|
Pola minowe są jednym z kluczowych systemów obronnych każdego imperium. Pola minowe mogą być trzech rodzajów:
Miny standardowe należą do podstawowego wyposażenia każdej rasy (za wyjątkiem War Monger, który w ogóle nie może min stawiać. Rasa IS dodatkowo może kłaść miny-pułapki. Jednak absolutnym specjalistą w kładzeniu min jest bez wątpienia Space Demolition (SD). Potrafi on stawiać więcej min niż pozostałe inne rasy, dysponuje dodatkowymi konstrukcjami stawiaczy min a także w swoim arsenale dysponuje minami ciężkimi wyrządzającymi znacznie większe zniszczenia, oraz miny-pułapki. Dodatkowo SD potrafi wykorzystywać pola jako skanery i wysadzać swoje pola minowe, uszkadzając flotę przebywającą w wysadzanych polach – stosując miny jako swego rodzaju broń ofensywna. SD potrafi także stawiać miny w czasie lotu, pozostałe rasy mogą kłaść pola minowe przy flocie stającej w przestrzeni (W0).
RODZAJE POL MINOWYCH
Miny standardowe (normalne) Maksymalna bezpieczna prędkość: Warp4 Szkody / statek: 100 (125 dla ram-scoopów) za każdy silnik Minimalne szkody we flocie: 500 (600 dla ram-scoopów) Prawdopodobieństwo wejścia na minę: 0.3% za każdy przebyty l.y. za każdy stopień prędkości powyżej bezpiecznej.
Przykład: Flota lecąca z prędkością W9 ma 1.5% szansy za każdy l.y. drogi w turze. Lecąc przez 10 l.y. pola minowego szansa wejścia na minę wynosi 10.5%.
Miny ciężkie Maksymalna bezpieczna prędkość: Warp6 Szkody / statek: 500 (600 dla ram-scoopów) za każdy silnik Minimalne szkody we flocie: 2000 (3000 dla ram-scoopów) Prawdopodobieństwo wejścia na minę: 1.0% za każdy przebyty l.y. za każdy stopień prędkości powyżej bezpiecznej.
Przykład: Flota lecąca z prędkością W9 ma 3.0% szansy za każdy l.y. drogi w turze. Lecąc przez 10 l.y. pola minowego szansa wejścia na minę wynosi 30.0%.
Miny pułapki (Speed-Trap) Maksymalna bezpieczna prędkość: Warp4 Szkody / statek: brak Minimalne szkody we flocie: brak Prawdopodobieństwo wejścia na minę: 3.0% za każdy przebyty l.y. za każdy stopień prędkości powyżej bezpiecznej.
Przykład: Flota lecąca z prędkością W9 ma 15.0% szansy za każdy l.y. drogi w turze. Lecąc przez 10 l.y. pola minowego flota zostanie zatrzymana.
STAWIANIE PÓL MINOWYCH
Aby postawić pole minowe wystarczy dysponować odpowiednim kadłubem z przedziałami ogólnego przeznaczenia (General Purpose) lub specjalnym kadłubem do stawiania min (Mini-Mine Layer, Super-Mine Layer) Większość ras przeznacza do tego kadłub fregaty, z uwagi na fakt, iż jest to w zasadzie jedyny elastyczny kadłub na początku gry:
Innym rozwiązaniem dysponuje HE, który do dyspozycji ma doskonale elastyczne kadłuby Mini-Morph i Meta-Morph.
Czasami stosuje się do tego celu także Nubiany, lecz zwykle wykorzystuje się zabawki różnorodnego zastosowania od MT umożliwiające także kładzenie pól minowych:
M.T.Lifeboat – czasami otrzymywany od MT umożliwia kładzenie pól minowych
Pola minowe są bezpiecznie jedynie dla rasy która położyła pola minowe i dla ras sojuszniczych. Rasy wrogie jak i neutralne ponoszą uszkodzenia podczas lotu przez zaminowane terytoria.
Pola minowe ulęgają samoistnemu rozpadowi w tempie 1% rocznie +4% (1% dla SD) za każdą planetę, którą obejmują. Maksymalne tempo rozpadu min nie może być jednak większe niż 50%.
SWEEPOWANIE PÓL MINOWYCH
Sweepowanie czyli likwidacja pól minowych może się odbywać kilkoma metodami:
• wykorzystanie statków wyposażonych w broń promienistą ( beamowce) • wykorzystanie statków wyposażonych w specjalna broń przeznaczoną do zwalczania min • wykorzystanie tzw. flar, czyli dużych ilości statków o lekkiej konstrukcji
Przykładowo: mamy pole minowe składające się z 5000 min.
Aby całkowicie zesweepować takie pole można użyć:
(ilość zesweepowanych min = moc broni * zasięg 2 ), a zatem należy użyć 6 takich jednostek (tylko bronie o zasięgu>0, bez broni sapperowych)
konstrukcja:
(ilość zesweepowanych min = wydajność broni), a więc 5 takich stateczków
konstrukcja:
Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana, gdyż należy wyliczyć prawdopodobieństwo zderzenia z minami, a zależy to od prędkości floty i czasu lotu. Patrz: Analiza "najlepszej" prędkości w polu minowym.
PRZEMIESZCZANIE SIĘ PÓL MINOWYCH
Przemieszczanie się pól minowych nie jest samoistne. Pola mają tendencję do łączenia się i przemieszczania tylko pod pewnymi warunkami.
Pola na pewno się połączą, jeżeli nowe pole będzie tworzone wewnątrz już istniejącego. Efektem będzie pole kołowe, większe, o środku ciężkości położonym między statkami stawiającymi miny.
Aby uzyskać 2 różne pola minowe, nakładające się, należy albo stawiać nowe pole poza już istniejącym (pod warunkiem iż pole już istniejące w następnym roku nie pokryje pola które zaczyna być kładzione):
lub też kłaść równocześnie 2 pola minowe, pod warunkiem, iż w pierwszym roku kładzenia pól oba stawiacze min będą znajdować się poza zasięgiem pól minowych stawianych przez druga jednostkę
WADY PÓL MINOWYCH
Wada pól minowych dotyczy wyłącznie ich ofensywnego zastosowania, a więc podczas gry rasą SD: • Użycie dużej ilości kładzionych min może spowodować nałożenie pola na własne floty i planety, co w przypadku ich detonacji staje się bronią obosieczną. • Wielkie pola łatwiej się sweepuje, niż nakładające się małe. • Wielkie pola niezbyt szybko znikają (nawet przy ich detonacji) co przy limicie 512 pól i dużych światach może być problematyczne. • Trudniej ukryć przed przeciwnikiem wielkie pola – zahaczenie o krawędź takiego pola może ukazać całe pole minowe na mapie. • W wielkim polu trudniej postawić kolejne pole bez ich połączenia (większa odległość od środka do krawędzi). • Wielkie pola obejmują sporą połać świata, przy zamiarze ich detonacji trudniej wyprowadzić własną flotę (i sojuszników) poza zasięg rażenia pola.
WARUNKI WYKRYCIA POLA MINOWEGO
Wykrycie pola minowego nastąpi, gdy zajdzie jeden z warunków: • środek pola znajduje się w zasięgu skanera penetrującego • flota znajduje się w polu minowym • nastąpiło zderzenie z miną pola, a środek pola znajduje się w zasięgu skanerów niepenetrujących
Andrev 07.11.2004
|