Przerywnik 1
Jak uczynić Stars! poręczniejsze. Interface użytkownika
Dla lepszego komfortu użycia gry ustaw sobie ekran tak, aby grało ci się możliwie najłatwiej. To ci pozwoli skoncentrować się na grze, a nie na polowaniu na informacje (albo "męczeniu interfejsu użytkownika").
Najpierw wybierz właściwą rozdzielczość ekranu. Stars! preferuje użycie rodzielczości ekranu 1024x768 lub lepszej im wyższa rozdzielczość tym wiecej informacji na ekranie. Rozdzielczość 800x600, a zwłaszcza 640 x 480 może ukryć przed tobą niektóre informacje. Wypróbuj każdą rozdzielczość ekranu dopuszczalną w twoim systemie. Wybierz tę, która da największe możliwe pole gry nie wywołując jeszcze migotania ekranu ani ograniczenia czytelności.
t i p
Dla maksymalnego efektu użyj największego monitora jaki zdołasz zdobyć. W odróżnieniu od wielu innych gier Stars! dobrze znosi rozwój sprzętu.Stars! ma ponadto menu Window Layout, gdzie można dopasować styl ekranu do rozdzielczości. Wybierz menu View, Window Layout i wybierz pomiedzy Large Screen, Medium Screen, i Small Screen. Użyj tego układu, który najlepiej wychodzi na twoim ekranie.
Możesz też poeksperymentować z ułożeniem wielu elementów. Każdy element w górnym lewym panelu albo w panelu "Command" może zostać zwiniety dla uzyskania większego obszaru obserwacji. Dodatkowo, elementy mogą być przekształcone w osobiste przyciski. Po prostu kliknij przy górnym brzegu elementu i pociągnij go w wybrany rejon panelu Command. Jeśli to element, którego przewidujesz nie używać, to zamknij go. To zmniejszy tłok na ekranie.
r y s i1.1
Elementy panelu CommandZwróć też uwagę na "linie podziału" użyte do rozdzielania paneli w Stars! Jeśli umieścisz kursor myszy nad taką linią to kursor się zmieni dając ci znać, że możesz przeciągnąć linię dając możliwość dokładnego wyregulowania wielkości każdego panela.
r y s i1.2
Kursor zmienia się nad linią podzałuKonkretnie, w układzie Large Screen Window panel Selection Summary jest przesunięty do lewego dolnego rogu ekranu. Ten panel jest używany do pokazywania danych statystycznych elementów aktualnie wskazanych, a więc planet, flot, pól minowych lub dowolnych innych wybranych obiektów. Mając otwartą grę ustaw Large Screen i wybierz planetę. Teraz pociągnij kreskę oddzielącą ponad panelem Summary w górę albo w dół aby zmienić rozmiar tego panela. Powinieneś zauważyć, że rozmiary pasków minerałów zmieniają się jednocześnie ze zmianami rozmiarów panela. Wybierz rozmiar panela dający ci wygodny widok pasków, a zajmujący możlwie najmniej miejsca na ekranie.
Podobnie możesz dostosować panele Message i Scanner do własnych wymagań.
Jeśli masz możliwość działania w bardzo dużych rozdzielczościach możesz zdecydować się na przesunięcie wszystkich elementów panela rozkazów do jednej kolumny, być może ściskając jeden lub dwa z nich aby zwolnić więcej dodatkowej przestrzeni. To umożliwi ci przesunięcie granicy panela skanera jeszcze bardziej w lewo, zakładając, że uprzednio wybrałeś obraz ekranu Large Screen. To ścieśni panele Message i Summary, ale da znacznie wiecej miejsca na panel Scanner.
Efektywne używanie elementów sterujących
Zwróćmy uwagę na parę innych elementów, które mogą uczynić grę przyjemniejszą.
Przesuwając kursor myszy po całym ekranie w czasie gry zauważysz, że czasami ikona zamienia się na znak zapytania ze strzałką. Oznacza to obecność dodatkowej informacji dostępnej w tym miejscu w postaci rozwijalnego okienka. Kliknij i przytrtzymaj lewy klawisz myszy aby taką informację zobaczyć. Opanowanie sposobów efektywnego korzystania tych informacji pozwoli ci uchronić się od nieustannego przełączania się między wielu obiektami.
Dodatkowo jest wiele elementów przedstawionych jako poziome paski albo "słupki". Przykładowo wskaźniki paliwa i ładunku, wskaźniki szybkości flot i sterowanie akceleratorami masy. Wiele z tych elementów reaguje na operacje typu click-and-drag w zmianie parametrów. Dobrym przykładem jest ustawienie szybkości floty. Chcąc zmienić szybkość floty spróbuj kliknąć i przeciągnać pasek wskaźnika zamiast wielokrotnego klikania dla określenia najlepszej szybkości. Kiedy uzyskasz właściwe ustawienie prędkości - po prostu puść klawisz myszy. Jest istotne, że operacja przeciągania zachowa efekt również jeśli ruszysz myszą pionowo poza interesujący element. Dzięki temu wyraźnie widzisz wyniki regulacji bez zaciemniania kursorem obrazu elementu.
Skróty klawiaturowe mogą być wygodną drogą do przyspieszenia gry. Kiedy przenosisz ładunki albo dodajesz pozycje do kolejki produkcyjnej, możesz użyć klawiszy Control i Shift aby dodać wielokrotności. Trzymanie Shift przy klikaniu dodaje 10 elenemtów, trzymanie Control dodaje 100, zaś trzymanie obu dodaje albo 1000 elementów, albo dopuszczalne maksimum.
Na polu skanera możesz skorzystać z pomocy przy szybkim powiększeniu dla zobaczenia szczegółów otoczenia wybranego obiektu, a potem w powrocie do oglądania większych detali. Klawisze "+" i "-" upraszczają to przy niewielu naciśnięciach.
Użyj "v" jeśli masz kłopot z lokalizacją wybranego obiektu na skanerze. Naciśnięcie "v" spowoduje błyśnięcie pary skośnych linii przecinających się w wybranym punkcie.
Plik pomocy zawiera listę pozostałych skrótów klawiszowych. Droga do opisu skrótów jest na początkowej stronie albo na spisie treści pliku pomocy. Możesz też poszukać pomocy do słowa kluczowego "keyboard". Wypróbuj parę razy każdy skrót klawiszowy aby zauważyć jak pasuje on do twojego stylu gry i ułatwi ci rozgrywkę.
Zacznijmy od paska narzędziowego. Powstał on aby szybko zmieniać sposób wyświetlania informacji. Są chwile, kiedy skaner jest po prostu zawalony informacjami, co powoduje trudne (a czasem niemożliwe) wybranie interesujących wiadomości z pośród wszystkich innych. Pasek narzędzi zawiera rozmaitość trybów skanera i filtrów, które pozwalają na wyświetlenie tylko interesujących obiektów albo parametrów.
Wypróbuj każdy przycisk na pasku zadań od lewej do prawej. Jeśli zatrzymasz kursor myszy nad przyciskiem, Stars! podrzuci ci podpowiedź jak dany przycisk działa.
Pierwszy przycisk pokazujący planetę z okręgiem i trzema punktami to wygląd "Normal". Jest pożyteczny dla zredukowania obszaru ekranu zużywanego na wskaźniki planet. Daje także wizualne wskaźniki obecności baz gwiezdnych i każdego komponentu orbitalnego, jak również obecności dowolnej floty. Jeden albo więcej twoich okrętów to obrazek w postaci białego pierścienia, okręty obce to pierścień czerwony, a purpurowy pierścień oznacza obecność okrętów zarówno twoich jak i obcych. Twoje planety są ukazane na zielono, przyjacielskie na żółto, planety wrogów i neutralne na czerwono, niezamieszkałe na biało, a niezbadane na szaro. Drugi przycisk wywołuje ukazanie pionowego wykresu nad każdą z twoich planet z paskami przedstawiającymi każdy z trzech minerałów. Można dostosować wysokość pasków wskazując własną planetę, a następnie klikając na panelu Summary cyfry pod paskami minerałów. Ta technika jest pomocna do określenia, które planety mają określony minerał dostępny na powierzchni. trzeci przycisk wskazuje koncentrację minerałów korzystając z tej samej postaci pasków. Głowną różnicą jest to, że widzisz wartości koncentracji na wszystkich zbadanych światach, a nie tylko na aktualnie zamieszkałych przez ciebie. To powoduje, że taki widok to "podstawa" przy poszukiwaniu dobrego miejsca do wysłania flot zdalnych koparek. Czwarty przycisk pokazuje planety według ich wartości mieszkalnej. Światy zdatne do zamieszkania są zielone, przy czym większe zielone koła oznaczają lepsze warunki życiowe. Żółte punkty oznaczają światy w zasiegu aktualnie dostępnych technologii terraformowania. Im większa kropka tym lepszy będzie świat po zakończeniu formowania. Czerwone kropki wskazują światy niezdatne do zamieszkania. Im większa kropka, tym bardziej wrogie środowisko na danej planecie. Na każdej kropce może pojawić się flaga. Niebieska flaga wskazuje twój świat, żółta swiat zamieszkały przez rasę, którą oznaczyłeś jako przyjaciół, brązowa rasę neutralną, a czerwona - wrogą. Piąty przycisk pokazuje obraz zaludnienia planet taki, jak to raportują twoje skanery. Duże kropki wskazują duże zaludnienie, natomiast małe kropki - niewielką ilość mieszkańców. Pamiętaj, że ta informacja może być przestarzała, ponadto nie możesz nic się dowiedzieć o ludności ras AR, więc ich planety zawsze zobaczysz małe punkciki niezależnie od aktualnej ilości mieszkańców. Twoje planety są zielone, przyjaciół żółte, neutralne i wrogów - czerwone. Szósty przycisk usuwa wszystkie inforamcje o planetach i flotach. Jest to pożyteczne przy ustalaniu granic z innym graczem bez rozpatrywania zbytniego nadmiaru wiadomości. Uważam też ten widok za pożyteczny kiedy wyłączę informacje ze skanerów i o polach minowych, a załączę wyświetlanie graczy w kolorach i nazw planet. W takim układzie nazwy planet są wypisywane w różnych kolorach w zależności od tego, do którego gracza należą. To ułatwia zobrazowanie terenów zajetych przez graczy w przestrzeni. Te same kolory są użyte jako linie wykresu w okienku dialogowym wyników gry. Siódmy przycisk umożliwia dodawanie punktów etapowych trasy ruchu floty bez konieczności użycia klawisza Shift. Ułatwia to wykonywanie operacji z użyciem wyłącznie myszy. Ósmy przycisk - zakres skanera - umożliwia dobór wielkości rysunku zasięgu skanera na ekranie. Rozwijalny zasobnik pozwala na wybór efektywnego zasięgu twoich skanerów gdy próbujesz wykryć ukrytą flotę. Na przykład ustawiając wartość na 20% zobaczysz jaki jest efektywny obszar wykrywania flot zamaskowanych na 80%. Dla wartości innych niż pokazane w zasobniku po porstu kliknij na nim i wpisz zasieg. Możliwe są wartości z zakresu 3% do 100%. Dziewiąty przycisk wybiera, które pola minowe mają być widoczne. Dziesiąty przycisk zmiania sposób wyświetlania tras flot z wyznaczonymi punktami etapowymi. Jedenasty przycisk włącza/wyłącza wyświetlanie nazw planet. Dwunasty przycisk włącza/wyłącza wyświetlanie liczb wskazujących liczebność flot w dowolnym miejscu za pomocą małych cyferek nad znakiem floty lub planety. Te liczby mogą dodatkowo być w kolorach przyporządkowanych graczom jeśli użyje się opcji Player Colors z menu View.
Następne trzy przyciski służą do filtrowania obrazów flot. Ostatni przycisk umożliwia zmianę bieżącego ustawienia powiększenia na panelu skanera. t i p
Tryby skanera mogą być również wybierane za pomocą skrótów klawiszowych. Więcej informacji znajdziesz w pliku pomocy Stars!.Aby zmienić ustawioną trasę floty musisz tylko kliknąć i pociągnąć punkt etapowy w nowe pożądane miejsce. Ale jeśli blisko nowego położenia będzie wiele obiektów możesz odkryć, ze Stars! ściągnie punkt do najbliższego obiektu zamiast ustawić go tam, gdzie zamierzałeś. Możesz wyłączyć to przyciąganie naciskając Shift w czasie przeciągania.
Może się zdarzyć, że zechcesz poznać odległość między dwoma obiektami na ekranie. Na przykład chcesz wiedzieć, czy jakaś planeta jest bliżej twojego posterunku czy sąsiada. Stars! ma wbudowane narzędzie do pomiaru odległosci:
W czasie przeciągania myszą dystans będzie wyświetany na dole skanera. Jeśli życzysz sobie, aby przyrząd pomiarowy 'przykleił się' do drugiego celu, puść Shift w czasie przeciągania. Naciskanie Shift zmienia zachowanie 'przyciągające' w czasie przeciągania myszy. Kiedy zakończysz pomiar puść prawy klawisz myszy.
- Trzymaj wciśnięty klawisz Shift klikając prawym klawiszem i przytrzymując go nad pierwszym obiektem.
Wybór zpośród wielu obiektów w punkcie
Kiedy spojrzysz na panel Summary zobaczysz mały żółty wskaźnik w kształcie strzałki w lewym górnym rogu panela. jeśli ten wskaźnik jest jasnożółty a nie ciemny, to w danym punkcie jest więcej niż jeden obiekt. Aby po kolei wybrać obiekty klikaj na wskaźnik..
Kliknięcie prawym klawiszem myszy na punkcie w panelu skanera pokaże listę wszystkich obiektów w danym miejscu umożliwiając wskazanie obiektu, który chcesz obejrzeć albo na który podziałać.
Dodatkowo, jeśli chcesz wybrać konkretny cel ustawiając trasę floty w miejscu, w którym jest wiele obiektów, możesz kliknąć prawym klawiszem na niebieski romb na pasku Fleet Waypoints, co da ci możliwość wyboru odpowiedniego celu dla twojej floty.
Niekiedy potrzeba odpowiedzieć na depesze wysłane do ciebie przez innego gracza. Porządane jest odnieść się dokładnie do wypowiedzi innego gracza. Jeśli chcesz zaznaczyć część tekstu wiadomości, możesz kliknąć i przeciągnąć w panelu wiadomosci powodując rozjaśnienie tekstu, który możesz teraz skopiować. Po zaznaczeniu tekstu przytrzymaj Control i naciśnij "C" aby skopiować tekst do schowka. Kiedy będziesz odpowiadać na wiadomosć możesz użyć Control "V" do przeniesienia tekstu z powrotem ze schowka do odpowiedzi.
t i p
Control-C i Control-V to standardowe skróty klawiszowe Windows służące do kopiowania tekstu i grafiki.
(c) 1998, Mare Crisium, LLC