Od dawna wiele się słyszy przy ustalaniu warunków gry o bugach - czyli błędach w programie, które mogą wykorzystać  uczestnicy rozgrywki, clelowo lub przypadkiem - nie wszystkie jednak uznawane są jako "legalne". Poniżej przedstawiamy znane bugi i krótkie ich charakterystyki.

 

 

Race File Coruption

Uszkodzenie pliku rasy:

 

    Podczas edycji nazwy rasy w pliku r*, nowy plik uwzględniający poprawki może okazać się uszkodzony. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy nowa nazwa rasy jest krótsza niż poprzednio. Aby obejść ten błąd, należy zmienić nazwę rasy po jednej literze (zapisać i ponownie otworzyć plik za każdym razem) lub przekopiować dane rasy do nowego pliku.

 

 

 

Random Race

Rasa losowa:

 

    Jeżeli podczas tworzenia rasy zaznaczyć „random race” a następnie wybrać inną konkretna rasę, może wystąpić błąd wyboru za każdym razem rasy losowej podczas używania stworzonego pliku rasy. Dzieje się tak, ponieważ opcja losowania rasy nie została faktycznie wyłączona.

 

 

32k Ship limit per Fleet

 Limit 32k statków we flocie.

 

    Istnieje ograniczenie liczby jednakowych statków we flocie do 32’767. Przy próbie połączenia kilku flot, dających w rezultacie ilość powyżej 32k – wszystkie statki powyżej tej liczby zostaną zlikwidowane przez program. Jeżeli zostanie użyta opcja „Merge with fleet” wszystkie statki ulegną likwidacji. Przyczyną jest 16-bitowy system operacyjny, liczba ponad 32k jest odczytywana jako ujemna, a program odczytuje ja jako 0.

    Dotyczy to także innych ograniczeń gry: 512 flot, 512 osobnych pól minowych, 16 projektów kadłubów, 10 projektów stacji kosmicznych, 256 stacków(eskadr) w bitwie.

 

 

 

AR Starter Colonies

Kolonie startowe rasy AR

 

    Budowa koloni startowych rasy AR (starter colony) blokuje przydzielanie pozostałych wolnych zasobów na badania, jeśli okno kolejki produkcyjnej nie jest puste (komenda „clear”) lub konstrukcja fortu „starter colony” nie jest zmieniona/ulepszona od podstawowej w grze. Dzieje się tak, ponieważ  błąd programu dodaje niewidoczne bloki za komendą „build starter colony”, mimo iż faktycznie budowa jest już ukończona, to blokują one przydział pozostałych resów na badania. 

 

 

Failing to Close to Range 2 with Sappers and R2 Beams

Błąd zbliżania statków wyposażonych w sappery i beamy o zasięgu rażenia 2

 

    Jeżeli statki mają zarówno regularny bim (o zasiegu 2 pol) oraz sapery o mocy wystarczającej by całkowicie wyczerpać wrogie osłony to nasza eskadra/statek  nie ruszy się niezależnie od posiadanych rozkazów (np. max dmg), i nawet jeśli ma wolne punkty ruchu.

    Natomiast jeśli sappery nie ma dostatecznej mocy by wyczerpać wrogie osłony wówczas błąd nie działa i jednostka normalnie wchodzi w zasięg i strzela. Dokładny mechanizm (w sensie kodu) błędu nie został jeszcze poznany. Standardowo nie ma to większego znaczenia jako iż broń bimowa o zasięgu 2 jest raczej mało popularna, niemniej warto o tym pamiętać by się nie przejechać.

 

 

 

Copy Protection Activates When Editing an Allies Turn File

Zabezpieczenia przed pirackimi kopiami programu.

 

    Błąd pojawia się, jeżeli dokonuje się edycji pliku sojusznika. Jeżeli utworzy się plik rozkazów (*.x) innego gracza, który po otrzymaniu pliku (np. z ciekawości)  - otworzy go i zapisze (komendą save & submit) i wyśle tak zmieniony plik do hosta, program wykryje piracką kopię gry. Dzieje się tak ponieważ Stars! przy tworzeniu pliku rozkazów dołącza numer seryjny gry gracza (tworzącego swój plik i swojego sojusznika), a przy komendzie „save & submit” dodaje niepowtarzalny numer seryjny charakterystyczny dla komputera na którym dokonano ostatecznego zapisu pliku. W rezultacie do hosta trafiają dwa pliki z różnymi numerami komputerów ale tym samym serialem gry. (Więcej na ten temat: zabezpieczenia ).

    Aby obejść ten błąd, gracz tworzący pliki powinien sam wysyłać do hosta oba utworzone przez siebie pliki lub dokonać u siebie ostatecznego zapisu „save & submit” korekty pliku zrobionej przez sojusznika (który nie powinien pliku znów ponownie otwierać i zapisywać, a tylko wysłać do hosta).

 

 

Font Problems When Using a Non-English Version of Windows

Problem czcionek w nieangielskich werjach systemu Windows.

 

    Podczas używania Stars! Na nie-angielskiech wersjach windows, mogą wystąpić niewielkie problemy z wyświetlaniem niektórych czcionek. Zazwyczaj są to problemy z wyświetlaniem wyników, gdzie nazwy graczy są wyświetlane poziomo zachodząc na siebie. Innymi problemami jest nieprawidłowe wyświetlanie czcionek prędkości statków typu ½. Przyczyna są różnice w nazwach czcionek w różnych wersjach językowych Windows. Aby rozwiązać ten problem należy edytować plik stars.ini znajdującego się w katalogu Windows edytować sekcję [Fonts]:

[Fonts]

Arial=Arial

ArialBold=Arial Pogrubiony

ArialItalic=Arial Kursywa

ArialBoldItalic=Arial Pogrubiona Kursywa

 

 

 

Netscape email attachment corruption

Uszkodzenie załączników e-mailowych przez Netscape:

 

    Podczas wysyłania poprzez program Netscape poczty zawierającej małe załączniki, program zmienia kodowanie nieznanych plików załączników z binarnego (8bit) na teksowy (7bit), usuwając tym samym cześć informacji. Powoduje to nieodwracalne uszkodzenie wysyłanego pliku załącznika. Aby rozwiązać ten problem, wszystkie pliki Stars! powinny być przesyłane Netscape’em za pomocą kodowania MIME.

 

  

 

Player Exploitable Bugs / "Features"

Błędy wykryte podczas użytkowania Stars!ów/ Cechy Stars!ów

 

    Używanie poniższych błędów (łącznie z zastosowaniem chaffu) jest uważanie za cheatowanie czyli naginanie warunków gry do swoich potrzeb. Legalność zastosowania każdego z nich zależy wyłącznie od hosta (aranżera) danej gry. 

 

  

 

Chaff:

 

    Mechanika gry zakłada zniszczenie maksymalnie 1 statku przy uderzeniu 1 torpedy (1 rakieta = 1 zabity). Algorytm celowania preferuje słabiej opancerzone cele (a właściwie ich koszt w resach i bara). Najtańsze uzbrojone statki będą oparte na kadłubach scout i frigate, wyposażone w broń x-ray laser i silnik QJ5. W przypadku budowy 1000 takich jednostek będą one wybierane na cel przeciwnika jako pierwsze. Algorytm gry nie uwzględnia jednak faktu, że w przypadku zniszczenia chaffu Armmagiem możliwość zadania dodatkowych 1005 dp jest marnowana. Takie tanie jednostki (chaff) mogą zatem efektywnie eliminować siłę ognia przeciwnika pochodzącą od dużej ilości torpedowców/rakietowców, które same będąc atakowanym przez inne cele będą strzelały wyłącznie w chaff.

Błąd algorytmu celowania uważany jest za całkowicie legalny, dopuszczalny i jest masowo stosowany.

 

 

 

Split Fleet Dodge

Rozłączenie uciekającej floty:

 

    Atakować można tylko flotę będącą w tym samym miejscu. Jeśli ścigana flota ulegnie rozłączeniu na mniejsze pojedyncze floty z rozkazami ruchu – atakowana będzie tylko jedna z tych flot (błąd programu polega na wyborze floty o najwyższej masie, a nie wybranych prez gracza jednostek uznawanych za interesujące jako potencjalny cel). W patchu JRC3 zablokowano możliwość ścigania przez wiele flot pościgowych jednego wspólnego celu (o największej masie), jeżeli nastąpi rozłączenie ściganej floty.

Błąd gry (szczególnie przy poprawkach w wersji JRC3) uważany za legalny.

 

 

 

UR/CE Scrapping:

Złomowanie flot wśród graczy UR/CE:

 

    Rasy z zaznaczona opcją CE mogą budować silniki za połowę ich ceny, natomiast UR odzyskiwać podczas złomowania 90% resów i 70% minerałów. Podzas scrapowania konstrukcji ras CE, program nie uwzględnia o połowę niższych kosztów wynikających z LRT:CE, zakładając iż koszta te są na wysokości 100% (bez CE). Statki z drogimi silnikami (np. scouty z zaawansowanymi silnikami) mogą być wtedy używane między sojusznikami do wytwarzania „darmowych” resów i minerałów.

    Stosowanie masowo tego błędu do produkcji minerałów i resów uważane jest za nielegalne (chyba że host dopuszcza taką możliwość).

 

 

 

Battle Bard Overload:

Przeładowanie pola biwy:

 

    Pole bitwy ograniczone jest do 256 poszczególnych eskadr (stacków) flot wszystkich graczy. Wszystkie pozostałe jednostki, mimo iż znajdują się w tym samym miejscu co bitwa nie biorą w niej udziału. Jednostki uczestniczące w bitwie dobierane są według najniższych numerów. Ilość flot biorących udział w bitwie zależy także od ilości graczy (256 / ilość graczy w bitwie). Przykładowo rozslipowanie 256 jednostek chaffu spowoduje błąd przeładowania, i tylko floty o najniższych numerach wezmą udział w bitwie. Wielu graczy uważa w/w błąd jako legalny o ile nie zabroni tego host gry.

 

 

 

0.2% Minimum Damage

Minimalne uszkodzenia 0.2%:

 

    Program oblicza minimalne uszkodzenia pancerza we flocie/stacku jako 1/512 ≈ 0.2%. Zazwyczaj błędu tego nie używa się celowo, ale istnieje możliwość nadużycia. Przykładowo budując powyżej stu DD lub NB wyposażonych w altfy/bety i rozsplitowanie na pojedyncze jednostki przed bitwą spowoduje strzały większą ilością salw (100 flot NB z 9 slotami po 1 torpedzie beta = 900 salw). Tradycyjnie spowodowało by to mniejsze uszkodzenia – jednak wszystkie poszczególne salwy powodują uszkodzenia wielkości 0.2%, więc 900 salw spowoduje 180% uszkodzeń. Zostanie zatem zniszczony 1 stack, a kolejny zostanie uszkodzony w 80% podczas jednej rundy salw. Ilość rakiet  w slocie nie zwiększa zniszczeń lecz zwiększa szansę trafienia w cel (rakiety nie trafiające w cel nie uszkadzają pancerza). Błąd ten dotyczy wyłącznie uszkodzeń pancerza.

    Błąd ten uważany jest za półlegalny  tj. dopuszcza się jego przypadkowe zastosowanie przez niedoświadczonego gracza. Jednak notoryczne jego powtarzanie jest uznawane za celowe naginanie zasad gry.

 

 

 

False Public Player Scores:

Fałszowanie wyników graczy:

 

    Program oblicza aktualny poziom resów/zasobów w środku generowania nowej tury, lecz resy wyświetlane w wynikach są obliczone na jej końcu. Nie wpływa to zasadniczo na produkcję rasy, lecz ładując kolonistów z każdej planety używając rozkazu Waypoint 1 (po ruchach) a rozładowując ich z powrotem rozkazem Waypoint 0 (przed ruchami) pokazuje mniejszy wynik resów, niż rzeczywisty - faktycznie większy. Błąd ten nie jest wykorzystywany przez graczy.

 

 

North/South Minefield Immunity

Odporność na pola minowe Północ/Południe

 

    Błąd występuje podczas poruszania się w kierunku dokładnie północnym lub południowym. Występuje wtedy, gdy ruch w kierunku wschód-zachód wynosi poniżej 1 l.y. Błąd programu powoduje, iż podróżując z prędkością Warp10 przez pole minowe szansa na zderzenie z minami pola wynosi 0%. Wielu graczy uważa ten błąd za legalne „cheatowanie”.

 

 

 

East/West Speed Bump Minefield Immunity

Odporność na pola min-pułapek: Wschód/Zachód:

 

    Podobny błąd jak powyżej, jednak występujący przy poruszaniu się przez pola min-pułapek (speed-bump) na kierunkach wschód/zachód.

 

 

 

SS Pop Steal

Kradzież kolonistów przez SS:

 

    Wykorzystując skaner Robber Baron rasy SS istnieje możliwość kradzieży wrogich kolonistów używając rozkazu załadunku w Waypoint 1 (rozkaz: Transport/colonist/load all). Błąd ten powoduje istotne zachwianie równowagi rozgrywki z innymi graczami, dlatego powinien być bezwzględnie zakazywany. Wielu graczy dopuszcza legalność stosowania tego błędu, jeżeli nie zostanie to zabronione przez hosta gry.

 

 

[freepop] Hack

Darmowi koloniści:

 

    Używając edytora plików możliwe jest wytworzenie kolonistów w przestrzeni, w ilości ograniczonych wyłącznie pojemnością ładunkową transportowców. Zwykle nie można z niezamieszkałej planety załadować więcej niż rozładowano w danej turze, lecz stosując edytor można stworzyć wrażenie ponownego rozładunku miliona kolonistów ze statków stojących na orbicie planety, bez możliwości skontrolowania tego faktu przez hosta gry. Użycie tego błędu w grze typu multiplayer uważane jest za nielegalne.

 

Opracował:

Andrev

20.11.2004