Orbital Fort

.

 

Ironium

12 - 3 kT

Boranium

0 kT

Germanium

17 - 4 kT

Resources

40 - 8

Wymagane techy : bo.

Pojemność Doku: 0 kT

Pancerz: 100 dp

Inicjatywa: 10

 

    Orbital Fort to tani i niezwykle przydatny rodzaj dostępnej stacji kosmicznej. Dzięki wyjątkowo niskim kosztom istnieje możliwość szybkiej budowy tej jednostki na mało rozwiniętych, czy wręcz nierozwiniętych koloniach.

    Przykładowo rasa z wydajnością resów 1/1000 kolonistów, potrafi postawić samą konstrukcję fortu w ciągu roku na planecie, na której znajduje się ponad 35 tys. kolonistów i szczątkowe zasoby minerałów (poniżej 20kT) – co daje pojemność 2 privateerów (należy oczywiście pamiętać o uwzględnieniu bieżących nakładów resów na badania, np. poprzez zaznaczenie okienka „contribute leftover resources…” w okienku produkcji planety).

 

Zalety konstrukcji:

    • niski koszt (a więc krótki okres budowy)

    • bezpieczeństwo świeżo założonej koloni

    • możliwość montażu jednego urządzenia orbitalnego

 

 

Wady konstrukcji:

    • brak możliwości budowy jednostek

    • brak możliwości tankowania flot

    • słaby bonus naprawialności uszkodzonych flot (zaledwie 8%/yr) patrz: NAPRAWA

 

    O niskim koszcie fortu była już mowa. Fort orbitalny, jako podstawowa konstrukcja bazy kosmicznej, ma ważne zadania strategiczne, szczególnie w początkowej fazie gry. Najważniejszym z nich to ochrona przed największym wrogiem małych, rozwijających się koloni czyli przed nielegalnym przejęciem planety przez desant przeciwnika. Jeżeli przeciwnik ma imperialistyczne zapędy, to aby przejąć planetę będzie musiał zniszczyć fort, a nie „przypadkowo” zdesantować naszą młodą kolonię. Ma to istotne znaczenie przeciwko graczom ludzkim, którzy lubią stosować takie rozwiązania, szczególnie na oddalonych koloniach od imperium – kiedy istnieje pewność, iż nie będziemy w stanie szybko opracować jakiejś poważniejszej i zdecydowanej odpowiedzi.

    Możliwość montażu urządzenia orbitalnego również jest niesamowicie przydatna. Montaż bramy jest właściwie obowiązkowy dla wszystkich ras (z wyjątkiem ras HE, które nie mogą budować bram). W ten sposób, nawet nie będąc IT, nasze statki zaopatrzeniowe (privateery, LF-y) transportujące kolonistów i minerały będą wracać do światów rodzinnych w ciągu 1 roku, oczywiście bazując na odpowiednich bramach (100kT/250l.y. i 150kT/600l.y.).

    Istnieje możliwość prewencyjnego zamontowania akceleratora, jeżeli agresywny przeciwnik lubi posiłkować się pakietami. Jest wtedy możliwość przejęcia pakietu lub przynajmniej osłabienia jego prędkości, który w tej sytuacji zadaje mniej zniszczeń. Jednak akcelerator powinien być montowany na planetach będących w odległości nie dalszych niż 100-150 l.y. od innych rozwiniętych planet, aby nie upośledzać szybkości transportu od i do planety wyposażonej w fort z akceleratorem.

 

 

Zastosowania bojowe:

 

    W początkowej fazie gry, fort jest właściwie najgroźniejszą bronią w rękach PP. Poprzez niskie koszta tej platformy i zamontowaniu akceleratora, fort staje się bronią ofensywną, gdyż inne rasy zwykle nie posiadają akceleratorów (pierwszy jest uzyskiwany dopiero na poziomie Ene-10), a także nie koncentrują się na budowie obrony planetarnej (z racji pierwszeństwa rozwoju gospodarki).

 

 

    Orbital Fort, jako baza obronna, nie stanowi w każdym etapie gry żadnej znaczącej przeszkody, nawet mimo  dodatkowego bonusu +1 do zasięgu broni. Pewnym rozwiązaniem może być silne opancerzenie fortu:

 

 

    Jednak koszta w stosunku do uzyskanego efektu jest mizerny, dlatego takich jednostek się z reguły nie buduje (chyba że w ostateczności), gdy wspiera nas dodatkowa flota. Jednak i tak i tak na niewiele to się zdaje, jeżeli nasza obrona nie dysponuje przewagą liczebną, a atakujący przeciwnik używa battleplanu „kill starbase”.

 

    W przypadku koloni położonej w niedużych odległościach od centrów produkcyjnych, a samemu nie będąc IT, można jeszcze pomyśleć nad rozwiązaniem wyposażenia fortu w rakiety. Jednak, poprawiając skuteczność ataku należy zlikwidować bramę:

 

 

    Należy jednak pamiętać, iż są to rozwiązania ostateczne, gdy przewidujemy zmasowany atak przeciwnika na daną planetkę a nie jesteśmy w stanie czegokolwiek innego (silniejszego) wybudować. Orbital Fort nie nadaje się do zastosowań obronnych (niezależnie od wyposażenia), a jedynie do wspomagania floty obronnej przeciwko atakującej wrogiej flocie. Podstawowa rola tej platformy to tani nośnik bramy gwiezdnej. Nie powinno się jednak rezygnować całkowicie z uzbrojenia, aby przypadkowa jednostka typu scout, fregata, destroyer czy nawet cruiser nie były w stanie szybko i łatwo ją zlikwidować, pozbawiając nas szybkiej reakcji np. poprzez bramowanie dodatkowej floty.

 

Andrev

15.12.2004