizowanych ośrodków
produkcyjnych do pozostałych punktów swojego imperium. Marszruty można
również używać do wysyłania posiadanych flot z jednego końca
imperium na drugi, przy podaniu tylko jednego PN w zasięgu zapasu paliwa.

- —— Marszrutowanie jest
funkcją ośrodka
produkcyjnego planety
-
- Aby ustalić cel podróży z planety:
- 1. Kliknij przycisk Route w rolecie produkcji planety.
- 2. Przesuń kursor na Skaner i wskaż cel marszruty. Pojawi się linia
między miejscem pochodzenia a celem. Wszystkie statki z rozkazami
marszruty, a także nowo zbudowane floty, będą teraz odsyłane do
miejsca przeznaczenia.
- Aby zmienić cel marszruty:
- * Kliknij przycisk Route, a następnie wskaż nowy cel
- Aby usunąć marszrutę:
- * Kliknij przycisk Route, a następnie kliknij miejsce pochodzenia.
- Wskazówka: Chąc zmienić przeznaczenie kierowania z planety
- można też kliknać nowe miejsce przeznaczenia trzymając przy tym
klawisz Ctrl.
-
- Aby
przeprowadzić floty z jednego celu marszruty do drugiego:
- 1. Wybierz cel marszruty dla każdej planety w obwodzie lub na drodze.
-
2. Wybierz flotę, która ma być marszrutowana.
- 3. W rolecie punktów nawigacyjnych wyznacz flocie zadanie marszruty.
Gdy dotrze do planety z celem marszruty, zostanie automatycznie na nią
wprowadzona. Jeżeli planeta posiada bazę kosmiczna z dokiem, flota
automatycznie nabierze paliwa.
-
Zasada działania marszruty
- Jeżeli celem marszruty jest nieskolonizowana planeta i w skład floty
wchodzą roboty górnicze, to w miejscu przeznaczenia rozkazy są
automatycznie zmieniane na wydobycie na odległość. Jeżeli celem jest
planeta, na której orbicie jest już flota wydobywcza, ostatnim zadaniem
PN będzie połączenie się z tą flotą. Marszruta nie będzie
samoczynnie kolonizować miejsca przeznaczenia. Musisz wyznaczyć rozkaz
kolonizacji po jej dotarciu na miejsce.
-
Spotkania flot
- Wyznaczenie jednej floty jako celu podróży dla drugiej jest przydatne,
jeżeli zamierzasz przenosić towary (np. z robotów górniczych na
frachtowiec), łączyć floty lub ścigać flotę przeciwnika.
- Aby wyznaczyć spotkanie flot, wyznacz obecną pozycję jednej floty
jako PN dla drugiej, która ma ją przechwycić. Dopóki skaner ścigającej
floty widzi flotę docelową, pierwsza flota będzie lecieć za drugą, aż
ją dogoni albo skończy się jej paliwo. Jeżeli ścigająca flota straci kontakt z docelową, leci
do ostatniego znanego położenia tej floty.
|
- Wskazówka: Chcąc zmienić przeznaczenie kierowania z
planety można kliknąć nowe miejsce przeznaczenia trzymając
klawisz Ctrl.
|
Jak wybrać flotę w tłoku
- Jeżeli w tym samym miejscu, lub blisko siebie, znajdują się dwie lub
więcej floty, a Ty chcesz wysłać inna flotę na spotkanie z jedną z
nich, wykonaj jedną z następujących czynności:
- * Jeżeli floty są blisko siebie to rób zbliżenia tego obszaru
naciskając klawisz plus (+), aż ujrzysz wszystko wyraźnie. Następnie
ustaw PN na flocie, z którą chcesz się spotkać. Naciskaj klawisz
minus (-), aby wrócić do poprzedniej skali.
- * Jeżeli w tym samym miejscu są dwie floty, a Ty chcesz wziąć na cel
tylko jedną z nich, albo wziąć na cel flotę przeciwnika na orbicie,
kliknij niebieski romb w rolecie punktów nawigacyjnych i wybierz flotę
docelową z rozwiniętej listy.
- * Jeżeli Twoim celem jest nabranie paliwa od docelowej floty lub połączenie
się z nią, możesz użyć zadania połączenia się z flotą, które
wymaga, aby dokładnie określić flotę jako PN.
|
- Możesz skorzystać z nakładki Licznika statków, aby ułatwić
sobie znalezienie miejsc, gdzie jest więcej niż jedna flota.
- Więcej informacji: Przekazywanie paliwa i ładunków innym
statkom.
|
Dzielenie flot
- Chcąc podzielić flotę, kliknij przycisk Split lub Split All w rolecie
składu floty. Kliknij Split, aby przenieść dowolną liczbę statków między
wybraną flotą a flotą wybraną w rolecie "Innych flot w tym samym
miejscu". Kliknij Split All, aby podzielić flotę na oddzielne floty
dla statków różnych konstrukcji.
-
- Przyciski Split i Split All zostają
wyłączone
po osiągnięciu limitu 512 flot.
Przycisk Split All nie zadziała, jeżeli w wyniku jego działania
liczba flot przekroczyłaby 512.
Łączenie flot
- Aby połączyć całe floty z innymi, kliknij przycisk Merge w rolecie
Składu floty. Pozwala to na połączenie dowolnych kombinacji flot znajdujących
się w tym samym miejscu.
- Możesz też łączyć floty za pomocą zadania PN łączenia z flotą,
znajdującego się w rolecie punktów nawigacyjnych.
- Jeżeli chcesz przenieść część statków, ale nie wszystkie z
wybranej floty do innej, znajdującej się w tym samym miejscu, kliknij
przycisk Merge w rolecie "Innych flot w tym samym miejscu".
|
|
Flotę złomuje się lub niszczy łącząc ją z flotą kolonistów lub wybierając
zadanie złomowania floty. Złomowanie pozwala odzyskać część minerałów zużytych do budowy statku i cały ładunek minerałów na
statku. Jest to dobra metoda na pozbycie się statków zbudowanych na
podstawie konstrukcji, która nie jest już przydatna. Złomować floty można
na dowolnej planecie lub nawet w kosmosie. Minerały, z których był
zbudowany statek, są dodawane do minerałów na planecie, na której flota
zostanie złomowana. Procent odzyskanych minerałów różni się w zależności
od okoliczności:
- * Misja kolonizacyjna - na powierzchni planety zostaje 75% minerałów
zużytych na budowę statku.
- * Złomowanie floty w bazie kosmicznej - na powierzchni planety
zostaje 80% minerałów zużytych na budowę statku.
- * Złomowanie floty na dowolnej planecie bez bazy kosmicznej - na
powierzchni planety zostaje 33% minerałów zużytych na budowę statku.
- * Złomowanie floty w kosmosie - wszystkie minerały zużyte na budowę
statku zostają utracone.
-
Złomowanie flot na cudzych planetach
- Złomując flotę na planecie należącej do innego gracza można wymienić
się technologiami. Przeciwnik ma takie same szanse na wejście w
posiadanie technologii, jak w bitwie. Otrzymuje także odzyskane minerały,
a jeżeli posiada właściwość Doskonałego odzyskiwania, również
zasoby.
|
- Doskonałe odzyskiwanie.
Rasy o właściwości Doskonałego odzyskiwania, dostają z
powrotem 90% minerałów i 70% zasobów przy złomowaniu
statku w bazie kosmicznej. Złomując statek na planetę zwaca
im się 45% minerałów i 35% zasobów.
|
Raport z Twoich flot
- W oknie raportu flot podane są: obecna lokalizacja Twoich flot, rozkazy,
jakie mają wykonywać w następnym PN, zapas paliwa, ładunek, skład
floty, skuteczność maskowania i obecna masa.
- * Klikając dowolne miejsce w wierszu danej floty natychmiast ją
wybierasz.
- * Skład floty i ewentualne uszkodzenia wyświetla się klikając kolumnę Składu f loty. Jeżeli skład jest podany na czerwono, co
najmniej jeden statek jest uszkodzony. Znak plus (+) wskazuje, że flota
składa się z więcej niż jednego statku.
- * Klikając kolumny ładunku można przenosić ładunki.
|
- Więcej informacji: Raporty.
|
|
|