PRĘDKOŚĆ A PALIWO

 

 

 

PRĘDKOŚĆ W STARSACH

 

    Jako iż odległości między poszczególnymi światami są olbrzymie, przyjmuje się za jednostkę podstawową odległości roku świetlnego (ang. light year - l.y.), czyli odległość, jaką światło przebywa w ciągu 1 roku – w przybliżeniu 9,5 mld km.

 

    Obiekty w Starsach teoretycznie poruszają się szybciej niż światło. Jednak nic i nikt nie może przekroczyć tej magicznej bariery, tj. słynnego „c” równego 300 000 m/s.

    Silniki w grze nie są zwykłymi silnikami – potrafią one zakrzywiać przestrzeń wokół poruszającej się floty. Stopień zakrzywienia przestrzeni determinuje czas, jaki zajmuje flocie osiągnięcie danego punktu docelowego, jak również zużycie paliwa pochłoniętego przez wytworzenie efektu zakrzywienia. Rzeczywista odległość, jaką pokonuje flota jest równa kwadratowi stopnia zakrzywienia. Stąd obiekty, poruszające się ze stopniem zakrzywienia np. 8 w każdej turze przebywają odległość 64 l.y.

 

    Dysponując technologią zakrzywiania przestrzeni można poruszać się jeszcze szybciej - a wykorzystując technologię bram i tuneli nadprzestrzennych – to ho ho ho, a może i szybciej... :))

 

RODZAJE SILNIKÓW

 

    Wszystkie silniki maja absolutna prędkość maksymalną, bezpieczną prędkość maksymalną, swobodna prędkość maksymalną i prędkość optymalną.

 

Prędkość maksymalna:

To prędkość odpowiadająca 10 stopniu zakrzywienia przestrzeni.

 

Bezpieczna prędkość maksymalna:

Większość niedoskonałych silników posiada bezpieczną prędkość Warp9. Każdy silnik może się poruszać z prędkością Warp10, jeżeli jednak nie jest doskonały (pole ostrzegawcze na charakterystyce silnika), istnieje 10% szansa na samozniszczenie takiego statku.

 

Swobodna prędkość maksymalna:

    Prędkość, dla której silnik porusza się z prędkością swobodną, nie zużywając paliwa (pobierając paliwo/energię bezpośrednio z otaczającej przestrzeni kosmicznej)

 

Prędkość optymalna:

    Dla standardowych silników jest to prędkość, dla której zużycie paliwa nie przekracza 120%, dla koncentratorów jest to najwyższa prędkość swobodna.

 

    W grze występują dwa zasadnicze typy silników: silniki standardowe, które pracują zasilane paliwem produkowanym z antymaterii, oraz koncentratory strumieniowe, pobierające energię do działania z przestrzeni kosmicznej. Do wyboru mamy jednak 3 rodzaje silników:

 

Trans - Galactic

Mizer

Galaxy SC

silnik klasyczny

(NRSE)

hybryda

(NRSE+IFE)

koncentrator

(RSE)

 

 

Silniki NRSE (No Ram Scoop Engines)

 

 

    Są to klasyczne silniki, zasilane paliwem z antymaterii. Podstawowe silniki tego typu mogą osiągać bezpiecznie prędkość Warp9 (chociaż kosztem olbrzymich ilości paliwa).

    Wynalezienie silnika Interspace-10, umożliwiającego bezpieczne poruszanie się z prędkością Warp10 jest już możliwe na poziomie Prop-11.

Na poziomie Prop-23 osiągamy silnik Trans-Star - lecz jest on tylko znacznie wydajniejszy, jeżeli chodzi o zużycie paliwa.

 

    W przypadku wyczerpania się paliwa, takie silniki poruszają się ze swoją prędkością swobodną –  tj. z prędkością Warp1 (bez zużywania paliwa), a ich budowa pozwala na „odfiltrowanie” z przestrzeni małej ilości antymaterii. Pozwala to - w przypadku nagromadzenia wystarczającej ilości paliwa - na drobne skoki z prędkościami większymi niż swobodna.

 

Silniki RSE (Ram Scoop Engines)

 

 

    Technologia RSE umożliwia budowę koncentratorów strumieniowych (ram-scoop), pobierających energię do działania bezpośrednio z promieniowania reliktowego,  wypełniającego kosmos po wielkim wybuchu. Jednak ta technologia ma swoje ograniczenia - silniki czerpią energię z konkretną wydajnością, (którą można poprawić się poprzez badanie technologii Prop). W przybliżeniu przyjmuje się, iż kwadrat stopnia zakrzywienia przestrzeni odpowiada wydajności silnika.

    Stąd np. Enigma Pulsar ma wydajność zaledwie 25%, bo potrafi się przemieszczać zaledwie z 5-tym stopniem zakrzywienia przestrzeni (Warp5) beż zużycia paliwa. Oczywiście te silniki umożliwiają poruszanie się szybciej niż ich prędkość swobodna, lecz kosztem zużywanego dodatkowego paliwa. Po wyczerpaniu się zapasów antymaterii, silnik – podobnie jak silnik NRSE, zwalnia do swojej prędkości swobodnej, odfiltrowując z przestrzeni małe ilości paliwa.

    W przypadku koncentratorów (ram-scoop) badanie technologii prowadzących do silnika z najlepszą - 64% wydajnością jest długotrwałe (czyli osiągający stopień zakrzywienia przestrzeni Warp8 bez paliwa). Dodatkowo przy zaznaczeniu opcji IFE można wynaleźć super-silnik stanowiąc szczyt możliwości technologicznych koncentratorów – silnik Galary Scoop, umożliwiający poruszanie się z prędkością swobodną Warp9.

 

Silniki hybrydowe (NRSE+IFE)

 

    Technologia ta jest prawie identyczna jak NRSE, z tym, iż możliwy jest do wynalezienia podstawowy koncentrator strumieniowy (Fuel Mizer) umożliwiający poruszanie z prędkością swobodną Warp4, przez naukowców rasy posiadającej cechy NRSE+IFE uważany jest on za "szczytowe osiągnięcie" technologii silnika pobierającego napęd z kosmosu.

 

 

PRĘDKOŚCI POWYŻEJ WARP-10

 

    Z racji ograniczeń technologicznych żaden konstruowany statek nie jest w stanie przekroczyć magicznej bariery Warp 10. Jedynie statki tajemniczych podróżników (Mystery Trader) mogą poruszać się z prędkością dochodzącą do Warp 13 - ale jako istoty z innych wymiarów dysponują niedostępną technologią.

 

    Z obiektów budowanych w Starsach tylko zlepki skał są w stanie przekraczać tę barierę - olbrzymie bryły minerałów są rozpędzane przez akceleratory do prędkości przekraczających tę magiczną barierę.

    Technologię zakrzywiania przestrzeni do perfekcji opanowała rasa PP (Packet Physics), którzy posiadają możliwości 16 stopnia zakrzywienia przestrzeni wokół skał.

    Z racji niemal niemożności obrony przed lecącym odłamkiem z taką prędkością (256 l.y./rok), rasy PP są najbardziej znienawidzonymi rasami w kosmosie.

 

 

ZUŻYCIE PALIWA

 

    Paliwo jest produkowane z antymaterii i jego jednostką są miligramy – ma ono niewielki wpływ na masę całego statku. Paliwo można zatankować tylko w bazach kosmicznych lub przepompować z innych jednostek. Jest ono również wytwarzane przez statki poruszające się ze swoja prędkością swobodną, tankowce paliwowe (FT i SFX) i statki z generatorami antymaterii.

Tankowce paliwowe są dostępne od poziomu zaawansowania Con 7 (Con 4 dla rasy IS).

1

1

Fuel Transport

Super Fuel Xport

 

    We wcześniejszych etapach gry transport paliwa jest się kluczowy – wydajność silników jest na tyle niska, iż duże prędkości (Warp 8 - 9) wymagają koszmarnych ilości paliwa.

Na tym etapie wykorzystuje się privateery wyposażone w dużą ilość zbiorników paliwa:

 

 

    Aby dodatkowo przyspieszyć ciężkiego privatera (kadłub + ładunek) należy zastosować lekką „zaopatrzeniową” jednostkę, przenoszącą dodatkową ilość paliwa – umożliwiając tankowanie paliwożernej ciężkiej jednostki poruszającą się z wysoką prędkością. Dodatkowe zbiorniki paliwa można montować w przedziałach mechanicznych lub ogólnego zastosowania.

Przykład jednostki wspomagającej:

 

    Dla przykładu pokazano zasięg 5 privaterów wyposażonych w kilka jednostek fregat. Zasięg przedstawiono dla prędkości Warp 8 i Warp 9.

 

Obliczenia przeprowadzono wykorzystując Stars Calculator dla silników Fuel-Mizer.

 

Andrev

03.10.2004