Analiza "najlepszej prędkości" w polu minowym
Witam, zrobiłem parę małych obliczeń, które
prawdopodobnie wszystkich zainteresują.
Tak sobie
siedziałem i patrzałem na
pole minowe mojego sąsiada i zastanawiałem się jaka byłaby najlepsza prędkość
Warp aby przez nie przejść. Jest późny etap gry i mam bardzo mocne tarcze więc
nie troszczę się o uszkodzenia przy przejściu, jedynie tym, aby czyszczenie (seepowanie)
było szybkie, łatwe i przyjemne.
Jeżeli
wchodzę w pole z Warp 10 mam około 16%
szansy na pokonanie 100 ly i 84% szansy aby zostać zatrzymanym.
Jeżeli wchodzę z Warp 4, mam 100% szansy na pokonanie ale tylko
16 ly. Więc jaka byłaby moja najlepsza prędkość do przejścia przez pole?
Pytanie,
które należy sobie zadać to: jaka prędkość Warp daje mi "najlepszą" oczekiwaną
odległość jaką pokonam podczas przejścia przez pole minowe przeciwnika. A teraz odpowiedz...
Oczekiwana odległość oraz szansa
zderzenia z polem minowym podane są poniżej.

Rys. 1. Wykres przebytej
odległości oraz szansy zatrzymania w polu minowym
Prędkość
lotu |
Przebyta odległość
przy danej prędkości |
Szansa zatrzymania w
polu minowym |
Warp 10 |
47.22ly |
84% |
Warp 9 |
46.70ly |
78% |
Warp 8 |
44.49ly |
70% |
Warp 7 |
39.48ly |
60% |
Warp 6 |
32.29ly |
45% |
Warp 5 |
24.05ly |
26% |
Warp 4 |
16.00ly |
0% |
Tabela 1. Przebyta odległość i szansa zderzenia z polem
minowym przy danej prędkości warp (standartowe pole minowe).
Miny: "Gratulacje! Warp 9, jesteś naszym
zwycięzcą"
Warp 9: "Chciałbym podziękować polu minowemu za możliwość pokazania mojej
wartości jako najlepszej prędkości warp i przy okazji pozdrowić Haby i Wormy
przy moim rodzinnym HW."
Nie
oszukujmy się myśląc, że Warp 9 jest odpowiednią szybkością, aby podróżować do
centrum pola minowego (wydaje się najlepsza patrząc na stosunek przebytej
odległości do szansy nadziania się na miny) - na pewno nie jest ono w odległości 46 ly!
Trzeba będzie pewnie przelecieć
duże odległości co spowoduje iż prawdopodobieństwo trafienia w miny bardzo
wzrasta. Patrząc dalej - na małe odległości Warp 7 daje nam
największą szansę
szybszego ukończenia
tej podróży.
Jednakże, podróż do centrum
pola minowego odległego o 200 ly trwała by wieki, warp 9 jest w taki przypadku
jednak najlepszy.
Jeżeli to wydaje się
dziwne,
zauważ, że będziesz "czasami" podróżować znacznie dalej niż 81 ly i to
podnosi wartość warp 9 (bardziej opłaca się zaryzykować zatrzymanie, niż wlec
się steki lat). Jednak przeciw tobie (uważaj również na prawa Murphiego) działa dodatkowe ryzyko (zatrzymanie
floty), które jeżeli
nie "chcesz" przelecieć 81 ly lub więcej możesz je zmniejszyć. Więc jeżeli masz do
pokonania 64 ly albo
mniej, obniż swoją prędkość :)
Kiedy
dokonywałem tych obliczeń, znajdowałem oczekiwaną
odległość dla obliczonej szansy trafienia po 1 ly, 2 ly i tak dalej, mnożąc przez
odległość i dodając je wszystkie. Myślę, że było to dokładniejsze niż odwracanie
matematycznej funkcji
gęstości prawdopodobieństwa, wszystko jest obliczone dyskretnie (w skokach po 1 ly ).
Nawiasem mówiąc wyliczenia te
zostały wykonane dla "standartowego"
pola minowego.
W ciężkim polu minowym twoja najlepsza oczekiwana
odległość którą pokonasz jest przy Warp 7 - 38.58 ly. (Chociaż wątpię, czy ten wzrost 2.58 ly
jest wart podniesienia ryzyka do 63 % i ewentualnych uszkodzeń)
Jeżeli jesteś
w polu minowym speed-trapów, nie opłaca się nawet próbować przyspieszać!
Obliczenia zakładają nieskończone pole minowe,
lecz
najlepsza prędkość dla mniejszego pola minowego może zmienić się (nieznacznie).
Zmieni się również, gdy nie będziesz pokonywał pola minowego przez całą swoją
podróż.
I jeszcze jedno
ostatnie założenie.
Jeżeli masz tanie silniki, "oczekiwana" odległości spada o 10% powyżej warp 6,
ma to tak naprawdę znaczenie tylko w "ciężkim polu minowym", gdzie
oznacza to, że przybędziesz "troszkę później" niż możesz przewidzieć :)
Założyłem, że uszkodzenia
od uderzenia były
nieważne, pole minowe było nieskończone i była tylko jedna flota w pracy.
Sugeruję, że Warp 9 (W9) jest najlepszy dla standardowych pól
minowych, W7 dla Ciężkich Min i W5 dla Speed Trapów. Hehe - pewnie będą spory o
to. I dobrze oczekuje maili i pomysłów - DYSKUSJI. :)
Poniżej parę użytecznych informacji o polach
minowych.
Czyszczenie pól minowych
flotami o różnorodnym składzie
Przypomnienie kolejności zdarzeń związanych z
polami minowymi
•
floty się przemieszczają, wyczerpują paliwo, trafiają w
miny (redukując przy tym pola minowe), podróż przez tunele podprzestrzenne i
Bramy
•
pola minowe SD wybuchają (ewentualnie uszkadzając
floty, które trafiły na minę w fazie ruchu)
•
produkcja (w
tym: badania, miotanie pakietów, budowanie flot i baz)
•
bitwy flot (i
możliwość zyskania techa)
• stawianie min
•
przekazywanie
flot
•
łączenie flot
w W1
•
rozpad pól minowych
•
rozbrajanie min
•
naprawa Bazy i flot
Statystyki
Standartowe Pole minowe
Bezpieczna Szybkość = Warp 4
Szansa uderzenia / ly = 0.3 %
Uszkodzenia na silnik = 100 (125)
Minimalne uszkodzenia floty = 500 (600) * # silników
na okręt
Speed Bump
Bezpieczna Szybkość = Warp 5
Szansa uderzenia / ly = 3.5 %
Uszkodzenie na silnik = 0
Minimalne uszkodzenia floty = 0
Ciężkie Pole minowe
Bezpieczna Szybkość = Warp 6
Szansa uderzenia / ly = 1%
Uszkodzenie na silnik = 500 (600)
Minimalne uszkodzenia floty = 2000 (2500)
Liczby w nawiasach (...) są dla flot z silnikami ramscoop
Wzory
Kolizje
Formułka na trafienie (kolizję) w pole minowe na ly:
(aktualna prędkość warp - bezpieczna prędkość
warp) * szansa uderzenia na ly
•
Każdy pokonany ly przez pole minowe jest sprawdzony oddzielnie
•
Jeżeli podróż odbywa się przez pokrywające się pola,
trafienie będzie liczona tylko dla jednego z pól (przypadkowo wybranego na początku ruchu).
Gdy pole minowe zostanie trafione
(nastąpi kolizja) to zostaje nieznacznie
zredukowane, zależy to od jego wielkości:
Pod 200 min = 10 min
200 do 1000 min = 5% z całkowitej wielkości pola
1000 do 5000 min = 50 min
Ponad 5000 min = 1% z całkowitej wielkości pola
Ta redukcja wielkość pola minowego
może zostać wykorzystana do rozbijania wielu setek chaffu w polu minowym z
prędkością warp 10, a zatem może być użyta do zmniejszenia wielkość pola minowego
przed ruchem np. wyżej numerowanych flot.
Uszkodzenia
Numery w nawiasach (...) powinien zostać użyty,
jeżeli któryś z okrętów w
flocie używa silników ramscoop (łącznie z enigma pulsarem i
settlers
delight-em)
•
Dla flot z więcej niż 5 okrętami:
Każdy okręt bierze 100 (125) uszkodzenia na silnik,
który ma.
•
Dla małych flot, 5 okrętów lub mniej - wszystkie
projekty takie same projekty:
Flota otrzymuje 500 (600) * (# silniki na statku)
i jest dzielony jednakowo
na wszystkie okręty w flocie
•
Dla małych flot, 5 statków albo mniej - z
różnymi projektowaniami w flocie:
Pierwszy projekt w menu floty (posortowany jak w poleceniu F4), otrzymuje uszkodzenia
tak jak dla flot o pojedynczym
projekcie, ale
500 (600) jest zmodyfikowane najpierw przez liczbę brakujących / nadmiarowych silników *
100 (125). Reszta statków w flocie bierze 100 (125) dp na silnik. Brakujące
silniki są porównane do ilości silników, które flota miałaby, gdyby wszystkie
projekty miały tą samą ilość silników:
Przykład:
2 Nubiany [3 silniki każdy - ten sam
projekt] i 2 DN [5 silników każdy] = 4 nadmiarowe silniki ((5+5)-(3+3)=4).
(500(600) + (100(125) * 4 [nadmiarowe silniki]) = 900(1100)) * 3 [silniki na nubianie] = 2700(3300) / 2 [nubiany]
= 1350 (1650)
uszkodzenia dp na nubiana).
•
Tarcze mogą wchłonąć, aż do połowy z uszkodzeń
zadanych przez pole minowe (jak od torped), reszta jest absorbowana przez
pancerz. Ale projekty okrętów nie sumują właściwości z tarcz innych projektów
okrętów we flocie.
• Dla ciężkich pól minowych w
równaniach zmieniają się wartości z 500 (600) na 2000 (2500).
• Pola minowe typu Seed bump nie uszkadzają, ale
przede wszystkim zatrzymują floty przy uderzeniu.
Rozpad (decay)
•
Bazowe tempo rozpadu dla pola minowego wynosi 2%
rocznie, albo 1% dla min stawianych przez rasę
Space Demolition.
•
Pole minowe będzie dodatkowo się rozpadać o 4% na
każdą planetę w jej obrębie Dla rasy SD w takiej sytuacji rozpad większy się o
2%.
•
Detonowane przez SD pole minowe ma rozpada się dodatkowo
każdego roku o 25% .
•
Standartowego i Ciężkiego Pola minowego
wynosi 10 min/rok
•
Minimalne całkowite tempo rozpadu pola Speed Bump
wynosi 2 min/rok.
•
Maksymalne całkowite tempo rozpadu pola minowego
wynosi rocznie 50%.
Czyszczenie (sweepowanie)
•
Jedynie flota albo Baza będąca w polu minowym i
wyposażona w bronią bimową mogą to pole
minowe sweepować.
•
Floty sweepują pole minowe tylko wtedy, jeżeli ich
rozkazy bojowe wyszczególniają atak na właściciela pola minowego .
•
Ilość min, które broń bimowa może sweepować jest oparta na
wzorze: dp *
zasięg * zasięg.
•
Do celów sweepowania zasięg Gatlingów liczony
jest jako 4.
•
Bronie zamontowane na Bazie nadal posiadają
premię + 1 do zasięgu podczas sweepowania (dla gatlingów zasięg liczy się w tej
sytuacji jako 5).
•
Kondensatory broni
(Energy Capacitor) nie oddziałują na ilość min,
które bim może usunąć.
•
Pola Speed
bump mogą być trałowane (sweepowane) z prędkością 1/3 normalnego tempa.
Na podstawie:
"Analysis of the "Best Speed" in a Minefield"
by: Chris Scott
Źródło:
http://www.starsfaq.com/
Tłumaczenie wraz z uzupełnieniami
oraz screeny i tabele, itp. itd.:
Cichy
17.09.2004
|