
Słownik autorstwa Piotra
Koniecznego, objaśniający terminy i pojęcia Stars!


Uwaga: co do znaczenia angielskich
terminów patrz help w Stars!ach i/lub słownik ang-pl :)

1/2/3... -
sześć liczb "10/16/9/12/11/7", ukazujących zaawansowanie
technologiczne danej rasy, odpowiadają kolejnym dziedzinom nauki: energy, weapons, propulsion, construction, electrical, biotechnology
1ww -
1 wonderful world, rasa
mająca najwęższe z możliwych habów


a/3 -
patrz oo/300
ABBS - Accelerated BBS start
AD8 -
Alpha Drive 8
AFAIK -
as far as I know -
AI -
Artificial Intelligence (race played _exclusively_ by the computer, see
"maid" below)
AH - patrz autohost
AR - rasa
Alternative Reality
ARM - Advanced Remote Mining (jedna ze zdolności LRT)
AMP lub ampy -
bimy w26 Anti-Matter Pulverizer
AP - Advantage Points
/ punkty do rozdysponowania przy tworzeniu rasy
ARM lub Army -rakiety Armageddon Missiles(w24)
atrakcyjność -
zależy od kosztu statku, można ją policzyć Stars!
Calculatorem. Im bardziej atrakcyjny statek, tym większe prawdopodobieństwo, że
w czasie bitwy w niego zacznie się strzelać najpierw - dlatego flary powinny
mieć największą atrakcyjność
autohost - popularny serwis hostujacy gry Stars pod
http://starsautohost.org


B - Boranium
BB -
patrz BS
BC - Battle Cruiser (kadłub krążownika linowego rasy WM)
BD lub Def -
Beam Deflector
BET - Bleeding Edge Technology (jedna ze zdolności LRT)
BS - battleship (kadłub pancernika)
BSC -
Battle Super Computer
battle simulator - program do
testowania designow i symulowania przebiegu bitew
bazuki - działko Phaser Bazooka, w8
bim - jednostka uzbrojona w działa promieniowe (bimy)
BMC -
Big Mutha Cannon
BMM -
Beginner: Maximum Minerals
bor - boranium, zielony
minerał
brama - gate, wyposażenie baz orbitalnych umożliwiające skoki statków
pomiędzy planetami z bramami (twoimi i sojuszników)
bramować - wykorzystywać bramy
breeder - bardzo dobra dla danej rasy planeta (zielona, wysokoprocentowa,
zbliżona w habach do HW) na której można osiągnąć wysoki przyrost ludzi
bsim - patrz battle simulator
BTW -
by the way
bugi - błędy programistyczne stars!ów, uznawane za cheaty - ich
wykorzystywanie jest zabronione!


CA -
rasa Claim Adjuster
Capital Ship -
Okręt wojenny o ratingu przekraczającym 2000.
CC lub CA -
Cruiser (Krążownik)
CE - Cheap Engines (jedna ze zdolności LRT)
CG - cruiser
z torpedami lub rakietami
CL -
light cruiser
cloaki - urządzenia z dziedziny electronics zmniejszające widoczność statku na cudzych
radarach (i przez to, mapach)
CoH -
Miniminer z Orbital Adjusters, od "Change of Heart"
Colonist Bomb -
bombardowanie/zdobywanie wrogiej planety za
pomocą kolonistów, nawet gdy posiada 100% obrony
CR - cruiser (kadłub krążownika)
chaff -
patrz flara
cheat- patrz bug
CPS -
Complete Phase Shield
czerwony laser -
x-ray laser z technologii weapons


DD -
destroyer (kadłub niszczyciela)
DDG -
destroyer z torpedami / rakietami
Detonating Minefield -
utrapienie wszystkich przeciwników Space Demolition wybuchające pola
minowe
DLL-7 -
Daddy Long Legs 7
design - projekt statku
doomy - Doomsday Missile, rakiety w20
DN - dreadnought (kadłub ciężkiego pancernika rasy WM)
dred - patrz, DN
dziura - patrz wormhole


EC / Cap -
Energy Capacitor
ED -
Energy Dampener (spowalnia wszystkie statki w
czasie bitwy o 1)
EP - Enigma Pulsar (MT item)


-f/~f/!f -
factoryless, rasy, które nie
budują fabryk
factory efficiency (wydajność fabryk) -
ilość resów produkowanych przez jedną fabrykę,
koszt fabryki (w resach (resources), ilość fabryk obsługiwanych przez 10.000
kolonistów, koszt w germanium jednej fabryki (3 lub 4);
flaga - planeta skolonizowana przez gracza na której jest niewiele ludzi (2500
lub mniej)
flara - statek przeznaczony do odciągania rakiet wroga w czasie bitwy, zwykle
skaut lub frgata z jednym laserem i tanim silnikiem
FF - frigate (kadłub fregaty)
flota - grupa statków na mapie
FM - silnik Fuel Mizer
fontanna - HW rasy AR, gdzie tysiące koparek wydobywają ogromne ilości minerałów
fracht - statek transportowy


G
-
gdy dodane do oznaczenia kadłuba -
oznacza :z rakietami lub torpedami (na przykład: DD oznacza "zwykłego"
niszczyciela z działakami, a DDG niszczyciel rakietowy)
Gate Scans -
Skanowanie planet za pomocą bram gwiezdnych
czyli jeśli IT jest w Twojej galaktyce a właśnie pobudowałeś bazę z bramą to już
wie co masz na planecie.
gedony - patrz army
gejtować- patrz skakać
generka - tura, rok w grze
germ - germanium, żółty minerał
górnik - patrz koparka
Gravity lub grav lub G -
grawitacja - jeden z współczynników wartości planety
grupa - pl.rec.gry.strategiczne, patrz usenet
GR - Generalised Research (jedna ze zdolności LRT)


haby
- środowisko zamieszkiwane przez
dana rasę, określane przez parametry radiation, temperature and gravity
(trzecie okno przy projektowaniu ras)
HE - rasa Hyper Expansion
HG -
Hyper Growth czyli Hiper Przyrostu (Rasa -
często HE - zaprojektowana dla szybkiego przyrostu populacji, 1/1000
pop. efektywność, średnie ustawienie fabryk ~11/9/16 lub mogą być lepsze. Patrz
także QS)
HP - High Production, nazwa wolnych ras, które będą dominowały w późniejszych
latach gry (2500+) ale są wcześniej łatwym łupem dla ras QS (Rasa zaprojektowana
dla dużej wydajności fabryk, kosztem słabej wydajności kolonistów, 1/2500
efektywność populacji, ustawienie fabryk 15/7/20+ )
host - osoba która hostuje grę (czyli do niej wysyła się pliki x a ona odsyła
graczom pliki m); na popularnych AutoHoscie host obsługuje Host Utility
HR -
hyper-resource (rzadko używane pojecie,
czasem nazywane hybrydą QS z efektywnością populacji HG i ustawieniami fabryk HP.
HW - homeworld, macierzysta planeta danej rasy


I
lub ir -
Ironium, niebieski minerał
IFE - Improved Fuel Efficiency (jedna
ze zdolności LRT)
IIRC -
if I recall correctly
-
ini - plik stars.ini w katalogu Windows
IM(H)O -
in my (humble/honest) opinion
-
IOW -
in other words - inaczej, innymi słowami
IS - rasa Inner Strenght
IS10 - patrz zielony silnik
ISTM - it seems to me


jihady -
Jihad Missile, rakiety w12
JOAT - rasa Jack of All Trades
juggi - Juggernaut Missiles, rakiety w16


kalkulator - program obliczający różne
pomocne rzeczy w Starsach, dostępny na stronie
Wodza
kolo - patrz kolonizator
kolonizator - statek z modułem
kolonizacyjnym służący do zakładania nowych koloni
kompy - część statku, komputery bojowe (el0, el11, el19)
koncentracja - ile minerałów ma dana planeta
kontra - design zaprojektowany specyficznie jako odpowiedź na design wroga
koparka - statek do wydobycia
minerałów (ang. miner)


Langston -
Langston Shield, tarcza od
MT
Ly lub Light year -
dystans jaki pokonuje światło w ciagu jednego roku (ziemskiego). 9 000 000 000
000 km ( 9 * 10^12 km )
LF - large freighter (kadłub dużego transportowca)
LH6 - Long Hump 6
LOL -
"laughing out loud" or "lots of laughs"
LRT - Lesser Racial Traits - opcjonalne zdolności ras (drugie okno przy
projektowaniu ras)
LSP - Low Starting Population (jedna ze zdolności LRT)


MA -
Mineral Alchemy (jedna ze zdolności LRT)
maksowanie -
działanie mające na celu szybkie zwiększenie populacji planety do
100% i zbudowanie na niej przemysłu
Man Jet / MJ / Jet -
Manoeuvring Jet
Mass accelerator /
MD /
Mass Driver -
urządzenie orbitalne do strzelania pakietami minerałów
MG -
patrz multigenerka
Mega-D -
Mega Disruptor
Mikołaj -
patrz MT
minowaczka -
statek stawiający miny
miner -
minowaczka albo koparka, zależy od kontekstu i gracza :)
Mining robots -
Roboty do opróżniania z minerałków
niezamieszkałych światów.
mine efficiency -
koszt i liczba kopalni na planecie
(There are variations on how the germanium cost is shown. Sometimes instead of
3g or 4g, people use g-box or no g-box, to indicate 3 or 4, respectively.)
Micro Management /
MM -
(having to take care of lots of details each turn)
MPS -
Mega Poly Shell - pancerz od MT
MT -
Mystery Trader, za 5k boranium daje techy lub unikalne części, zwane
'zabawkami'
multigenerka x -
generacja na raz x tur


NAP -
Non-Agression Pact,
zawierany miedzy graczami zwykle z zaznaczonym czasem wypowiedzenia (np.: NAP5-
po ewentualnym wypowiedzeniu NAPa działania wojenne można rozpocząć dopiero po 5
latach)
NAS - No Advanced Scanners (jedna ze zdolności LRT)
NB - Nubian (kadłub nubiana)
NF -
zobacz -f
niebieski laser - laser z technologii weapons
Nexi -
komputer Battle Nexus
NRE - No Random Events
(brak zdarzeń losowych podczas rozgrywki, takich jak na przykład uderzenie
komety w planetę)
NRSE - No Ram Scoop Engines (jedna ze zdolności LRT)
nubki - patrz NB


OA -
Orbital adjuster,
zabawka CA pozwalajaca na terraformowanie planety z orbity
OBRM -
Only Basic Remote Mining (jedna
ze zdolności LRT)
oo/300 -
pierwsza 'super' brama rasy IT
orgia - floty Super Freigherów rasy IS z rozmnażającymi się jak króliki
gigantycznymi ilościami kolonistów
OT - Overthuster
(dopalacz)
overcloaker -
statki wypełnione cloakami (zwykle nubki z ultracloakami)
maskujące towarzyszącą im flotę
overgating - bramowanie
przekraczające parametry bram, doprowadzające do uszkodzenia bądź zniszczenia(zniknięcia)
statków;


pakiet -
minerały wystrzelone z MD
pakietować - ostrzeliwać planetę z pakietów
PBEM -
Play-By-E-Mail( granie przy użyciu poczty
elektronicznej)
penskan - skanery widzące co jest za/nad planetą (zielone na mapie, zwykłe są
czerwone)
PGR - Planetary Growth Rate
pla -
plik raportu wygenerowany poprzez reports -> planets
PPS - Public Player Scores
popdrop - desantowanie planety innego gracza w celu uzyskania techu
privek - privateer (kadłub korsarza)
- pierwszego porządnego transportowca
kolonistów
PRT - Primary Racial Traits, do wyboru na pierwszej stronie tworzenia rasy


QJ5 -
silnik QuickJump5
QS - Quick Start, szybkie rasy, które dominują we wczesnym etapie gry (do 2500)
ale potem są łatwym łupem dla wolnych ras HP,
zobacz też HR
Qstars - strona
Wodza
poświęcona Stars!


R - Radiation,
jeden z parametrów środowiskowych planety
r0-r6 - bron o zasięgu 0-6
(odpowiednio)
rak - rakiety albo okręt uzbrojony w rakiety
RB -
Robber Baron Scanner (SS only)
regenerka - powtórna generacja danego roku
Remote Terraformers -
Statki(przeważnie mini-minery) z Orbital Adjuster, do terraformowania planet
Resources / resy -
Określa Twoje możliwości produkcyjne, mozna ją traktowac jak pieniądze.
RHRS / Rad-Ram-
Radiating Hydro-Ram Scoop,
pierwszy silnik strumieniowy(Ram-Scoop) dostępny na 6 poziomie prop.
RL -
real life
robal - patrz wormhole
RS -
Regenerating Shields
RW - Race Wizard,
tam "wyczarowujesz" swoją rasę


SD - rasa Space Demolition
score - punktacja
skakać - używać bram
skrap - statek do zeskrapowania (zezłomowania), zwykle w celu uzyskania techu
skrapowanie -
złomowanie, zwykle w celu zyskania techów na statkach przekazanych
przez sojusznika
slot - desing używanego statku, w Stars! każda rasa ma limit 16 slotow na statki
i 8 na bazy gwiezdne, jeśli chcesz zbudować nowy design (a nie masz wolnego
slotu), musisz skasować jakiś
stary
Speed Trap -
Miny, które jeśli statek w nie trafi, zatrzymują go. Nazywane także Speed Bump.
srebny silnik - silnik Tran-Star Drive
SS - rasa Super Stealth
STA / ST
- Slower Tech Advances,
zwiększa koszt wymyślania nowych technologi
stack / stos -
eskadra statków jednego typu w jednej flocie, w bitwie połączona w jeden
'zbiór' (dzielą osłony)
Stargate -
patrz brama.
stars.ini - patrz ini
sweeper - desing przeznaczony do niszczenia min (trałowiec)
Superlat / Suplat / SL - Superlatanium
symulator - patrz battle simulator
szpieg - zamaskowany
statek ze skanerami na terytorium innego gracza


T - Temperature,
jeden z parametrów środowiskowych planety
tachar -
galeon albo nubian wyposażony
w Tachion Detectors
techy - technologia
terka - statki rasy CA wyposażone w Orbital Adjustery
TS-10 -
Trans Star 10, znany również jako srebrny silnik
transportowce - patrz frachty
TT - Total Terraforming (jedna ze zdolności LRT)


UD - Ultra Driver, tech orbitalny do
strzelania pakietami
UR - Ultimate Recycling (jedna ze zdolności LRT)
usenet - poszukaj wyjaśnienia na www.google.com, to temat na osobny artykuł



w0 -
zrobienie czegoś przez statki
ręcznie (w tym miejscu w którym są na mapie, zrzucanie/ładowanie) a także rozkaz
automatyczny wykonany przez jednostkę bez ruszania się z miejsca (w odróżnieniu
do w1 gdzie następuje czynność po zmianie lokacji)
w1 - jw. ale przez wydaniu rozkazu w turze A odbędzie się to w turze A+1 w
miejscu wskazanym na mapie w turze A
waypoint - ustalona przez gracza
planeta lub punkt w przestrzeni, gdzie mają lecieć statki
wormhole - korytarz podprzestrzenny
pozwalający na przelot w ciągu jednego roku w dalsze (bądź bliższe) rejony
galaktyki
WM - rasa War Monger
WZ - warunki zwycięstwa w danej
grze


zabawki -
unikalne części jakie daje Mystery Trader (MT)
zielony silnik - silnik
Interspace-10


żółty silnik - silnik Transgalactic Drive

|