tytul: Akademia
Galaktycznych Imperatorów: Jeśli dopiero zaczynasz grać
w Stars!...
motto:
"To start a war
over blood spilled so long ago.. Where does it end?
You kill
them and take their land. They kill you and take the land
back. On and
on and on. The cycle of hatred."
"*Justice*, not
hatred. We have no desire to start a war."
-- Delenn and G'Kar in Babylon 5:"Midnight on the
Firing Line"
Pytanie: Dlaczego motto jest po angielski?
Odpowiedź: Bo jeśli nie znasz tego jężyka, tracisz dużo, i w Stars!ach,
i w życiu.
miecho:
autor: Prokonsul Piotrus, z uwagami Loco i AdPg.
Witaj w Akademii Galaktycznych Imperatorów!
Na tym kursie dowiesz się:
1. Czym różni się Stars!
multiplayer od Stars! singleplayer
2. Na czym polegają najpopularniejsze
strategie multiplayerowe, bez
których NIE MASZ SZANS PRZETRWAĆ!
2.1. Projektowanie rasy
2.2
Ekonomia
2.3 Badania naukowe
2.4
Projektowanie statków bojowych
2.5 Strategia w walce
2.6 Rózności
3.
Jakiego slangu używają Stars!owcy.
4. Dyplomacja
1. Różnica jest prosta. Sprowadza się
ona do jednego stwierdzenia:
- AI to idiota
Czego konswekwencja jest fakt, że z AI wygrać jest łatwo, z człowiekiem
- o
wiele, wiele trudniej.
Nie grałeś jeszcze nigdy w multiplayera Stars!owego? Czeka cię
wspaniała przygoda. Aczkolwiek w kilku pierwszych grach - dość krótka.
Czytaj więc uważnie, jak ją przedłużyć.
2.1. Projektowanie rasy
Nikt nie wie, jak wygląda najdoskonalsza rasa w Stars!ach. Jest jednak
kilka rzeczy, o których Imperator, projektując swoich poddanych,
wiedzieć musi:
- nie brać LRT : GR (Generalised Research), UR (Ultimate Recycling), MA
(Mineral Alchemy), CE (Cheap Engines) i BET (Bleeeding Edge Technology)
- prawie zawsze warto wziąść natomiast coś z tych LRT: OBRM (Only
Basic Remote Mining), RS (Regenerating Shields), IFE (Improved Fuel
Efficientcy), IS (Improved Starbase)
- często bierze się też NRSE (No Ram Scoop Engines) i NAS (No Advanced
Scanners)
- przyrost populacji nie powinien być niższy od 15% (tylko AR i HE mogą
pozwolić sobie na mniejszy)
- więcej niż jedno immunity jest bardzo drogie i rzadko stosowane, trzy
- prawie nigdy
- dla ras szybkich -
czyli tych, które mają walczyć we wczesnych latach gry - bierze się 1
res na 1000 kolonistów, natomiast
fabryki srednio wydajne bądź wprost najgorsze (takie rasy nazywamy -f)
- dla ras wolnych, które chcą walczyc dopiero przy zaawanowanych
techach, bierze się 1 res na 2500 kolonistów i bardzo wydajne fabryki
- jesli chcesz używać fabryk, zaznacz 'factories cost 1kt germanium
less to build'! i warto zainwestowac w tansze (kosztujace mniej resow)
fabryki
- lepiej wziąść mniej wydajniejszych fabryk niż dużo słabszych, tak
samo z kopalniami
- przy kopalniach natomiast warto obniżyć ich koszt do 3-4 - mało
kosztuje, a znacznie przyśpieszy rozbudowę planety
- w technologiach najwazniejsze sa weapons, construction - ale
pamietaj, ze jesli w grze jest dyplomacja, warto wziasc tylko 1-2
dziedziny tanie, a inne techy wyhandlowac od innych graczy. Pamietaj
też, ze wiekszosc graczy wezmie pewnie tanie weap i constr - fakt, bez
tych techow trudno wygrac, ale jesli kazdy bedzie mial takie same to
nie bedzie wiele sensu w handlu - dlatego warto wziasc też tanie
energy,
electro lub prop jesli myslisz o handlu
- rasa AR nie nadaje sie do malych wszechświatów
- bardzo potężne (i popularne) są rasy CA (Claim Adjuster) (polecnia
godna jest kombinacja
z LRT TT (Total Terraforming) i IT (Interstellar Traveller), jednak nie
sprawdzają się one w najmniejszych wszechświatach, gdzie bardziej
popularne są rasy WM (War Monger) czy PP (Packet Physics)
- jesli planujesz zawrzeć sojusz i handlować, oto rzeczy, na które jest
popyt: CA: terki, IT: dostep do swoich super bram i
rozwozenie mineralow, AR - fontanna, SD - minowaczki, IS - tachary, SS
-
overcloakery. PP, JOAT, WM i HE nie maja wiele rzeczy na handel.
Penskany prawie zawsze będą dobrym towarem.
2.2 Ekonomia
- pamiętaj, że tylko HW koncentracja realna minerałów NIGDY nie spadnie
poniżej 30%. Realna oznacza, ze wartosci na kolorywch paskach spadaja,
ale spadek wydobycia zatrzymuje sie na wysokosci 30%. Wydobycie na
innych planetach po kilkuset latach gry spadnie do 0 - dlatego HW jest
warty wiele więcej niż zwykła kolonia!
- populacja ma największy przyrost przy wypełnieniu planety w okolicach
30% i jest tym większa im bardziej zielona jest dana planeta (czyli im
bardziej jej haby są zbliżone do habów zamieszkującej ją rasy). Dlatego
opłaca się ładować kolonistów na frachty na nazieleńszych planetach
(breederach) i rozwozić ich na gorsze badz jesli nie masz lepszych
planet, a masz kilka(nascie lat czasu) nawet ładować kolonistów na
stojące frachty przy planecie, utrzymując jej populację na 30% aż
będzie można zrzucić ich na planetę i osiągnie ona 100% populacji w
jednej turze
- bardzo wydajnymi frachtami na początku są privateery, szczególnie
design z 1 silnikiem FM (fuel mizer), 2 zbiornikami paliwa i jednym
cargo podem, dlatego bardzo opłaca się szybko dojść do technologi
privków zamiast budować MF (medium freightery) czy tym bardziej SF
(small freighetry). Lfy buduj na silnikach z p9+ i z wiekszymi cargo
podami (z c9)
- kolonizatory mozesz zastąpic privkami jw. (colony pod zamiast cargo
poda), a
potem LFami. Kosztuja drozej, ale sa szybsze. W pozniejszej fazie gry,
w celu oszczedzenia slota, mozesz posiadac tylko jeden jedyny design
frachtowca - LFa - z colony podem zamiast cargo poda
- pamiętaj by rozwozić minerały, by na każdej planecie było podobne
zapasy
- pamiętaj by dowozić szybko ludzi na nowe kolonie z breederów, i
germanium z planet z dużym jego wydobyciem na te, na których jest go
mało
2.3 Badania naukowe
- poza wyjątkowymi sytuacjami (np. dojście do privków - c4 - w jedną
turę szybko), lokuj tylko zbędne resy w naukę (pierwszeństwo powinien
mieć rozwój ekonomii)
- kluczowe techy i pozomy - te staraj się szybko wynaleźć/kupić:
1. weapons (w8 - pierwsza skuteczna broń bimowa, w10 - druga, w12 -
pierwsze rakiety, w14 - ostatnie najlepsze bomby, w16 - drugie rakiety
i bimy, w20 - trzecie rakiety, w22 - trzecie bimy, w24 - czwarte
rakiety, w26 - czwarte bimy)
2. construction (c4 - privki, c9 - cruisery, c13 - battleshipy, c24 -
skrapowalny pancerz, c26 - nubki)
3. energy (kolejne tarcze)
4. propulsion (p2 - fuel mizer, p7 - alpha drive, p9 - kolejny dobry
silnik (choć niektórzy wolą alphę), p11 - jeśli nie masz ramskoopów,
doskonały silnik, p12 -
tani tech do skrapowania, p16 - dobry silnik jesli masz ramsoopy,
p22/23 - najlepsze silniki)
5. electronics (el11, el19 - komputery bojowe)
6. bio (techy do terkowania)
2.4 Projektowanie statków bojowych
- pamietaj, ze jest limit 16 roznych designow, wiec nie projektuj wielu
podobnych, gdyz szybko zajma ci wszystkie sloty
- pamiętaj, że lepszy kadłub ma ogromne znacznie - CR jest warty kilku
DD, BB kilku CR, a NB kilku BB
- podobnie ważne są generacje bimów i rakiet (patrz 2.3 badania naukowe
- 1), nie buduj bojowych statków na torpedach bądź bimach o zaięgu
mniejszym niż 3
- nie mieszaj na designie bimu i rakiet
- możesz używać sapperów, ale nie więcej niz 2/5 na 3/5 bimu, niektórzy
gracze budują dedykowane konstrukcje wypełnione sapperami w celu
wspomozenia jednostek rakietowych
- pamiętaj że rakiety kosztują dużo ironium a bim boranium, ale
jednostka rakietowa kosztować będzie 3-4 razy więcej ironium niż bimowa
boranium - więc szybciej skończą ci się zapasy ir niż bor i zwykle
wybudujesz mniej rakiet niż bimu
- nikt nie wie czy lepszy jest bim czy rakiety, to zależy od wielu
czynników w grze - więc najlepiej buduj i to, i to
- przeciw rakietom bronić się należy flarami - jest do skaut bądź
fregata, z tanim silnikiem i bimem (zwykle qj5 i niebieski laser) -
rakietowce prawie zawsze strzelają najpierw do flar, dopiero potem do
jednostek bojowych. Zaawansowni gracze patrza nie tylko na koszty, ale
i licza atrakcyjnosc uzywajac programu Stars! Calculator
- tarcze są lepsze niż pancerz - kosztują mniej i nie obciążają statku
w walce (im cięższy tym wolniej się porusza) - dlatego bimowce zwykle
nie są opancerzone, gdyz powinny szybko dojść na odległość strzału od
wrogich rakiet i flar. Im lżejszy statek, tym mniejsze uszkodzenia
odniesie podczas skakania przez bramy. Osłony wracają do stanu 100%
zaraz po bitwie, uszkodzony pancerz trzeba reperować kilka lat nieraz
- możesz postawić troche sweeprów jednostek z gatlingami (w11, w23) na
kadłubie DD lub CR jeśli walczysz z SD i lataj nimi w większych grupach
(5 DD, 3 CR) żeby mogłby przetrwać wybuch pola. Jeśli nie walczysz z
SD, przeciw polom minowym używaj zwykłych jednostek bojowych (bimowych
oczywiście).
- najskuteczniejsze bombowce to zwykle te na w14. Bomby LBU uzywaj
tylko jesli chcesz zniszczyc planetę ale nie chcesz jej zająć, bomby
smart jeśli masz do dyspozycji terki (jestes CA lub w sojuszu z nim)
i chcesz przejąc daną planetę
- ważne jest, kto strzela pierwszy, dlatego nieraz nawet na bimowce
wsadza się komputery - szczególnie przy budowie kontr
2.5 Strategia w walce
- większy stos zwykle wygra walcząc z kilkoma małymi, dlatego staraj
się maksymalizować liczbę statków jedego designu w danej flocie. Nie
buduj wielu podobnych designów, nie wysyłaj wielu małych flot!
- gdy walczysz przeciw rakietowcom, musisz mieć flary albo poniesiesz w
najlepszym wypadku ogromne straty
- rakietowce czesto sprawdzają się przy strategi (Battle Plan) - 'min
damage to self', wtedy trzymają się z boku planszy i unikają wrogich
bimowców
- jesli chcesz zaatakowac cel chroniony polem minowym i nie chcesz by
wróg się domyślił że to zrobisz (a tak się stanie jak zesweepujesz pole
zwykłym okrętem i zaatakujesz w rok pózniej), a lubisz ryzyko, wypuść
ile możesz (100+) flar z maksymalną prędkościa w tym samym roku
co flotę głowną.
Zderzenie jednostek z polem powoduje jego zmniejszenie się. Floty lecą
od najniższego numeru, więc przydziel flocie wysoki numer. Kilkaset
zderzen zredukuje pole do
zera a potem przeleci twoja główna flota - jak masz szczęście i
zredukowałeś pole do zera :>
- kilka bombowców to żart, wysyłaj kilkaset bombowców (100+ mini,
większych
nieco mniej), tak żeby zniszczyć planetę w jeden rok! Najskuteczniejsze
są bomby LBU, tych faktycznie wystarczy kilkadziesiat.
2.6 Rózności
- szpieguj przy pomocy galeonów wyposażonych w maks cloaków, resztę
penskany i osłony
- pamiętaj, że floty zużywają paliwo, planuj kampanię odpowiednio
- do MT wysylaj 5k mineralow (boranium jest napopularniejsze, bo jest
go najwiecej) jesli wiesz, ze daje części. Jeśli daje techy, wyślij 10k
- dostaniesz ich trochę więcej.
- jesli dostałeś od kogoś skrapy (do zezłomowania w celu uzyskania
techów), złomuj 5-7 sztuk na rok, każda w osobnej flocie!
- bardzo przydatny jest Stars! Calculator, programik z działu download
- policzysz na nim min. jaki pakiet musisz wysłać by zniszczyć kolonię
wroga, jakie uszkodzenia odniosą statki przy gejtowaniu, i wiele innych
dobrych rzeczy
- inny przydatny program to Battle Simulator, dzięki któremu możesz
zobaczyć przybliżony wynik bitwy (zawsze jest trochę elementów
losowych!)
- pamiętaj o limitach - limit flot 512, limit designów 16, limit
pojemności jednej floty - 32k minerałów, limit wydobycia floty
gorniczej - 1200k/rok, limit pól minowych na mapie, limit statków we
flocie, limit stosów w bitwie...
- gdy opanujesz te podstawy, pamiętaj, że jest więcej przydatnych
artykułów - jak choćby ORP Stars! na naszej stronie
- o overgatingu: OG masy - licza sie obie bramy, OG odleglosci - tylko
brama startowa; dla IT statek nieuszkodzony moze skakac na dowolna
ogleglosc przekraczajac wszelkie parametry bram - w najgorszym wypadku
doleci uszkodzony na 100% ale doleci
dla ras non-IT wystepuje problem utraty jednostek
max 33% szans zalezy zarowno od przekroczenia masy jak i dystansu przy
czym zaleznosc od dystansu jest liniowa a masy skokowa przy maxymalnym
OG masy
w kazdym badz razie dostakanle sie tu sprawdza StarCALC.
3. Slang Starsowy - oto skróty, jakich
używają gracze:
Uwaga: co do znaczenia angielskich terminów patrz help w Stars!ach
i/lub słownik ang-pl :)
1ww - 1 wonderful world, rasa mająca najwęższe z możliwych habów
a/3 - patrz oo/300
AH - patrz autohost
AR - rasa Alternative Reality
ARM - Advanced Remote Mining (jedna ze zdolności LRT)
ampy - bimy w26 anti-matter pulverizer
Army - rakiety w24 Armageddon
atrakcyjność - zalezy od kosztu staku, można ją policzyć Stars!
Calculatorem. Im bardziej atrakcyjny statek, tym wieksze
prawdopodobieństwo, że w czasie bitwy w niego zacznie się strzelać
najpierw - dlatego flary powinny mieć największą atrakcyjność
autohost - popularny serwis hostujacy gry Stars pod
http://library.southern.edu/stars/
BB - battleship (kadłub pancernika)
BC - battle cruiser (kadłub krążownika linowego rasy WM)
BET - Bleeding Edge Technology (jedna ze zdolności LRT)
BS - patrz BB
battle simulator - program do symulowania walk designow, dostępny w
dziale download
bazuki - bimy w8
bim - jednostka uzbrojona w działa promienowe (bimy)
bor - zielony minerał, boranium
brama - gate, wyposażenie baz orbitalnych umożliwiające skoki statków
pomiedzy planetami z bramami (twoimi i sojuszników)
bramować - wykorzystywać bramy
breeder - bardzo dobra dla danej rasy planeta (zielona,
wysokoprocentowa, zblizona w habach do HW) na ktorej mozna osiagnac
wysoki przyrost ludzi
bsim - patrz battle simulator
bugi - błędy programistyczne stars!ów, uznawane za cheaty - ich
wykorzystywanie jest zabronione!
CA - rasa Claim Adjuster
CE - Cheap Engines (jedna ze zdolności LRT)
cloaki - techy z dziedziny electronics zmiejszające widoczność statku
na cudzych radarach (i przez to, mapach)
CR - cruiser (kadłub krążownika)
chaff - patrz flara
cheat- patrz bug
czerwony laser - x-ray laser z technologii weapons
DD - destroyer (kadłub niszczyciela)
design - projekt statku
doomy - rakiety w20
DN - dreadnought (kadłub ciężkiego pancernika rasy WM)
dred - patrz, DN
-f - factoryless, rasy, które nie buduja fabryk
flaga - planeta skolonizowana przez gracza na ktorj jest niewiele ludzi
(2500 lub mniej)
flara - statek przeznaczony do odciągania rakiet wroga w czasie bitwy,
zwykle skaut lub flara z jednym laserem i tanim silnikiem
FF - frigate (kadłub fregaty)
flota - grupa statków na mapie
FM - silnik Fuel Mizer
fontanna - HW rasy AR, gdzie tysiące koparek wydobywają ogromne ilości
minerałów
fracht - statek transportowy
g - patrz germ
gedony - patrz army
gejtować- patrz skakać
generka - tura, rok w grze
germ - zółty minerał, germanium
górnik - patrz koparka
grupa - pl.rec.gry.strategiczne, patrz usenet
GR - Generalised Research (jedna ze zdolności LRT)
haby - srodowisko zamieszkiwalne przez dana rase, określane przez
parametry radioactivyt, temperature and gravity (trzecie okno przy
projektowaniu ras)
HE - rasa Hyper Expansion
HP - High Production, nazwa wolnych ras, które będą dominowały w
późniejszych latach gry (2500+) ale są wcześniej łatwym łupem dla ras QS
host - osoba która hostuje grę (czyli do niej wysyła sie pliki x a ona
odsyła graczom pliki m); na popularnych AutoHoscie host obsluguje Host
Utility
HW - homeworld, macierzysta planeta danej rasy
IFE - Improved Fuel Efficiency (jedna ze zdolności LRT)
ini - plik stars.ini w katalogu Windows
ir - niebieski minerał, ironium
IS - rasa Inner Strenght
IS10-patrz niebieski silnik
jihady - rakiety w12
juggi - rakiety w16
kolo - statek kolonizacyjny
kolonizator - patrz kolo
kompy - część statku, komputery bojowe (el0, el11, el19)
koncentracja - ile minerałow ma dana planeta
kontra - design zaprojektowany specyficznie jako odpowiedź na design
wroga
koparka - statek do wydobycia minerałów (ang. miner)
Langston - Langston Shield, tarcza od MT
LF - large freighter (kadłub dużego transportowca)
LRT - Lesser Racial Traits - opcjonalne zdolności ras (drugie okno przy
projektowaniu ras)
LSP - Low Starting Population (jedna ze zdolności LRT)
JOAT - rasa Jack of All Trades
kalkulator - program obliczający różne pomocne rzeczy w Starsach, w
naszym dziale download
MA - Mineral Alchemy (jedna ze zdolności LRT)
maksowanie - działanie mające na celu szybkie zwiększenie populacji
planety do 100% i zbudowanie na niej przemyslu
MD - Mass Driver, tech orbitalny do strzelania pakietami
MG - patrz multigenerka
Mikołaj - patrz MT
minowaczka - statek stawiający miny
miner - albo minowaczka albo koparka, zależy od kontekstu i gracza :)
multigenerka x - generacja na raz x tur
MPS - Mega Poly Shell - pancerz od MT
MT - Mystery Trader, za 5k boranium daje techy lub uniklane części,
zwane 'zabawkami'
NAP - Non-Agression Pact, patrz mój artykuł o dyplomacji
NAS - No Advanced Scanners (jedna ze zdolności LRT)
niebieski laser - laser z technologi weapons
niebieski silnik - silnik Interspace-10
NB - nubian (kadłub nubiana)
NRSE - No Ram Scoop Engines (jedna ze zdolności LRT)
nubki - patrz NB
OBRM - Only Basic Remote Mining (jedna ze zdolności LRT)
OG - patrz overgating
oo/300 - pierwsza 'super' brama rasy IT
orgia - floty Super Freigherów rasy IS z rozmnażającymi się jak króliki
gignatycznymi ilościami kolonistów
overcloaker - statki wypełnione cloakami (zwykle nubki z ultracloakami)
maskujące towarzyszącą im flotę
overgating - bramowanie przekraczające parametry bram, doprowadzające
do uszkodzenia bądź zniszczenia statków;
pakiet - minerały wystrzelone z MD
pakietować - ostrzeliwać planetę z pakietów
penskan - skanery widzące co jest za planetą (zielone na mapie, zwykłe
są czerwone)
pla - plik raportu wygenerowany poprzez reports -> planets
popdrop - desantowanie planety innego gracza w celu uzyskania techu
privek - privateer (kadłub korsarza)
PRT - Primary Racial Traits, do wyboru na pierwszej stronie tworzenia
rasy
QJ5 - silnik QuickJump5
QS - Quick Start, szybkie rasy, które dominują we wczesnym etapie gry
(do 2500) ale potem są łatwym łupem dla wolnych ras HP
Qstars - ta strona (znana też jako strona Wodza ;p)
r0-r6 - bron o zasiegu 0-6 (odpowiednio)
rak - rakiety albo okręt uzbrojony w rakiety
regenerka - powtórna generacja danego roku
resy - resources
robal - patrz wormhole
RS - Regenerating Shields
SD - rasa Space Demolition
score - punktacja
skakać - używać bram
skrap - statek do zeskrapowania (zezłomowania), zwykle w celu uzykania
techu
skrapowanie - złomować, zwykle w celu zyskania techów na statkach
przekazanych przez sojusznika
slot - desing uzywanego statku, w Stars! kazda rasa ma limit 16 slotow
na statki i 8 na bazy gwiezdne, jesli chcesz zbuodoac nowy design,
musisz skasowac jakis stary
srebny silnik - silnik Tran-Star Drive
SS - rasa Super Stealth
stack - eskadra statków jednego typu w jednej flocie, w bitwie
połączona w jeden 'zbiór' (dzielą osłony)
stos - patrz stack
stars.ini - patrz ini
sweeper - desing przeznaczony do niszczenia min (trałowiec)
symulator - patrz battle simulator
szpieg - zamaskowany statek ze skanerami na terytorium innego gracza
tachar - galeon albo nubian wyposażony w Tachion Detectors
techy - technologia
terka - statki rasy CA wyposażone w Orbital Adjustery
transportowce - patrz frachty
TT - Total Terraforming (jedna ze zdolności LRT)
UD - Ultra river, tech orbitalny do strzelania pakietami
UR - Ultimate Recycling (jedna ze zdolności LRT)
usenet - poszukaj wyjaśnienia na www.google.com, to temat na osobny
artykuł
w0 - zrobienie czegoś przez statki ręcznie (w tym miejscu w którym sa
na mapie, zrzucanie/ładowanie) a takze rozkaz automatyczny wykonany
przez jednostke bez ruszania sie z miejsca (w odroznieniu do w1 gdzie
nastepuje czynnosc po zmianie lokacji)
w1 - jw ale przez wydaniu rozkazu w turze A odbędzie się to w turze A+1
w miejscu wskazanym na mapie w turze A
waypoint - ustalony przez gracza punkt w przestrzeni, wskażnik dla flot
wormhole - patrz help w Stars!ach :)
WM - rasa War Monger
WZ - warunku zwycięstwa w danej grze
zabawki - unikalne części jakie daje MT
żółty silnik - silnik Transgalactic Drive
4. Dyplomacja
To temat na osobny artykuł, który zresztą też jest na
tych stronach :) Warto go przeczytać, słowa nieraz są silniejsze od
najpotężniejszego nubka...