Nowa gra

 

    Oto kilka słów dla początkujących o tym jak rozpocząć nową grę w trybie zaawansowanym. Trzy proste kroki pozwalają na pełną kontrolę nad parametrami rozpoczynanej rozgrywki:

Parametry gry

Wybór graczy

Warunki zwycięstwa

 

Parametry gry

game name - to mówi chyba samo za siebie - warto nadać rozpoczynanej rozgrywce jakąś wyróżniającą się nazwę, to zdecydowanie ułatwia dyskusje w przypadku, gdy gracze grają w kilku grach jednocześnie.

player positions - czyli pozycje startowe graczy - od tego parametru zależy w jakiej odległości od siebie zostaną umieszczone startowe planety poszczególnych graczy, czym bliżej się znajdą tym wcześniej gracze się spotkają i tym wcześniej pojawią się pierwsze konflikty, sojusze, potyczki, granice itd. i tym mniej będzie czasu na spokojną kolonizację i rozwój.

universe size & density - określają rozmiar wszechświata i gęstość z jaką rozłożone są w nim planety - w rezultacie od tych dwóch parametrów zależy ile planet znajdzie się w takim wszechświecie ( w tabeli poniżej znajduje się kompletne zestawienie)

Rozmiar

liczba planet

density

sparse normal dense packed

universe size

tiny 400 ly 24 32 40 60
small 800 ly 96 128 160 240
medium 1200 ly 216 288 360 540
large 1600 ly 384 512 640 >900
huge 2000 ly 600 800 <1000 <1000

W kilku polach nie ma podanych dokładnych wartości tylko przybliżone w postaci >900 i <1000. Oznacza to, że w przypadku wybrania odpowiadających im parametrów liczba planet nie jest ustalona tylko oscyluje wokół pewnej wartości odpowiednio nieco większej od 900 i trochę mniejszej od 1000 sztuk.

pozostałe parametry - zestawienie i opis znajdują się w kolejnej tabelce.

opcja

opis

beginner: maximum minerals Na wszystkich planetach początkowe stężenie wszystkich minerałów będzie równe 100%.
slow tech advences Koszt badań będą dwukrotnie wyższe niż normalnie.
accelerated BBS play Początkowa populacja jest 4 razy wyzsza niż normalnie (tzn. standartowo 100000 zamiast 25000 kolonistów) dodatkowo na wszystkich planetach zostanie dodane 20% więcej minerałów.
no random events Nie występują zdarzenia losowe takie jak: Mystery Trader, uderzenia komet, odkrycia naukowe przy kolonizacji planet, przypadkowe zmiany klimatu planety i odkrycia nowych złóż minerałów.
computer player from aliances Dotyczy tylko graczy sterowanych przez komputer i powoduje, że preferują oni ataki na graczy sterowanych przez ludzi.
public player scores Po 20 latach (czyli 2420) punktacji staje się jawna.
galaxy clumping Planety nie są rozłożone równomiernie tylko porozbijane w niewielkie grupki.

 

 

Wybór graczy

W tym rozdziale określimy ile i jakich graczy będzie brało udział w rozgrywce. Naciśnięcie rombu powoduje pojawienie się menu, z którego można dokonać wyboru miedzy graczami sterowanymi przez komputer wraz ze stopniami trudności lub graczami sterowanymi przez ludzi poprzez wybranie dla każdego jednej z ras standartowych lub wskazanie pliku z rasą przygotowaną przez danego gracza. Dodatkowo istnieje też możliwość pozostawienia miejsca dla gracza, który połączy się do rozgrywki po jej rozpoczęciu (Expansion Player). Opcja ta jednak nie daje możliwości dokonania wyboru rasy (rasa będzie utworzona metodą losową) więc jej stosowanie mija się z celem. W poniższej tabelce rozmieszczane są nazwy ras sterowanych przez komputer wraz z odpowiadającymi im typem rasy i "inteligencją" (czym więcej gwiazdek tym trudniejszy przeciwnik). Ale nie ma się co oszukiwać - komputer może być przeciwnikiem jedynie dla początkującego gracza. Innymi słowy oznacza to, że gra po prostu kiepsko (żeby nie powiedzieć idiotycznie) nawet, gdy jest ustawiony na Expert.

nazwa rasy PRT inteligencja
robotoids hyper-expansion ***
turindrones super-stelth **
automitrons inner-strength *
robotills claim adjuster *
cybertrons packet physics ***
macinti alternate reality *

 

 

 

Warunki zwycięstwa

    W tym miejscu można określić formalne warunki zwycięstwa. Należy zwrócić uwagę na to, że niektóre z warunków mogą być spełnione przez kilku graczy, a niektóre tylko przez jednego. Spełnienie ich określone liczby po pewnej minimalnej liczbie lat powoduje zatem wyłonienie jednego lub wielu zwycięzców. Warto jednak pamiętać o tym, że w tej wersji Stars! nie ma jeszcze możliwości formalnego zawierania sojuszy. Oznacza to, że ocena wyników odbywa się bez uwzględnienia wzajemnych relacji miedzy graczami.

 

sztuczka: Public Player Scores po X latach. Standartowo opcja Pulic Player Scores powoduje ujawnienie punktacji po 20 turach. Jeżeli jednak zależy nam na opóźnieniu tego zdarzenia możemy posłużyć się pewną sztuczką. Po pierwsze należy wyłączyć opcje Public Player Scores w pierwszym kroku. Następnie jako jeden z( lub jedyny) warunek zwycięstwa należy ustawić warunek ostatni , czyli "Ma najwięcej punktów po X latach" gdzie X to liczba tur, po których chcemy aby punktacja została ujawniona. liczbę warunków potrzebnych do zwycięstwa należy ustawić na jeden i minimalny czas na ich spełnienie także na X lat. Teraz gdy gra dojdzie do ustalonego roku X Stars! wyłoni jakiegoś zwycięstwie (ktoś musi mieć najwięcej punktów) i od tego momentu punktacja staje się jawna. Pewna wadą tej metody jest to, że ostatecznego wyboru zwycięzcy trzeba potem dokonać już "ręcznie".

 

 

* wykorzystano opis Eustachego Nitkiewicza z http://strategie.valhala.com.pl/stars/pierwszekroki/nowagrapodlupa