|
Oto kilka słów dla początkujących o tym jak rozpocząć nową grę w trybie zaawansowanym. Trzy proste kroki pozwalają na pełną kontrolę nad parametrami rozpoczynanej rozgrywki:
game name - to mówi chyba samo za siebie - warto nadać rozpoczynanej rozgrywce jakąś wyróżniającą się nazwę, to zdecydowanie ułatwia dyskusje w przypadku, gdy gracze grają w kilku grach jednocześnie. player positions - czyli pozycje startowe graczy - od tego parametru zależy w jakiej odległości od siebie zostaną umieszczone startowe planety poszczególnych graczy, czym bliżej się znajdą tym wcześniej gracze się spotkają i tym wcześniej pojawią się pierwsze konflikty, sojusze, potyczki, granice itd. i tym mniej będzie czasu na spokojną kolonizację i rozwój. universe size & density - określają rozmiar wszechświata i gęstość z jaką rozłożone są w nim planety - w rezultacie od tych dwóch parametrów zależy ile planet znajdzie się w takim wszechświecie ( w tabeli poniżej znajduje się kompletne zestawienie)
W kilku polach nie ma podanych dokładnych wartości tylko przybliżone w postaci >900 i <1000. Oznacza to, że w przypadku wybrania odpowiadających im parametrów liczba planet nie jest ustalona tylko oscyluje wokół pewnej wartości odpowiednio nieco większej od 900 i trochę mniejszej od 1000 sztuk. pozostałe parametry - zestawienie i opis znajdują się w kolejnej tabelce.
W tym rozdziale określimy ile i jakich graczy będzie brało udział w rozgrywce. Naciśnięcie rombu powoduje pojawienie się menu, z którego można dokonać wyboru miedzy graczami sterowanymi przez komputer wraz ze stopniami trudności lub graczami sterowanymi przez ludzi poprzez wybranie dla każdego jednej z ras standartowych lub wskazanie pliku z rasą przygotowaną przez danego gracza. Dodatkowo istnieje też możliwość pozostawienia miejsca dla gracza, który połączy się do rozgrywki po jej rozpoczęciu (Expansion Player). Opcja ta jednak nie daje możliwości dokonania wyboru rasy (rasa będzie utworzona metodą losową) więc jej stosowanie mija się z celem. W poniższej tabelce rozmieszczane są nazwy ras sterowanych przez komputer wraz z odpowiadającymi im typem rasy i "inteligencją" (czym więcej gwiazdek tym trudniejszy przeciwnik). Ale nie ma się co oszukiwać - komputer może być przeciwnikiem jedynie dla początkującego gracza. Innymi słowy oznacza to, że gra po prostu kiepsko (żeby nie powiedzieć idiotycznie) nawet, gdy jest ustawiony na Expert.
W tym miejscu można określić formalne warunki zwycięstwa. Należy zwrócić uwagę na to, że niektóre z warunków mogą być spełnione przez kilku graczy, a niektóre tylko przez jednego. Spełnienie ich określone liczby po pewnej minimalnej liczbie lat powoduje zatem wyłonienie jednego lub wielu zwycięzców. Warto jednak pamiętać o tym, że w tej wersji Stars! nie ma jeszcze możliwości formalnego zawierania sojuszy. Oznacza to, że ocena wyników odbywa się bez uwzględnienia wzajemnych relacji miedzy graczami.
sztuczka: Public Player Scores po X latach. Standartowo opcja Pulic Player Scores powoduje ujawnienie punktacji po 20 turach. Jeżeli jednak zależy nam na opóźnieniu tego zdarzenia możemy posłużyć się pewną sztuczką. Po pierwsze należy wyłączyć opcje Public Player Scores w pierwszym kroku. Następnie jako jeden z( lub jedyny) warunek zwycięstwa należy ustawić warunek ostatni , czyli "Ma najwięcej punktów po X latach" gdzie X to liczba tur, po których chcemy aby punktacja została ujawniona. liczbę warunków potrzebnych do zwycięstwa należy ustawić na jeden i minimalny czas na ich spełnienie także na X lat. Teraz gdy gra dojdzie do ustalonego roku X Stars! wyłoni jakiegoś zwycięstwie (ktoś musi mieć najwięcej punktów) i od tego momentu punktacja staje się jawna. Pewna wadą tej metody jest to, że ostatecznego wyboru zwycięzcy trzeba potem dokonać już "ręcznie".
* wykorzystano opis Eustachego Nitkiewicza z http://strategie.valhala.com.pl/stars/pierwszekroki/nowagrapodlupa
|