•  

     

        Na większości planet minerały leżą pod powierzchnią, więc nie są dostępne dla kolonistów, dopóki Ci ich nie wydobędą. Na własnych światach można budować kopalnie, na bezludnych – używać robotów górniczych.

     

     

    KONCENTRACJA MINERAŁÓW

     

        Zawartość i koncentracja złóż na planecie są podawane w obszarze opisu wyboru i rolecie minerałów. Dane dla nieznanych światów są dostępne w momencie jak na taką planetę zawita jednostka z dowolnym skanerem niepentrującym, lub świat taki znajdzie się w zasięgu skanera penetrującego. Informacje dotyczą tylko koncentracji minerałów (dotyczy to także planet zamieszkałych przez inne rasy).

     

     

    Jeżeli na rombie jest znak „+” oznacza to, iż koncentracja przekracza liczbę 100.

    Szczegółowe informacje dot. koncentracji i minerałów dostępne pod prawym klawiszem myszy.

     

    Bieżące wydobycie minerałów na planecie zależy od:

    ilości pracujących kopalni (n)

    wydajności kopalni (W) (wydobycia z 1 kopalni, ustalanej w kreatorze rasy)

    koncentracji minerałów (Con)

     

     

    Koncentracja minerałów mówi faktycznie ile danego minerału leży pod powierzchnią planety. Określa także wydajność wydobycia.

    Koncentracja na wszystkich planetach może być równa 100 (przy zaznaczonej opcji gry Beginner: Maximum Minerals).

    Najniższa możliwa koncentracja minerałów to 1. Wyjątkiem są planety rodzime graczy (homeworld-HW) na których koncentracja nie spada nigdy poniżej wartości 30.

     

     

        Koncentracja minerałów określa, z jaką wydajnością można z danego świata wydobywać minerały. Spadek koncentracji determinuje więc szybkość ich wydobycia.

     

    Przybliżony wzór określający, ile należy wydobyć minerałów, aby koncentracja spadła o jeden punkt:

     

     

        W przypadku koncentracji 50, wydobycie 250 kT minerału spowoduje spadek koncentracji o 1 pkt. Zależy to oczywiście także od wydajności kopalni, ustalanej przy projekcie rasy (1 kopalnia = 1kT wydobytego minerału). Wydajność większa – procentuje, umożliwiając większe (efektywniejsze) wydobycie przy takim samym spadku koncentracji minerałów dla różnych ras.

     

        Jeżeli wartość koncentracji będzie miała wartość poniżej 27, dalszy jej spadek odbywa się liniowo przy wydobyciu (dla ustawień kopalni standardowych) ~462 kT.

    Natomiast spadek koncentracji z wartości 4 do 2 odbywa się po wydobyciu 1000 kT na punkt, z 2 do 1 – 2000 kT.

     

    Można prosto policzyć realną wartość wydobycia (dla spadków koncentracji wyższych niż 27):

     

     

    Oczywiście należy to pomnożyć przez określoną w projekcie rasy wydajność 1 kopalni.

     

    Przykładowo w czasie spadku koncentracji można wydobyć ilość minerałów:

     

    Spadek koncentracji

    Wielkość wydobycia

    80 -> 30

    12’260 kT

    60 -> 30

    8’664 kT

    40 -> 30

    3’596 kT

    30 -> 4

    11’920 kT

     

         Spadek liniowy przy koncentracji 27 spowodowany jest faktem, iż właśnie dla tej wartości zostało/zostanie wydobyta połowa minerałów dla planety, której początkowa koncentracja wynosiła 100. Większa koncentracja na początku powoduje szybsze wydobycie.

     

    Końcowa koncentracja

    Ilość minerałów:

    kT =

    >= 27

    12’500 * ln (pocz/końc)

    26 – 4

    462 * (pocz – końc)

    3,2

    1000 każdy

    1

    2000

    Pocz/końc oznacza koncentrację początkową lub końcową.

     

    Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wartość wydajności 1 kopalni.

     

     

    WYDAJNOŚĆ WYDOBYCIA

     

    Wydajność wydobycia, ustalana w kreatorze rasy, jest wielkością bardzo istotną dla gracza:

     

     

    Wartość ta może się zmienić od 5 do 25. Zatem 1 kopalnia może wydobyć 0.5kT danego minerału lub 2.5kT. Licząc przykładowo, ile należy można wydobyć minerałów, aby koncentracja 70 spadła o 1punkt:

     

    Wydajność wydobycia 10 kopalni

    Rzeczywiste wydobycie:

    5 kT

    89 kT

    10 KT

    178 kT

    25 kT

    446 kT

     

        Wydajność wydobycia określa zatem ile można wycisnąć minerałów z danego świata, niezależnie od ilości kopalni i koncentracji zasobów planetarnych.

     

    Przykładowo: gracz A, posiadający standardową wydajność wydobycia, aby otrzymać 100 kT/turę jakiegoś surowca musi wybudować 100 kopalni. Zakładając iż cena kopalni wynosi 5 res, będzie go to kosztowało 500 res. Gracz B, posiadający super-wydajne wydobycie (2.5kT/kopalnia) wystarczy iż zbuduje ich tylko 40, (za cenę 200res.).

    Zwiększając zatem wydajność wydobycia można sobie pozwolić w projekcie rasy na mniej kopalni (ale bardziej wydajnych).

     

     

    ZDALNE WYDOBYCIE

     

        Wydobycie minerałów przez roboty górnicze odbywa się w taki sam sposób – tempo wydobycia, a co za tym idzie spadku koncentracji minerałów zależy jednak wyłącznie od zdolności wydobywczej designu (właściwie sumy możliwości wszystkich designów koparek), natomiast nie zależy od ich wydajności (która dotyczy kopalni planetarnych). Realna wydajność wydobycia jest w tym przypadku określona wyłącznie poprzez aktualny poziom koncentracji na eksploatowanej planecie.

    Dlatego też przy projektach ras z niską wydajnością kopalń należy poważnie zastanowić się nad włączeniem do swojego arsenału zaawansowanych koparek, ale to już temat na inny rozdział.

     

    (na podstawie instrukcji i wiadomości wyszperanych na grupie …)

     Andrev

    10.11.2004

     

  •