
Plik aranżera - nazwagry.hst
Jest to plik zawierający dane, które są potrzebne dla aranżera danej gry.
Powinny one być dostępne wyłącznie osobie pełniącej w grze rolę aranżera.

Plik wszechświata -
nazwagry.xy
Jest to plik wszechświata, zawierający informacje o położeniu planet. Nie
zmienia się w trakcie gry. Musi być dostępny dla wszystkich graczy, a także dla
aranżera.

Plik tury - nazwagry.mn
Są to pliki tur. N jest liczbą od 1 do 16, odpowiadającą numerowi gracza. Jest
to plik właściwy dla danego gracza, który zawiera wszystkie dane o jego rasie i
stanie jego imperium na początku tury.

Plik opisu rasy - pliki
nazwa.rn
Plik ten zawiera opis rasy utworzonej i zachowanej za pomocą kreatora Tworzenia
ras. N może być dowolną liczbą (można używać dowolnego rozszerzenia, pomimo że
domyślne to r1). Plik rasy można przypisać każdemu nie komputerowemu graczowi w
kroku 2 okna Nowej gry zaawansowanej. Po utworzeniu wszechświata plik rasy nie
jest już potrzebny. Jeżeli otworzysz ten plik komendą File (Open), przejdziesz
do kreatora Tworzenia ras.
Rozszerzenie .r1 jest domyślne i nie jest konieczne.

Plik rejestru - nazwagry.xn
Są to pliki rejestru rozkazów. N jest liczbą od 1 do 16, odpowiadającą numerowi
gracza. Jest to rejestr rozkazów wydawanych przez gracza w bieżącej turze. Plik
ten jest przekazywany ręcznie lub automatycznie, do programu aranżera. Aranżer
dodaje zmiany do pliku .mN gracza i zwraca mu ten plik po wygenerowaniu nowej
tury. Pliki rejestru są potrzebne aranżerowi do aktualizacji danych każdego
gracza w pliku .hst, zanim wygeneruje on nową turę.

Plik historii - nazwagry.hn
Są to pliki historii. N jest liczbą od 1 do 16, odpowiadającą numerowi gracza.
Plik ten jest tworzony przez gracza i stanowi obraz widzianego przez niego
wszechświata. Jest to historia rzeczy, które gracz zobaczył lub nauczył się w
minionych turach. Zazwyczaj tylko dany gracz trzyma swoją kopię tego pliku.
Jeżeli gracz ma być nieobecny przez kilka tur i chce zostać czasowo zastąpiony
przez komputer, powinien przekazać kopię tego pliku aranżerowi, aby ten mógł
aktualizować jego obraz wszechświata.
Jeżeli plik się zgubi, zniszczy lub trafi do innego katalogu, gracz nie zobaczy
tego, co wydarzyło się w minionych turach.

Plik inicjalizacyjny -
stars.ini
Plik stars.ini znajduje się w katalogu WINDOWS. Stars! zapamiętuje w tym pliku
opcje własne gracza i informacje o bieżącej grze. Większość rzeczy w tym pliku
dotyczy mało interesujących rzeczy, jak np. ustawienie i rozmiar okien, nakładki
i tryby pracy skanera, itp.
Do ewentualnej modyfikacji są przeznaczone poniższe elementy pliku stars.ini:
Domyślne hasło
Wpisz domyślne hasło w sekcji [Misc] pliku stars.ini:
DefaultPassword = Foo
Gdzie Foo jest używanym przez ciebie obecnie hasłem. Jeżeli masz pewność, że
Twoi przeciwnicy nie będą mieli dostępu do Twojego pliku stars.ini, możesz tu
wpisać swoje hasło. Przy otwieraniu gry zabezpieczonej tym hasłem, nie trze- ba
go będzie podawać.
Liczba katalogów kopii rezerwowych
Ustaw tę opcję w sekcji [Misc] pliku stars.ini:
Backups = N
Gdzie N jest liczbą między 1 a 999. Katalogi kopii rezerwowych mają nazwy
Backupi do BackupN i są w nich zapamiętywane stare pliki gry z kolejnych tur.
Na przykład przy 4 katalogach kopii rezerwowych pliki z pierwszej tury trafiłyby
do katalogu BACKUP1, z drugiej - BACKUP2, z trzeciej - BACKUP3, z czwartej -
BACKUP4, z piątej z powrotem do BACKUP1 i tak dalej. Domyślnie Stars! zachowuje
dane z jednej tury wstecz w katalogu o nazwie Backup.
Kiedy zapisywany jest plik inicjalizacyjny
Plik stars.ini jest zapisywany przy pierwszej grze w Stars!, gdy nagrywasz stan
gry. Jeżeli po instalacji uruchomisz Stars! i opuścisz ekran tytułowy nie
nagrywając gry, plik inicjalizacyjny nie zostanie zapisany. W razie potrzeby
można ten plik usunąć. Spowoduje to jednak, że Stars! ponownie zapyta o numer
seryjny kopii programu. Brak pliku inicjalizacyjnego jest jedną z sytuacji, w
których Stars! pyta się o numer seryjny.
Zmiana wyświetlanych
czcionek
Czasami mogą występować
problemy z wyświetlaniem czcionek (pojawiające się krzaczki). Pomocą może być
jeśli w pliku stars.ini dopiszesz sekcje
[Fonts]
Arial=Arial
ArialBold=Arial Pogrubiony
ArialItalic=Arial Kursywa
ArialBoldItalic=Arial Pogrubiona Kursywa

(wykorzystano materiały z
Dodatek C Pliki Stars! z Stars! Instrukcja obsługi jak i wypowiedzi z grupy
dyskusyjnej pl.rec.gry.strategiczne)
|