|
Wymagane techy : Const 16 Nic na świecie nie ma łatwiejszego do budowy niż Dreadnought (DN), jeden z najlepszych i największy kadłub wojenny w grze. Przy pomocy kilku możesz zrobić z galaktyki rzeźnię. Naturalnym okrętem służącym do porównania z nim jest Battleship. Jednakże zapomnij o pancerzu, tarczach czy bonusach w uzbrojeniu. Największym plusem DN wobec BB są jego dodatkowe 3 elektryczne sloty. Dzięki nim masz miejsce dla 10 komputerów bojowych, choć nawet 8 z nich będzie gwarantowało, że strzelisz jako pierwszy walcząc przeciw innemu BB na podobnym poziomie technologii. Wykorzystanie ośmiu komputerów nadal pozostawia Tobie dwa sloty ogólnego przeznaczenia (General Purpose) na dziobie Dreadnoughta. Myślę, że istotne byłoby zainstalowanie tam silniki manewrowe (Maneuvering Jet) albo dopalaczy (Overthruster). Rakietowy DN dźwiga tak wiele żelastwa na sobie, że podczas bitwy może zwalniać nawet 1/2 ruchu (przed modyfikacją WM). Jeśli tak nieprzygotowany ruszysz do walki, twój przeciwnik zyska przywilej odbycia dwóch oddzielnych bitew. Jako WM, twoje okręty eskortowe najczęściej lecą z prędkością 2 1/2 angażując wroga i zanim Twoje okręty rakietowe wlecą w skuteczny zasięg strzału - kurz po odbytej bitwie już się osiądzie - uniemożliwiając ich skuteczne wsparcie. Ale dołożysz parę Overthrusterów na dziobie, a Twoje rakietowce będą śmigały z prędkością 2 lub szybciej - wystarczająco aby nadążyć za eskortą. Być może jest to jeden z nielicznych przypadków w których montaż Overthrustera jest uzasadniony na okręcie WM. Inna oczywista opcją na dziobie okrętu byłby jammer. DREADNOUGHT OPARTY NA BRONI PROMIENIOWEJ (Beam Weapons, Beamowce, Beamery)
DN bimowy nie uzyskuje tak wiele profitów ze slotów elec. co okręty rakietowe. Nie ma zbyt dużej różnicy między 8 a 6 jammerami. Jeśli jednak za sprawą czystego kaprysu twój przeciwnik stawia krzyżyk na rakietach (albo masz dużo chaffu), wtedy jedną rzeczą którą możesz zrobić to zainstalować 10 Energy Capacitors. Da Ci to wzrost siły ognia do 260%, o 70% więcej niż BB jest wstanie w ogóle osiągnąć. Jednakże dużo prostsze jest do osiągnięcia, aby prędkość Killera osiągnęła 2 1/4 dla bima DN niż BB, ponieważ BB ma tylko 1 slot dla Maneuvering Jet lub Overthrustera. Najwcześniej odpowiednią prędkość dla Killera BB możesz otrzymać z Trans Galactic Drive przy Prop 9, niestety są to drogie urządzenia (szczerze odradzam i radzę nigdy ich nie budować). Aby osiągnąć skutecznego Killera BB trzeba zatem czekać do Prop 12 albo na prezent od Mystery Trader - Multi-Function Pod . Biedny nie WM potrzebuje Overthruster z IS -10 lub inny drogi silnik albo ramscoop z Prop 16 . Jedną z niedogodności DN opartych o broń promieniową jest mała możliwość wykorzystania deflektorów (jedynie slot ogólnego przeznaczenia daje możliwość ich montażu - 2 przedziały). Wobec tego wydaje się bardziej zasadne zrezygnować z ich stosowania na rzecz dodatkowych silników manewrujących. DREADNOUGHT - Killer
BATTLESHIP - Killer
Poniższa tabela ukazuje porównanie DN i BB.
Koszt DN znajduje się w lewej kolumnie. Pośrodku, koszt BB. Zestawienie przedstawia ile możesz kupić BB za jednego DN w stosunku zużytych środków finansowych wydanych na DN do takich samych środków wydanych na BB. Na przykład, dla takiej samej ilości środków finansowych, uzyskasz 4410 dp tarcz na DN, albo 1960 na BB. Ponieważ porównanie okrętów bazuje na zasobach, wierszem równoważącym jest "resc." przyrównanym do 741 a współczynnik dla innych wierszy jest 1,482. W tym artykule, wszystkie moje porównania oparte są na porównaniach resource/resource, ale w prosty sposób można je zmodyfikować do porównania ironium/ironium. Naturalnie, koszty rzeczywiste zmienią się w zależności od stopnia zaawansowania miniaturyzacji jaką osiągnąłeś, ale najważniejszą rzeczą jest możliwość takiego porównania co może ukazać plusy i minusy jednostek względem siebie. Wnioski: Widać od razu, że minerałowo można obie te jednostki z sobą porównać. Jednak gdy przejdziemy do opancerzenia i osłon nie mówiąc już o sile ognia, DN zdecydowanie przewyższa BB. Dokonajcie jeszcze kilku innych porównań np. dodając do BB pancerze - moim zdaniem zdecydowanie osłabi to notowania BB, mimo iż podniosła się wartość pancerza, to i tak nie dorównuje on DN a traci wiele ze swej szybkości i siły ognia. Jak DN wypadają w porównaniu do Nubiana? Tu zdania na pewno będą różne i podzielone, ale jest kilka rzeczy, na które mogę zwrócić uwagę i wskazać parę za i przeciw DN. Szczegółowe informacje o Nubianach możesz zobaczyć w Dziale Okręty i statki - Nubian. DREADNOUGHT Bim 1
NUBIAN Bim 2
NUBIAN Bim 3
Poniższa tabela ukazuje porównanie DN i NB. Nie brałem do porównania czysto teoretycznych konstrukcji np. Nubiana z 7 slotami po 3 EC, czy DN z 6 AMP, starałem się użyć raczej takich standartowych jednostek używanych w grze i wykorzystujących najlepiej wszystkie swoje możliwości (koszt również o tym nie decydował).
Wnioski: Nie ma co ukrywać, zastosowanie DN jest okropnie drogie, jednak zdecydowanie nadrabia to osłonami, i siłą ognia. Jak widać z powyższej tabelki, jeśli zużyjemy do budowy NB tyle samo resów, to jednak koszt ich w porównaniu do 1 DN będzie zdecydowanie większy (poza boranum użytym przez DN na AMP), poza przewagą w opancerzeniu nie dorównają mu praktycznie w niczym. Problem polega jednak na tym , że koszt w zasobach (1116 resów) może ograniczyć zakres produkcji DN do najbardziej rozwiniętych planet. Innym istotnym problemem są trudności przy gejtowaniu przez bramy. Jednym z rozwiązań byłoby sprzymierzenie się z IT. Blady strach by padł wtedy na galaktykę ;). Przy Con 26, koszty kadłuba dwóch statków jest prawie taki sam, ale są dwie duże różnice: pierwsza to: Dreadnought ma prawie dwa razy tyle slotów co NB. Druga, DN ma wbudowane + 8 do podstawowej inicjatywy (wbudowanej w kadłub). Projektant Nubiana, który chciałby sobie zagwarantować, aby jego okręty strzeliłyby pierwsze przeciw DN, musiałby dodać 13 (pechową liczbę) komputerów, a Nubiany mają komory po 3 sloty. Więc biedny budowniczy Nubiana musi poświęcić na komputery 5 z jego komór po 3 sloty i wykorzystuje w pełni tylko 4 z nich. Czy czułbyś się szczęśliwy jako budowniczy okrętu, w którym jest 40% komputerów? A pomyśl ile zabawy będzie przy projektowaniu DN przeciw tym okrętom.
DREADNOUGHT OPARTY NA BRONI RAKIETOWEJ/TORPEDOWEJ
Siła ognia tych jednostek jest miażdżąca. Nic dodać nic ująć. Jest to niewątpliwie najlepszy kadłub do zastosowania jako okręt rakietowy. Poniżej kilka przykładów oraz porównanie z jednym z rakietowych Nubików. DREADNOUGHT rakietowy 1
NUBIAN rakietowy
Niewątpliwie porównanie to uwydatni plusy i minusy obu konstrukcji.
Wnioski : Bez dwóch zdań POWER jest straszliwy i nic mu nie dorówna. DN posiada 38 rakiet (przy dobrym układzie, mógłby zniszczyć 38 celów np. flar), dysponuje większą inicjatywą, pomimo iż używa mniejszą liczbę komputerów, no i jest bardziej mobilny w trakcie bitwy - 2 ruchy na turę bitwy. Jako minus można uznać jego masę - straszliwa ;) oraz że w miarę płynną produkcję (przynajmniej 1 szt. na rok) można dokonywać na znacząco rozwiniętych planetach. Siłą rzeczy pancerz i osłony będą słabsze, ale martwi wrogowie tego już nie zauważą. NB odstaje daleko w tyle posiadając tylko 21 rakiet. Pomimo tego, że jest lżejszy to i tak w niczym mu nie pomaga - gejtować się go i tak nie da. Siłą ognia prawie dwa razy mniejsza od DN, aby wyrównać szanse trzeba by wybudować aż 2 sztuki NB co powoduje, że plusy (mniejsze koszty) idą w diabły bo wtedy taniej wychodzi na wszystkich frontach DN. No i podczas bitwy tylko 1 ruch na turę. Dobra teraz plusy ;) oczywiście jednostkowo mniejsze koszty i lepsze osłony. No i wymagania planet do ich produkcji mniejsze. Współczynnik porównawczy dla res.= 1,494. Można stosować wiele wariantów DN jak i NB, wszystko zależy teraz od gry i jej potrzeb. Poniżej jeszcze parę dodatkowych przykładów.
DREADNOUGHT rakietowy 2
DREADNOUGHT torpedowy 1
DREADNOUGHT WSPARCIA Co się stanie gdy zechcesz wybudować zamaskowany okręt? BB z 7 Super Cloak może uzyskać maskowanie do 93% . NIe jest to rewelacyjny wynik, Super Stealth coś o tym może Tobie powiedzieć. Ale DN z 10 Super Cloak może uzyskać już 98% maskowania! Przed wynalezieniem Nubianów, War Mongers są jedyną rasą oprócz Super Stealth (SS) która może dostać maksymalne maskowanie na tak zaawansowanym okręcie wojennym. Pomyśl - War Monger jest 2-gą najlepszą zamaskowaną rasą. DREADNOUGHT Dalekie wsparcie
Z powodu wyspecjalizowania kadłuba (do walki) możliwości szerszego zastosowania tego kadłuba jest ograniczona (nie jest tak uniwersalny jak Nubian). Oczywiście możliwość eksperymentowania istnieje nadal, lecz nie wiem czy do takich konstrukcji znajdziemy ekonomiczne wyjaśnienie (gdy specjalistyczne jednostki można wykonać tańszym kosztem przy użyciu innych kadłubów) O wiele gorszą rzeczą związaną z DN są ich ikony, które są chyba najbrzydsze z wszystkich - istne paskudztwa. Kiedy w końcu zbierzesz swoją pierwszą flotę i duma Ciebie rozpiera - pierwszą reakcją wroga na jej widok - to szok i i atak torsji - "O Boże zbliża się potwór - chyba umrę jak to paskudztwo się zbliży"
Na podstawie: "War Mongering 101" Tłumaczenie wraz z uzupełnieniami
08.09.2004
|