Złomowanie flot

– poradnik dla początkujących

 

 

    Można spokojnie zaryzykować twierdzenie, iż jest to najpopularniejsza metoda wymiany technologii. Budujemy określoną liczbę stateczków, transferujemy ją do sojusznika i nic więcej nas nie obchodzi :)).

 

Przewagi nad innymi technikami wymiany technologii są istotne:

 

Pop-drop daje 50% szans na zdobycie technologii w losowo wybranym polu badań, w którym posiadasz słabsze osiągnięcia niż druga strona (przyp. sojusznik) przed zpopdropowaniem rasy (patrz: Pop-drop). Czasami jednak nie chcemy udostępniać określonych technologii, sugerowane jest zatem użycie innej metody wymiany techów.

 

Wolf-lamb daje taką samą szansę na otrzymanie technologii, ale sojusznik musi być ustawiony na Enemy (co raczej nie sprzyja działaniom sojuszniczym), dodatkowo często zachodzi konieczność przelotu na dalsze odległości niż 81ly (Warp9) a więc lot trwa dłużej niż 1 turę, co wymaga większego zaangażowania uwagi oraz czasu. Dodatkowo zajmowanie designu przez taką jednostkę trwa o wiele dłużej, co w połączeniu z kilkoma wymienianymi technologiami może wypełnić wszystkie 16 dostępnych designów do budowy (patrz: Wolf-lamb).

 

Złomowanie flot daje zaletę wyboru przekazywanej technologii, umożliwia także dzięki małej masie jednostek korzystanie z bram gwiezdnych, dzięki którym w następnej generce jednostka (popularnie zwana „scrapem” jest już u sojusznika). Jedyna wadą (podobnie jak w przypadku Wolf-lamb) jest konieczność zarezerwowania designu na budowę jednostki – a u sojusznika przejęcie, czyli ponowne zajęcie designu – ale tym razem u sojusznika.

 

 

    Należy jednak przekazywać flotę, a nie złomować jej osobiście u sojusznika. Sojusznik może w tym czasie złomować inne technologie, co spowoduje, iż tylko jedna z nich będzie dostępna dla sojusznika. Jest to jedyne ograniczenie zdobywania nowych technologii:

 

W każdej turze można maksymalnie zbadać 2 nowe dziedziny:

    • z własnych badań

    • z technologii obcych ras (pop-drop, wolf-lamb, scrap fleet)

 

Nie można więc uzyskać 2 technologii od innych ras, np. z pop-dropu i scrapu jednocześnie.

 

 

Niezależnie od poziomu obcej technologii, poziom gracza podniesie się tylko o 1 level.

 

    Scrapując np. technologię pancerza Superlatanium (Con24) sojusznikowi, który ma Con13, w każdej turze jego poziom podniesie się tylko 1 punkt, czyli otrzymana będzie technologia Con14.

    Oczywiście konstrukcja niszczonego lub scrapowanego statku musi być oparta na technologii wyższej. Jeżeli gracz posiada bardziej zaawansowaną technologię, ale nie buduje jednostek opartych na niej, jedyną szansą jej zdobycia jest pop-drop.

 

 

WARUNEK POPRAWNEGO SCRAPOWANIA

 

Scrapowanie – to slangowa wśród graczy nazwa handlu za pomocą złomowania.

 

    Aby przekazać konkretną technologię, należy użyć urządzenia, które odpowiada tej technologii. Nie zawsze jest to możliwe, gdyż niektóre technologie nie dają określonych urządzeń.

 

Przykładem na to jest technologia Energy, dzięki której uzyskujemy osłony. Osłony są uzyskiwane skokowo technologiami, a nie tech po techu:

 

Wolverine Shield

Ene6
Bear Sheld

Ene10
Gorilla Delegator

Ene14

 

Sojusznik, który dysponuje zaledwie Ene-6, aby posiąść technologię Ene-10 musi otrzymać 4 razy Ene-10.

 

 

Aby poprawnie zbudować scrap należy:

 

a) zbudować konstrukcję Scouta lub Frigate, z przedziałem „General Purpose” wypełnionym jakąś technologią, przykładowo z bio 4 dającym w tym przypadku technologię Carbonic Armor :

 

 

b) zbudować odpowiednia liczbę jednostek.

 

Zgodnie z mechaniką gry w czasie zniszczenia/zescrapowania pojedynczej jednostki istnieje 50% szans na podniesienie swojego poziomu zaawansowania w technologii, która posiada ta jednostka.

Większa ilość tych jednostek to większa szansa.

 

Paczka – to określenie obejmujące liczbę poszczególnych statków, dających niemal 100% szansę podniesienie technologii:

 

6 jednostek: szansa uzyskania techu = 1 – 0.56 = 98.4 %

 

7 jednostek: szansa uzyskania techu = 1 – 0.57 = 99.2 %

 

    Dlatego zazwyczaj stosuje się określenie paczka = 6 jednostek. Prośba sojusznika w postaci „proszę, prześlij mi 4 paczki Ene10” będzie równoznaczna prośbie budowy 6*4 = 24 jednostek z Ene10.

 

 

c) ustalić miejsce docelowe (planeta sojusznika) i wydać rozkaz „transfer fleet”.

 

    Jeżeli czas lotu jednostki do miejsca docelowego przekroczy 1 turę (1yr) to rozkaz transferu zostanie automatycznie anulowany - należy o tym pamiętać. Dlatego najbezpieczniejsze są skoki przez bramy sojusznika, gdzie flota zostaje od razu przekazana.

 

    Może się zdarzyć, iż jednostka nie zostanie przekazana sojusznikowi mimo rozkazów. Najczęściej jest to spowodowane anulowaniem rozkazu (patrz powyżej) lub przepełnieniem ilości designów u sojusznika (max. 16). Należy wtedy powiadomić sojusznika o zaistniałej sytuacji niemożności przekazania scrapów.

 

 

Aby poprawnie zescrapować jednostkę i mieć szansę uzyskania technologii należy:

 

    a) Posiadać bazę z dokiem (może to być również Orbital Fort) nad planetą, na której ma odbyć się złomowanie.

 

    b) W przypadku otrzymania większej ilości jednostek należy podzielić je na paczki (po 6 lub 7 sztuk w paczce)

 

    c) Zaznaczyć jedną paczkę i wydać dla niej kolejno rozkazy:

              w okienku rozkazów: „scrap fleet

              w okienku komend floty: „split all

 

 

    W następnej generce nowa technologia powinna być już natychmiastowo dostępna, można wtedy powtórzyć całą procedurę dla kolejnej paczki scrapów.

 

Obecność bazy nad planetą jest obowiązkowa, podobnie jak kolejność komend w pkt. c)

 

 

 

na Mikołaja dla początkujących

Andrev

 6.12.2004