.

     

Ironium

140 - 84 kT

Boranium

30 - 18 kT

Germanium

25 - 15 kT

Resources

275 - 165

Mass

250 kT

Max Fuel 4500 mg
Cargo capacity 0 kT
Armor 4500 dp

Initiative

10

 

Wymagane techy : Const 16

    Nic na świecie nie ma łatwiejszego do budowy niż Dreadnought (DN), jeden z najlepszych i największy kadłub wojenny w grze. Przy pomocy kilku możesz zrobić z galaktyki rzeźnię.

    Naturalnym okrętem służącym do porównania z nim jest Battleship. Jednakże zapomnij o pancerzu, tarczach czy bonusach w uzbrojeniu. Największym plusem DN wobec BB są jego dodatkowe 3 elektryczne sloty. Dzięki nim masz miejsce dla 10 komputerów bojowych, choć nawet 8 z nich będzie gwarantowało, że strzelisz jako pierwszy walcząc przeciw innemu BB na podobnym poziomie technologii.

    Wykorzystanie ośmiu komputerów nadal pozostawia Tobie dwa sloty ogólnego przeznaczenia (General Purpose) na dziobie Dreadnoughta. Myślę, że istotne byłoby zainstalowanie tam silniki manewrowe (Maneuvering Jet) albo dopalaczy (Overthruster). Rakietowy DN dźwiga tak wiele żelastwa na sobie, że podczas bitwy może zwalniać nawet 1/2 ruchu (przed modyfikacją WM). Jeśli tak nieprzygotowany ruszysz do walki, twój przeciwnik zyska przywilej odbycia dwóch oddzielnych bitew. Jako WM, twoje okręty eskortowe najczęściej lecą z prędkością 2 1/2  angażując wroga i zanim Twoje okręty rakietowe wlecą w skuteczny zasięg strzału - kurz po odbytej bitwie już się osiądzie - uniemożliwiając ich skuteczne wsparcie. Ale dołożysz parę Overthrusterów na dziobie, a Twoje rakietowce będą śmigały z prędkością 2 lub szybciej - wystarczająco aby nadążyć za eskortą. Być może jest to jeden z nielicznych przypadków w których montaż Overthrustera  jest uzasadniony na okręcie WM. Inna oczywista opcją na dziobie okrętu byłby jammer.

DREADNOUGHT OPARTY NA BRONI PROMIENIOWEJ

(Beam Weapons, Beamowce, Beamery)

 

    DN bimowy nie uzyskuje tak wiele profitów ze slotów elec. co okręty rakietowe. Nie ma zbyt dużej różnicy między 8 a 6 jammerami. Jeśli jednak za sprawą czystego kaprysu twój przeciwnik stawia krzyżyk na rakietach (albo masz dużo chaffu), wtedy jedną rzeczą którą możesz zrobić to zainstalować 10 Energy Capacitors. Da Ci to wzrost siły ognia do 260%, o 70% więcej niż BB jest wstanie w ogóle osiągnąć.

    Jednakże dużo prostsze jest do osiągnięcia, aby prędkość Killera osiągnęła 2 1/4 dla bima DN niż BB, ponieważ BB ma tylko 1 slot dla Maneuvering Jet lub Overthrustera. Najwcześniej odpowiednią prędkość dla Killera BB możesz otrzymać z Trans Galactic Drive przy Prop 9, niestety są to drogie urządzenia (szczerze odradzam i radzę nigdy ich nie budować). Aby osiągnąć skutecznego Killera BB trzeba zatem czekać do Prop 12 albo na prezent od Mystery Trader - Multi-Function Pod . Biedny nie WM potrzebuje Overthruster z IS -10 lub inny drogi silnik albo ramscoop z Prop 16 .

    Jedną z niedogodności DN opartych o broń promieniową jest mała możliwość wykorzystania deflektorów (jedynie slot ogólnego przeznaczenia daje możliwość ich montażu - 2 przedziały). Wobec tego wydaje się bardziej zasadne zrezygnować z ich stosowania na rzecz dodatkowych silników manewrujących.

DREADNOUGHT - Killer

Ironium 175 Max Fuel 4500 mg
Boranium 320 Armor 4500 dp
Germanium 107 Shields 4410 dp
Resources 741 Cloak/Jam 0%/0%
Mass 467 kT Initiative/Moves 10/ 2 1/4 
Scaner Range 0 Ranting 7711

 

BATTLESHIP - Killer

Ironium 111 Max Fuel 2800 mg
Boranium 232 Armor 2000 dp
Germanium 63 Shields 1960 dp
Resources 500 Cloak/Jam 0%/0%
Mass 381 kT Initiative/Moves 10/ 2
Scaner Range 0 Ranting 4204

Poniższa tabela ukazuje porównanie DN i BB.

  DN BB Porównanie
iron 175 111 165
bora 320 232 343
germ 107 63 93
resc. 741 500 741
armor 4500 2000 2964
shields 4410 1960 2904
rating 7711 4204 6230

   Koszt DN znajduje się w lewej kolumnie. Pośrodku, koszt BB. Zestawienie przedstawia ile możesz kupić BB za jednego DN w stosunku zużytych środków finansowych wydanych na DN do takich samych środków wydanych na BB. Na przykład, dla takiej samej ilości środków finansowych, uzyskasz 4410 dp tarcz na DN, albo 1960 na BB. Ponieważ porównanie okrętów bazuje na zasobach, wierszem równoważącym jest "resc."  przyrównanym do 741 a współczynnik dla innych wierszy jest 1,482. W tym artykule, wszystkie moje porównania oparte są na  porównaniach resource/resource, ale w prosty sposób można je zmodyfikować do porównania ironium/ironium. Naturalnie, koszty rzeczywiste zmienią się w zależności od stopnia zaawansowania miniaturyzacji jaką osiągnąłeś, ale najważniejszą rzeczą jest możliwość takiego porównania co może ukazać plusy i minusy jednostek względem siebie.

Wnioski:

    Widać od razu, że minerałowo można obie te jednostki z sobą porównać. Jednak gdy przejdziemy do opancerzenia i osłon nie mówiąc już o sile ognia, DN zdecydowanie przewyższa BB. Dokonajcie jeszcze kilku innych porównań np. dodając do BB pancerze - moim zdaniem zdecydowanie osłabi to notowania BB, mimo iż podniosła się wartość pancerza, to i tak nie dorównuje on DN a traci wiele ze swej szybkości i siły ognia.

    Jak DN wypadają w porównaniu do Nubiana? Tu zdania na pewno będą różne i podzielone, ale jest kilka rzeczy, na które mogę zwrócić uwagę i wskazać parę za i przeciw DN. Szczegółowe informacje o Nubianach możesz zobaczyć w Dziale Okręty i statki - Nubian.

DREADNOUGHT Bim 1

Ironium 281 Max Fuel 4500 mg
Boranium 494 Armor 4500 dp
Germanium 282 Shields 12600 dp
Resources 1116 Cloak/Jam 0%/0%
Mass 367 kT Initiative/Moves 10/ 2 1/4
Scaner Range 0 Ranting 42157

 

NUBIAN Bim 2

Ironium 146 Max Fuel 5000 mg
Boranium 114 Armor 5000 dp
Germanium 143 Shields 4200 dp
Resources 442 Cloak/Jam 0%/0%
Mass 164 kT Initiative/Moves 2/ 2 1/2
Scaner Range 0 Ranting 10679

NUBIAN Bim 3

Ironium 144 Max Fuel 5000 mg
Boranium 114 Armor 5000 dp
Germanium 147 Shields 4200 dp
Resources 447 Cloak/Jam 0%/0%
Mass 157 kT Initiative/Moves 2/ 2
Scaner Range 0 Ranting 6894

    Poniższa tabela ukazuje porównanie DN i NB. Nie brałem do porównania czysto teoretycznych konstrukcji np. Nubiana z 7 slotami po 3 EC, czy DN z 6 AMP, starałem się użyć raczej takich standartowych jednostek używanych w grze i  wykorzystujących najlepiej wszystkie swoje możliwości (koszt również o tym nie decydował).

 

  DN Bim 1 NB Bim 2 NB Bim 3 Porównanie NB2/NB3
iron 281 146 144 368/359
bora 494 114 114 288/288
germ 282 143 147 361/367
resc. 1116 442 447 1116/1116
armor 4500 5000 5000 12625/12485
shields 12600 4200 4200 10605/10487
rating 42157 10679 6894 26964/17214

Wnioski:

    Nie ma co ukrywać, zastosowanie DN jest okropnie drogie, jednak zdecydowanie nadrabia to osłonami, i siłą ognia. Jak widać z powyższej tabelki, jeśli zużyjemy do budowy NB tyle samo resów, to jednak koszt ich w porównaniu do 1 DN będzie zdecydowanie większy (poza boranum użytym przez DN na AMP), poza przewagą w  opancerzeniu nie dorównają mu praktycznie w niczym. Problem polega jednak na tym , że koszt w zasobach (1116 resów) może ograniczyć zakres produkcji DN do najbardziej rozwiniętych planet. Innym istotnym problemem są trudności przy gejtowaniu przez bramy. Jednym z rozwiązań byłoby sprzymierzenie się z IT. Blady strach by padł wtedy na galaktykę ;).

    Przy Con 26, koszty kadłuba dwóch statków jest prawie taki sam, ale są dwie duże różnice: pierwsza to: Dreadnought ma prawie dwa razy tyle slotów co NB. Druga, DN ma wbudowane + 8 do podstawowej inicjatywy (wbudowanej w kadłub). Projektant Nubiana, który chciałby sobie zagwarantować, aby jego okręty strzeliłyby pierwsze przeciw DN, musiałby dodać 13 (pechową liczbę) komputerów, a Nubiany mają komory po 3 sloty. Więc biedny budowniczy Nubiana musi poświęcić na komputery 5 z jego komór po 3 sloty i wykorzystuje w pełni tylko 4 z nich. Czy czułbyś się szczęśliwy jako budowniczy okrętu, w którym jest 40% komputerów?

    A pomyśl ile zabawy będzie przy projektowaniu DN przeciw tym okrętom.

 

DREADNOUGHT OPARTY NA BRONI RAKIETOWEJ/TORPEDOWEJ

 

    Siła ognia tych jednostek jest miażdżąca. Nic dodać nic ująć. Jest to niewątpliwie najlepszy kadłub do zastosowania jako okręt rakietowy. Poniżej kilka przykładów oraz porównanie z jednym z rakietowych Nubików.

DREADNOUGHT rakietowy 1

Ironium 1973 Max Fuel 4500 mg
Boranium 626 Armor 4500 dp
Germanium 774 Shields 5600 dp
Resources 1098 Cloak/Jam 0%/0%
Mass 1631 kT Initiative/Moves 34/ 2
Scaner Range 0 Ranting 39900

NUBIAN rakietowy

Ironium 1131 Max Fuel 5000 mg
Boranium 348 Armor 5000 dp
Germanium 549 Shields 4200 dp
Resources 735 Cloak/Jam 0%/0%
Mass 865 kT Initiative/Moves 29/ 1
Scaner Range 0 Ranting 22050

Niewątpliwie porównanie to uwydatni plusy i minusy obu konstrukcji.

  DN rakietowy NB rakietowy Porównanie
iron 1973 1131 1689
bora 626 348 519
germ 774 549 820
resc. 1098 735 1098
armor 4500 5000 7470
shields 5600 4200 6274
rating 39900 22050 32942

Wnioski :

    Bez dwóch zdań POWER jest straszliwy i nic mu nie dorówna. DN posiada 38 rakiet (przy dobrym układzie, mógłby zniszczyć 38 celów np. flar), dysponuje większą inicjatywą, pomimo iż używa mniejszą liczbę komputerów, no i jest bardziej mobilny w trakcie bitwy - 2 ruchy na turę bitwy. Jako minus można uznać jego masę - straszliwa ;) oraz że w miarę płynną produkcję (przynajmniej 1 szt. na rok) można dokonywać na znacząco rozwiniętych planetach. Siłą rzeczy pancerz i osłony będą słabsze, ale martwi wrogowie tego już nie zauważą. NB odstaje daleko w tyle posiadając tylko 21 rakiet. Pomimo tego, że jest lżejszy to i tak w niczym mu nie pomaga - gejtować się go i tak nie da. Siłą ognia prawie dwa razy mniejsza od DN, aby wyrównać szanse trzeba by wybudować aż 2 sztuki NB co powoduje, że plusy (mniejsze koszty) idą w diabły bo wtedy taniej wychodzi na wszystkich frontach DN. No i podczas bitwy tylko 1 ruch na turę. Dobra teraz plusy ;) oczywiście jednostkowo mniejsze koszty i lepsze osłony. No i wymagania planet do ich produkcji mniejsze. Współczynnik porównawczy dla res.= 1,494. Można stosować wiele wariantów DN jak i NB, wszystko zależy teraz od gry i jej potrzeb. Poniżej jeszcze parę dodatkowych przykładów.

 

DREADNOUGHT rakietowy 2

 

Ironium 1603 Max Fuel 4500 mg
Boranium 466 Armor 4500 dp
Germanium 784 Shields 12600 dp
Resources 1098 Cloak/Jam 0%/0%
Mass 1291 kT Initiative/Moves 34/ 2 1/4 
Scaner Range 0 Ranting 29400

DREADNOUGHT torpedowy 1

Ironium 1383 Max Fuel 4500 mg
Boranium 410 Armor 4500 dp
Germanium 628 Shields 12600 dp
Resources 1018 Cloak/Jam 0%/76%
Mass 1011 kT Initiative/Moves 22/ 2 1/2 
Scaner Range 0 Ranting 13272

 

DREADNOUGHT  WSPARCIA

    Co się stanie gdy zechcesz wybudować zamaskowany okręt? BB z 7 Super Cloak może uzyskać maskowanie do 93% . NIe jest to rewelacyjny wynik, Super Stealth coś o tym może Tobie powiedzieć. Ale DN z 10 Super Cloak może uzyskać już 98% maskowania! Przed wynalezieniem Nubianów, War Mongers są jedyną rasą oprócz Super Stealth (SS) która może dostać maksymalne maskowanie na tak zaawansowanym okręcie wojennym. Pomyśl - War Monger jest 2-gą najlepszą zamaskowaną rasą.

DREADNOUGHT Dalekie wsparcie

Ironium 383 Max Fuel 4500 mg
Boranium 560 Armor 6100 dp
Germanium 320 Shields 13720 dp
Resources 1398 Cloak/Jam 97% / 83%
Mass 549 kT Initiative/Moves 10/ 2 1/2
Scaner Range 134 / 67 Ranting 18811

 

    Z powodu wyspecjalizowania kadłuba (do walki) możliwości szerszego zastosowania tego kadłuba jest ograniczona (nie jest tak uniwersalny jak Nubian). Oczywiście możliwość eksperymentowania istnieje nadal, lecz nie wiem czy do takich konstrukcji znajdziemy ekonomiczne wyjaśnienie (gdy specjalistyczne jednostki można wykonać tańszym kosztem przy użyciu innych kadłubów)

    O wiele gorszą rzeczą związaną z  DN są ich ikony, które są chyba najbrzydsze z wszystkich - istne paskudztwa. Kiedy w końcu zbierzesz swoją pierwszą flotę i duma Ciebie rozpiera - pierwszą reakcją wroga na jej widok - to szok i i atak torsji - "O Boże zbliża się potwór - chyba umrę jak to paskudztwo się zbliży"

 

Na podstawie:

"War Mongering 101"
by: Darrend Brown
Źródło: http://www.starsfaq.com/

Tłumaczenie wraz z uzupełnieniami
oraz screeny i tabele, itp. itd.:
Cichy

08.09.2004