Dodatek C

Pliki Stars!


scroll.gif (3183 bytes)


Plik aranżera - nazwagry.hst


Jest to plik zawierający dane, które są potrzebne dla aranżera danej gry. Powinny one być dostępne wyłącznie osobie pełniącej w grze rolę aranżera.

Plik wszechświata - nazwagry.xy


Jest to plik wszechświata, zawierający informacje o położeniu planet. Nie zmienia się w trakcie gry. Musi być dostępny dla wszystkich graczy, a także dla aranżera.

Plik tury - nazwagry.mn


Są to pliki tur. N jest liczbą od 1 do 16, odpowiadającą numerowi gracza. Jest to plik właściwy dla danego gracza, który zawiera wszystkie dane o jego rasie i stanie jego imperium na początku tury.

Plik opisu rasy - pliki nazwa.rn


Plik ten zawiera opis rasy utworzonej i zachowanej za pomocą kreatora Tworzenia ras. N może być dowolną liczbą (można używać dowolnego rozsze- rzenia, pomimo że domyślne to r1). Plik rasy można przypisać każdemu nie komputerowemu graczowi w kroku 2 okna Nowej gry zaawansowanej. Po utworzeniu wszechświata plik rasy nie jest już potrzebny. Jeżeli otworzysz ten plik komendą File (Open), przejdziesz do kreatora Tworzenia ras.
Rozszerzenie .r1 jest domyślne i nie jest konieczne.

Plik rejestru - nazwagry.xn


Są to pliki rejestru rozkazów. N jest liczbą od 1 do 16, odpowiadającą numerowi gracza. Jest to rejestr rozkazów wydawanych przez gracza w bieżącej turze. Plik ten jest przekazywany ręcznie lub automatycznie, do programu aranżera. Aranżer dodaje zmiany do pliku .mN gracza i zwraca mu ten plik po wygenerowaniu nowej tury. Pliki rejestru są potrzebne aranżerowi do aktualizacji danych każdego gracza w pliku .hst, zanim wygeneruje on nową turę.

Plik historii - nazwagry.hn


Są to pliki historii. N jest liczbą od 1 do 16, odpowiadającą numerowi gracza. Plik ten jest tworzony przez gracza i stanowi obraz widzianego przez niego wszechświata. Jest to historia rzeczy, które gracz zobaczył lub nauczył się w minionych turach. Zazwyczaj tylko dany gracz trzyma swoją kopię tego pliku. Jeżeli gracz ma być nieobecny przez kilka tur i chce zostać czasowo zastąpiony przez komputer, powinien przekazać kopię tego pliku aranżerowi, aby ten mógł aktualizować jego obraz wszechświata.
Jeżeli plik się zgubi, zniszczy lub trafi do innego katalogu, gracz nie zobaczy tego, co wydarzyło się w minionych turach.

Plik inicjalizacyjny - stars.ini


Plik stars.ini znajduje się w katalogu WINDOWS. Stars! zapamiętuje w tym pliku opcje własne gracza i informacje o bieżącej grze. Większość rzeczy w tym pliku dotyczy mało interesujących rzeczy, jak np. ustawienie i rozmiar okien, nakładki i tryby pracy skanera, itp.
Do ewentualnej modyfikacji są przeznaczone poniższe elementy pliku stars.ini:

Domyślne hasło

Wpisz domyślne hasło w sekcji [Misc] pliku stars.ini:
DefaultPassword = Foo
Gdzie Foo jest używanym przez ciebie obecnie hasłem. Jeżeli masz pewność, że Twoi przeciwnicy nie będą mieli dostępu do Twojego pliku stars.ini, możesz tu wpisać swoje hasło. Przy otwieraniu gry zabezpieczonej tym hasłem, nie trze- ba go będzie podawać.

Liczba katalogów kopii rezerwowych

Ustaw tę opcję w sekcji [Misc] pliku stars.ini:
Backups = N
Gdzie N jest liczbą między 1 a 999. Katalogi kopii rezerwowych mają nazwy
Backupi do BackupN i są w nich zapamiętywane stare pliki gry z kolejnych tur.
Na przykład przy 4 katalogach kopii rezerwowych pliki z pierwszej tury trafiłyby do katalogu BACKUP1, z drugiej - BACKUP2, z trzeciej - BACKUP3, z czwartej - BACKUP4, z piątej z powrotem do BACKUP1 i tak dalej. Domyślnie Stars! zachowuje dane z jednej tury wstecz w katalogu o nazwie Backup.

Kiedy zapisywany jest plik inicjalizacyjny

Plik stars.ini jest zapisywany przy pierwszej grze w Stars!, gdy nagrywasz stan gry. Jeżeli po instalacji uruchomisz Stars! i opuścisz ekran tytułowy nie nagrywając gry, plik inicjalizacyjny nie zostanie zapisany. W razie potrzeby można ten plik usunąć. Spowoduje to jednak, że Stars! ponownie zapyta o numer seryjny kopii programu. Brak pliku inicjalizacyjnegojest jedną z sytuacji, w których Stars! pyta się o numer seryjny.