Jak rozpoznać PRT gracza

 

 

    Rozpoznanie danego PRT gracza jest sprawą początkowo dość istotną, która może nam wiele powiedzieć o samym graczu – co on może nam zaproponować, co my jemu, czy może być groźnym sąsiadem i czy tak najzupełniej przypadkiem będzie on naszym pierwszym celem.

    Ze zrozumiałych przyczyn należy też jak najdłużej ukrywać swoje PRT, aby przed barbarzyńskimi sąsiadami ukryć swoje słabości które mogą łatwo wykorzystać.

 

 

Hyper Expansion

 

Rozpoznanie:

    Poprzez zasiedlenie dużej ilości światów w początkowej fazie gry (zwykle rasa HE to 3-immune) oraz obecność charakterystycznych konstrukcji: Mini-Colony Ship (Spore Cloud)

 

Ukrycie:

    Rezygnacja z kadłuba Mini-Colony Ship, co jednak z uwagi na jego niski koszt w stosunku do standardowego kolonizera nie jest opłacalne.

 

 

Super Stealth

 

Rozpoznanie:

    Wskazówką na ten PRT może być jedynie pojawianie się obcych flot w bezpośredniej okolicy  planet ze skanerem (zwykle HW), a brak obserwacji w dalszych odległościach (mimo pola widzenia skanera planetarnego). Zwykle jest to doskonale widoczne przy wysokim Ene i LRT: NAS. Pojawianie się i znikanie flot, mimo iż teoretycznie są stale w zasięgu radaru sugerują rasę SS.

 

Ukrycie:

    Poruszanie się z jak największymi możliwymi prędkościami gwarantuje we wczesnym etapie gry, iż jednostki będą niezauważalne, a jeśli nawet to tylko na 1 turę. Należy unikać lotów bezpośrednio w pobliżu zamieszkałych planet z wysoką populacją (skanery planetarne) i stosować w miarę możliwości skoki planety na planetę.

 

 

War Monger

 

Rozpoznanie:

    Obecność Armed Probe to to samo jak kartka z napisem „jestem WM”. W czasie przypadkowych bitew (ustawienie na Enemy) nienormalna szybkość jednostek przeciwnika na ekranie OCR (bonus prędkości WM: +½ ruchu).

 

Ukrycie:

Zezłomowanie Armed Probe, unikanie przypadkowych bitew.

 

 

Claim Adiuster

 

Rozpoznanie:

Tę rasę najłatwiej chyba rozpoznać. Dzięki natychmiastowemu geoformowaniu rasa ta błyskawicznie zmienia cechy fizyczne kolonizowanej planety, co łatwo można sprawdzić w danych planety.

 

Ukrycie:

Nie ma żadnej możliwości ukrycia cechy.

 

 

Inner Strength

 

Rozpoznanie:

Bardzo trudna rasa do rozpoznania. Zdradzają ją: zabawki i designy dostępne tylko dla IS oraz pola min-pułapek.

 

Ukrycie:

    Przy niewykorzystywaniu charakterystycznych zabawek dla tej rasy, unikaniu stawiania pól minowych (speed-trapy) a także przy niewykorzystywaniu specjalnych designów istnieje możliwość utrzymania PRT w tajemnicy do czasu budowy Super-LFów, które są celem i atutem tej rasy. 

 

 

Space Demolition

 

Rozpoznanie:

    Wyłącznie poprzez obecność charakterystycznych stawiaczy min wyposażonych w ciężkie miny. Pewną poszlaka jest obecność min pułapek (speed-bump), jednak nie można określić czy jest to rasa IS czy SD. W dalszym etapie gry także niestandardowe konstrukcje (ciężkie stawiacze min, speed bumpy inne niż ST-20, stawiacze inne niż typ 50 [typ 50 znaczy stawiacz 50 min/rok, standardowy dla wszystkich ras z wyjątkiem WM])

 

Ukrycie:

    Zezłomowanie posiadanych stawiaczy min otrzymywanych na początku gry. Postawienie pola innego niż standardowe za pomocą innej jednostki niż typowego minera (fregata) jest wizytówką rasy.

 

 

Packet Physics

 

Rozpoznanie:

    Obecność nietypowego akceleratora na platformie semi-HW czy na HW lub pakietu we wczesnej fazie gry jest sygnałem od PP. Pewna wskazówką może być też brak aktywności jednostek na semi-HW, co nie jest jednak dowodem. Najlepiej stoczyć bitwę, dzięki której można poznać konstrukcje stacji kosmicznych.

 

Ukrycie:

Do momentu bitwy nad semi-HW lub HW czy wypuszczenia pakietu istnieje szansa na zatajenie PRT.

 

 

Instellar Traveller

 

Rozpoznanie:

    Ten PRT zazwyczaj rozpoznaje się poprzez lokalizację semi-HW. Jako iż mało graczy wybiera inne rasy posiadające w początkowej fazie forty orbitalne, odnalezienie takiegoż z dużym prawdopodobieństwem będzie oznaczało rasę IT. Można zawsze zaatakować sami z battle-planem „min damage to self” aby potwierdzić przypuszczenie. W przypadku HW, stwierdzenie migracji transporterów i ubytek kolonistów z HW także świadczy o tym PRT.

 

Ukrycie:

W przypadku odnalezienia semi-HW przez przeciwnika praktycznie nie ma na to szansy.

 

 

Alternate Realisty

 

Rozpoznanie:

    Na podstawie obserwacji lotu kolonizerów -  jeżeli po dotarciu na planetę pojawia się od razu fort orbitalny jest to niewątpliwie rasa AR. Jeżeli nie zdążymy być obserwatorem kolonizowania tej planety, a jesteśy długo "po fakcie" nie zobaczymy nigdy informacji o stanie populacji na planecie a jest tam " " (jako, że zamieszkują stacje kosmiczne a nie planetę). Informacja o zabijaniu kolonistów mimo zielonej planetki świadczy także o fakcie obecności na orbicie modułu orbitalnego rasy AR. Pozostaje również klasyczny sposób poznaia designu - walka - gdzie poznajemy chralterystyczne ich desingi - w tym kolonizery.

 

Ukrycie:

    W początkowej fazie gry można stosować metodę masowej kolonizacji – oprócz koloni startowej dodatkowy transport sporej ilości kolonistów może sugerować, iż jest to semi-HW rasy IT bądź PP. Sztuczka nie zadziała, jeżeli planetka jest już zajęta bądź obserwowana przez innego gracza.

 

 

Jack of All Trades

 

Rozpoznanie:

    Jeden z trudniejszych PRT do rozpoznania. Praktycznie można wydedukować wyłącznie na podstawie lotu scoutów, które będąc wyposażone we wbudowany skaner penetrujący nie będą musiały docierać do planetki, a jedynie w jej pobliże. Możliwe także wypatrzenie DD których zwykle się nie buduje, a który JoAT otrzymuje na początku gry. Bitwy z udziałem scoutów JoAT’a pokazują też ich konstrukcję – bez zabudowanego skanera.

 

Ukrycie:

    Zezłomowanie DD oraz standardowy lot scoutów – czyli od planety do planety, bez kluczenia między nimi i wykorzystywania skanerów penetrujących.

 

 

PODSUMOWANIE

 

    Jak widać, najtrudniej rozpoznać PRT ras nieposiadających w początkowej fazie gry fortu orbitalnego (IT, PP, AR). Część informacji można wydedukować z ruchu i rodzaju jednostek. Jednak informacja o PRT jest niezwykle ważna. Nikt nie chciałby się przecież nagle dowiedzieć, iż nad jego HW wisi orgia IS, czy też właśnie zawitała flota Battle-Cruiserów. Z drugiej strony zatajenie informacji o PRT także może być korzystne, np. wskutek nagłego zapakietowania nieprzygotowanego sąsiada przez rasę PP. Na szczęście (nieszczęście?) większość informacji o PRT innych graczy uzyskuje się najpóźniej w latach 2430-40, kiedy to wykorzystuje się wszelkie specjalne możliwości ras. Niekiedy można posiłkować się także informacją, co dana rasa oferuje/potrzebuje co jednak może być mylące. Rodzaj oferowanej/pożądanej technologii wskazuje iż jest ona niezbędna do zwiększenia efektywności parametrów swojej rasy. Przykładem jest Ele (zasięg skanerów dla rasy JoAT), czy też Bio10 (Robber Baron dla SS). Więcej informacji:  WYBÓR PRT, KOSZTY BADAŃ

 

 

Andrev

09.12.2004